Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#330220
Rasmus: Jeg er ikke engang sikker på, at Apple helt ved hvilket formål, som HomePod Mini tjener i deres strategi :D

Jeg holder på, at Apple TV er en af Apples mindst "flyttende" produkter. Tror der er en betragtelig kundegruppe, som elsker deres ATV, men ingen planer har om at investere i en iPhone.
#330222
Måske at gøre dig afhængig af Siri og AirPlay så du ikke bare sådan lige skifter din iPhone eller iPad ud? Og når du ikke sådan lige skifter dem ud, så er det måske også mere sandsynligt at du køber et Apple cover, en Apple oplader, AirTags, et Apple Watch fremfor noget Android, osv. Jo flere ting de kan få dig til at købe, jo mere investeret er du i deres økosystem og jo mere irriterende bliver det at få ikke-Apple produkter til at spille sammen med det du har. Det kunne også være argumentet for en "Apple TV Arcade" box. Så skal man også lige have TV+ og Arcade. Så kan man næsten lige så godt opgradere til Apple One, og så får man også iCloud. Så kan man lige så godt flytte alt i iCloud, og så bliver det besværligt at skifte væk fra økosystemet. Så skal familien også lige have iPhones/iPads så de kan spille sammen på tværs. Det koster heller ikke så meget med family sharing. Så køber man lige et par HomePods fordi de spiller godt sammen med alt det andet man lige har erhvervet sig. Så giver det ikke mening at man skal have andet end AirPods. Men nu laver Samsung en ny smartphone der slår din iPhone hårdt i nosserne - men hvis du skifter til det så skal du næsten skifte hele økosystemet ud. Uf, det lyder dyrt! Hmmm... Så bliver man vidst bare inde i folden. Så hvis man ser de store dyre basser som deres kerneprodukter: iPhone, iPad, Mac. Så er alt andet bare ting du kan købe der kan være med til at holde dig i folden.
#330224
Hvis ikke flere og flere af Apples tjenester på det seneste var begyndt at dukke op på Android, så var jeg enig. Så jeg tror ikke, at TV+, Apple Music m.fl. er de store tiltrækningsplastre.

Men økosystemet fungerer bare sammen på højere plan, hvis jeg kan tillade mig at sige det.

Nå, må hellere komme tilbage på Apple TV-sporet. Hvis/når vores Google TV engang ikke gider mere, så er jeg ret overbevist om, at valget falder på en Apple TV 4K.
#330229
jramskov skrev: 27. apr 2021, 11:56 Lige netop, hvis de vil forsøge at møve sig ind på konkurrenterne, så skal de som minimum komme med et produkt der er interessant og ikke mindst indhold dertil. Tænker det vil kræve en forholdsvist massiv investering i spilindustrien fra Apples side.
En sådan investering vil jo gavne alle deres core produkter lige så vel som det vil gavne en evt. konsol de måtte lancere.
#330230
Ift. A12, som sidder i den nye boks, så tillader jeg mig lige at kopiere dette over fra kommentarsektionen. Det er blot estimater. Det er muligt at A12 er clocket lidt anderledes i Apple TV 4K fordi den ikke er afhængig af et batteri.

På CPU yder A12 typisk 25-40% bedre end A10X (single-core og multi-core), ifølge de mange Geekbench-resultater, der findes. Eksempel: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/co ... ne=7548898

På GPU: Apple oplyser ikke altid specifikationer for GFlops, men A10X ligger vist omkring 500 GFlops, mens A12 ligger omkring 730 GFlops. Der er nogle benchmarks fra 3DMark, som siger ca. 25-45% bedre grafikydelse i A12 ift. A10X, så det stemmer OK med GFlops-tallene. Men benchmarks er jo kun vejledende.

Jeg ved ikke i hvilket omfang de 8 kerner i deres 'Neural Engine' i A12 Bionic kan tages i brug på tvOS til apps og spil.

Vi påtænker at lave nogle side-om-side evalueringer i vores kommende test af boksen. Jeg har noteret pulje spil, som kørte lige på kanten på 2017-boksen. Bl.a. Beyond a Steel Sky og The Pathless.

Her er opbygningen af A12:

Billede
#330235
Rasmus Larsen skrev: 27. apr 2021, 13:06
På GPU: Apple oplyser ikke altid specifikationer for GFlops, men A10X ligger vist omkring 500 GFlops, mens A12 ligger omkring 730 GFlops. Der er nogle benchmarks fra 3DMark, som siger ca. 25-45% bedre grafikydelse i A12 ift. A10X, så det stemmer OK med GFlops-tallene. Men benchmarks er jo kun vejledende.
Jeg følger ikke udviklingen særlig tæt, men såvidt jeg lige kan google mig til, er der et stykke op til M1 og M1 er så igen langt bagefter f.eks. PS5? Omvendt klarer M1 sig vel ret fint i forhold til Nintendo Switch :)
#330236
Her er hvad jeg har noteret på min liste for GFlops specifikationer / estimater. De er indsamlet over flere år. Det er ved såkaldt FP32 (single precision). Nogle gange oplyses GFlops i FP16 (half precision), så man skal være opmærksom.

Note: Måler man i stedet på ydelse-per-Watt så ligger Nvidia (inklusiv Switch, som bruger en variant af chippen i Nvidia Shield) på niveau med PS5/XSX mens Apple er langt foran.

PlayStation
PS2: 6,2 gflops
PS3: 230 gflops
PS4: 1,84 tflops
PS4 Pro: 4,2 tflops
PS5: 10,3 tflops

Xbox One
Original Xbox 7,3 gflops
Xbox 360: 240 gflops
One: 1,31 tflops
One S: 1,4 tflops
One X: 6 tflops
Series X: 12 tflops

Apple TV
Apple TV (A8): 115 gflops
Apple TV 4K (A10X): ca. 500 gflops
A12 (iOS-enheder): ca. 730 gflops
A12X (iOS-enheder): ca 1300 gflops ("lige så kraftfuld som Xbox One S")
M1: op til 2,6 tflops

Nintendo Switch
384 gflops i dock (kører 1080p)
192 gflops i håndholdt (kører 720p)

Nvidia Shield:
Tegra X1: 512 gflops
Tegra X1+: Specificeres højere (+25%, ifølge Nvidia), men ydede ofte lavere end X1 i mine tests. Jeg tror de 25% kommer baseret på ydelse-per-Watt måling.
#330243
Rasmus Larsen skrev: 27. apr 2021, 06:52 Er det bitstreaming, du savner? Det lader til at være softwarebetinget, så hvis det åbnes, tror jeg også, at det åbnes på den gamle boks.

Både Dolby TrueHD og DTS-HD MA understøttes allerede. Apple TV pakker det ud til PCM før det sendes afsted, ligesom video udpakkes på forhånd - et eller andet sted i AV-kæden skal det jo gøres. Der er ikke en præinstalleret app, som kan håndtere Dolby TrueHD og DTS-HD MA, så man skal søge mod f.eks. Infuse: https://firecore.com/infuse
Dolby Atmos pakket i Dolby TrueHD understøttes ikke pt.
Jeg har måttet købe en Shield TV Pro for at få Atmos i Dolby TrueHD. Det lyder simpelthen bedre end i PCM. Jeg ville med glæde have købt den nye ATV4K og skrottet min Shield, hvis det havde været understøttet.

Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, har der ikke været et eneste rumour, der peger i retning af, at det skulle komme - desværre :((
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 48