Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#331467
Rasmus Larsen skrev: 27. maj 2021, 10:43 Mht. tvOS 14.7 så finder manuelt valg af 24.000 og 23.976 under 'Other Formats' nederst. Det er dog på den nye boks, så jeg er ikke 100% sikker på, at det også er på den gamle - jeg er ikke foran den lige nu :)
Det er der også på den forrige 4K'er.
#331526
Hejsa

Jeg har skaffet mig det nye ATV. Det kører fint.

Jeg har dog et par spørgsmål angående min opsætning.

TV er et Sony xf9005 og den standard soundbar de lavede sammen med tv’et. (HT9005)

1. Er det korrekt at køre hdmi fra ATV ind i den port i soundbaren hvor der IKKE står tv?
I den som der står tv på kører så et kabel op i hdmi 3 (arc) porten.
Det virker til at virke da lyden kommer fra soundbaren og kan styre det via min Siri Remote. Nogen gange får den dog ikke tændt soundbaren???

2. Når jeg starter systemet op med min Siri Remote og lander i ATV menuen, så hopper tv’et lige kort over i sort skærm for at vise beskeden: Audiosystem aktivt.
Hvordan slår jeg det fra så den ikke lige hopper derover for at vise det og så tilbage til ATV menuen?

3. Jeg oplever små lag spikes når jeg ser fodbold. Godt nok er dette gennem yousee app’en, så kan ikke garantere at det ikke er derfor? Kablet Ethernet til ATV selvfølgelig og en stor fiber forbindelse.

På forhånd tak
God weekend
#331553
1. Det er den ene mulighed. Den anden mulig er at forbinde Apple TV 4K direkte til TV'et, som så sørger for at sende lyden videre til soundbaren (med HDMI ARC). Sidstnævnte giver måske mere held mht. at få soundbar tændt, men HDMI CEC, som er det system der styrer enheder via HDMI, kan være lidt upålideligt. Sidstnævnte metode gør måske, at Dolby Atmos ikke kommer igennem, men jeg ved ikke hvor stor gavn det giver i din soundbar. Jeg går ud fra, at det er denne? https://www.sony.dk/electronics/sound-bars/ht-xf9000

2. Det må være TV'et, som gør dette. Umiddelbart tror jeg, at det forsvinder hvis du kører HDMI fra Apple TV 4K til TV'et først.

3. Det må være relateret til YouSee app'en / serveren.
#331554
Globulus skrev: 27. maj 2021, 11:18
Rasmus Larsen skrev: 27. maj 2021, 10:30 Jeg oplever markant hurtigere load-tider i spil. Altså imellem menuer og gameplay. Andre som har bemærket det?

Jeg skal dog bruge noget mere tid i de spil, som jeg kender, for at vurdere ydelsen.
Som jeg har skrevet før oplever jeg, at den nye boks virker mere robust når der skiftes frem og tilbage mellem adskillige streaming-apps, dvs. det forekommer mig, at der er større chance for, at jeg kan fortsætte hvor jeg slap, når jeg skifter tilbage til en app.

Jeg finder det sandsynligt, at den nye boks rent faktisk har 4GB RAM mod 3GB i den gamle, hvilket måske ikke kan lyde så meget i sig selv, men faktisk være en hel del, hvis tvOS i sig selv tager en god bid af hukommelsen.
Jeg oplever det samme. Den er lidt hurtigere generelt og holder også diverse ting bedre i hukommelsen. Dog ser det ud til, at der stadig er 3GB i den. Jeg har lige tjekket med en diagnose-app (se nedenfor). Så jeg ved heller ikke konkret hvor disse forbedringer på ydelse, som vi begge noterer os, kommer fra.
Vedhæftede filer
appletv3gb.jpg
appletv3gb.jpg (42.98 KiB) Vist 1982 gange
#331560
3 GB nævnes også i denne anmeldelse:
https://www.theguardian.com/technology/ ... ike-remote

Det er svært at sige, om anmeldere blot skriver af fra de samme kilder, men lad os bare sige, at den har 3 GB RAM, indtil andet er bevist.

Der kan også være sket forbedringer som følge af, at en ny version af tvOS landede ca. samtidigt med at den nye boks kom på markedet. Jeg har ikke længere den gamle boks i huset til at sammenligne.

Hvad A10X vs. A12 angår, så ser mon ofte indvendinger (imod A12) i form af at A10X skulle have en bedre GPU. Omvendt ser jeg, at stort set alle benchmarks giver en klar fordel til A12 *bortset* fra single-precision floating point i GPU'en. I sidste ende har A12 6,9 mia transistorer mod 4,3 mia (nogle siger 3,3 mia) i A10X og man må formode, at de flere mia ekstra transistorer i A12 er brugt til et eller andet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor_count

Jeg har selv en iPad Pro 2017 med A10X og den er da stadig ganske hurtig, men den får stadig baghjul af en relativt billig iPad 10.2" anno 2020 med A12, hvor sidstnævnte bare reagerer hurtigere på næsten hvad som helst man foretager sig.
#331561
Jeg har også laaaaangt om længe fået sat min nye ATV 4K til.

Kommer fra en Shield (2019 tube version) og skiftet skete primært fordi ATV har nogle fede features indbygget som Shield ikke har i forbindelse med match-funktionen. Derudover kommer forbedringer og nye apps bare generelt hurtigere til ATV end Shield og Android generelt.

Indtil videre er jeg dog også positivt overrasket over ATV i forhold til Shield. Match funktionen kører bare og generelt syntes jeg film og tv loader hurtigere og cache-tiden er langt mindre på DR TV og TV2 Play.

Så havde jeg nogle 4K HDR demoer liggende på min NAS som Shield ikke kunne vise, de kører bare som alle andre film på ATV via Infuse.

Mht. fjernbetjeningen, så er jeg faktisk gladere for den til Shield end den til ATV. Den gør dog det den skal, men knappernes lyd er jeg ikke fan af.

Så et par spørgsmål i forhold til min egen samling af film. Jeg har en Synology NAS med film på og den kører som en Plex server. Ville i tilføje Plex serveren i Infuse eller køre uden om og så lade Infuse selv hente metadata? Hvad er jeres erfaringer? Er der nogle indstillinger i Infuse som jeg skal være opmærksom på?
#331564
Globulus skrev: 31. maj 2021, 10:09 Det er svært at sige, om anmeldere blot skriver af fra de samme kilder, men lad os bare sige, at den har 3 GB RAM, indtil andet er bevist.
Mit screenshot ovenfor er fra app'en CPU Dasher, som tjekker direkte på SoC'en. Den giver også info om CPU-kerner, clock-hastighed mv.


Globulus skrev: 31. maj 2021, 10:09Hvad A10X vs. A12 angår, så ser mon ofte indvendinger (imod A12) i form af at A10X skulle have en bedre GPU. Omvendt ser jeg, at stort set alle benchmarks giver en klar fordel til A12 *bortset* fra single-precision floating point i GPU'en. I sidste ende har A12 6,9 mia transistorer mod 4,3 mia (nogle siger 3,3 mia) i A10X og man må formode, at de flere mia ekstra transistorer i A12 er brugt til et eller andet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Transistor_count
Jeg har også set dette postulat, men det er ikke, hvad jeg oplever. Jeg har kørt en række spil side-om-side på hhv. den gamle og nye Apple TV 4K. Jeg skal nok komme nærmere ind på, hvad jeg har fundet snarest.

Apple hævder, at den nye boks er 50% forbedret på grafik.

- "The A12 Bionic gives about a fifty percent increase in graphics performance. So, yes, there’s a lot more headroom there for developers to be creative and push the envelope even more."
Tim Twerdahl, Apple’s VP for product marketing for home & audio
Kilde: https://mobilesyrup.com/2021/05/21/appl ... ng-future/

Jeg ved ikke, hvad de 50% er baseret på. I min oversigt med GFlops GPU-ydelse (som er indsamlet fra flere kilder henover årene) har jeg A10X til ca. 500 Gflops og A12 til ca. 730. Det harmonerer rimeligt godt med ovenstående udmelding fra Apple samt hvad jeg oplever i de spil, jeg foreløbigt har testet med.
Listen findes her: viewtopic.php?p=330236#p330236
#331567
Rasmus Larsen skrev: 31. maj 2021, 12:24 Jeg er også meget begejstret for Infuse. Ligesom Jesper kom jeg fra Plex, som jeg havde brugt i mange år.
Jeg tænkte mere om der kunne være en fordel i at benytte de meta data fra Plex der i forvejen ligger i mappen, i forhold til at Infuse klarer det?
Infuse har nu gjort det ret godt vil jeg så sige. Jeg kan især godt lide den samler film fra samme serie som fx. Harry Potter. Det fungerer ret godt.
#331568
Jeg havde ikke så meget metadata lagret lokalt, så jeg har typisk brugt online-databaser. Jeg synes, at Infuse klarer det ret godt hvad angår velkendte film og serier. Mere obskure videoer får til tider forkert info lagt på - f.eks. nogle af mine testvideoer. Det er OK.

Det eneste der for alvor irriterer mig ved Infuse's metadata er, at lagringen bliver ryddet, såfremt Apple TV-boksen ikke har mere plads. Så sletter den automatisk Infuse's metadata (og andre ting). De kommer automatisk på igen, men det tager lidt tid at indeksere igen. Så undgå at fyld boksen op til bristepunktet. Det er primært spil, der fylder.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 48