Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af torbenan
#306023
Har anskaffet mig en Apple TV box i håb om at kunne slippe af med mit Yousee kabel tv. Disse spørgsmål er efter en dags brug, så de er nok noget banale.

1 Jeg prøvede en Amazon Firestick i USA. Den kan man søge efter en filmtittel og så få at vide hvilke streaming services, der har den. Hvordan gøres det på apple tv?

2. Hvor findes, der en samlet tv guide for live udsendelser? Skal man ind på dr, tv, viaplay og dplay en af gangen eller kan det samlet

3. TV2News har nederst en rullende tekst - der ikke hakker, men nærmest hopper. Kan du undgås.
Af BrianH
#306026
Apple Tv er en tv-boks hvor du installerer de apps du er interesseret i, så Apple ved ikke hvilke film dine forskellige abonnementer tilbyder.

Tv2 News holder jeg mig langt væk fra (de slår hinanden ihjel fra Mellemøsten til Malmø helt uden jeg behøver at kigge med), så hoppende tekster ved jeg ikke noget om.
Af torbenan
#306046
Det er ikke så vigtigt om problemet med hakkede tekster skyldes atv, app eller tv2. Jeg håbede på et hint til at undgå det. Tv2 news er den kanal vi ser mest på flow tv
Af dieseldk
#306047
Prøv at tjekke dine billede indstillinger, du skal bruge en indstilling med 50hz til de fleste danske apps det er ikke alle som giver atv besked om at skift automatisk
Brugeravatar
Af TBC
#306048
torbenan skrev: 23. nov 2019, 23:21 3. TV2News har nederst en rullende tekst - der ikke hakker, men nærmest hopper. Kan du undgås.
Opsæt dit Apple TV til at stå i 50 Hz som standard. Hvis du har et 4K HDR TV, så vælg først 4K HDR YUV 4:2:2 som output (så boksen "husker" at outputte YUV 4:2:2 i HDR mode) og sæt den derefter til 4K SDR RGB Low i 50 Hz som endeligt standardformat. Dernæst aktiverer du Match content og framerate (kan ikke huske betegnelserne på Dansk)

Derved sikrer du dig at boksen står i korrekt farverum og framerate og benytter bedste output format til diverse Danske og nordiske tjenester der ikke er match-kompatible, samtidig med at 4K HDR og 24 fps materiale på Netflix, iTunes og andre match-kompatible apps vises korrekt.

Så skulle teksterne gerne holde op med direkte at hoppe, men hvis du ser TV2 News via TV2Play så har du kun 25 fps fra signalet (mod 50 i et DVB signal), så det vil altid hakke mere end du er vant til fra et almindeligt TV signal når du streamer. Kvaliteten på streaming er ganske simpelt bare ikke lige så god som de almindelige TV signaler i f.eks. kabel-tv net i hverken framerate eller bitrate.
Senest rettet af TBC 24. nov 2019, 20:27, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#306070
Der er pt. ikke universal-søgning eller -guide på ATV. Det er som sådan muligt, men de forskellige app-udbydere skal gøre deres indhold tilgængeligt for systemet før det virker. Og det gør de ikke.
Af bromberg
#306073
Torben - og med det sagt, kan man ikke tillade sig at have lidt tro på at det efterhånden sker - hvis div udbydere gerne vil have deres app som primær brug.
Jeg har nu i 3 uger udelukkende brugt apple tv og elsker brugerfladen - men ja man sejler rundt i udbuddet når man har flere tjenester. Det håber jeg ændres over tid
Af Beckham
#306077
Bliver det måske løst når Apple kommer med den her app som skulle samle streamingtjenesterne under en paraply? Ved ikke lige hvad status er på den? Kræver selvfølgelig også at de forskellige streaming tjenester signer op...
Af bromberg
#306080
Beckham skrev: 24. nov 2019, 21:02 Bliver det måske løst når Apple kommer med den her app som skulle samle streamingtjenesterne under en paraply? Ved ikke lige hvad status er på den? Kræver selvfølgelig også at de forskellige streaming tjenester signer op...
Men det er her jeg syntes apple har “evner”. At få lullet udbydere og bruger ind i deres økomiljø. Apple er blevet en kæmpe platform og div udbydere må være interesseret i at være der. Så i mine øjne så er der apple der skal tage teten her og jeg tror da på en mere samlet brugerflade. Det kan kun komme alle tilgode - selvfølgelig alt betinget af hvordan apple tager sig betalt for det
Af torbenan
#306081
TBC skrev: 24. nov 2019, 15:42
torbenan skrev: 23. nov 2019, 23:21 3. TV2News har nederst en rullende tekst - der ikke hakker, men nærmest hopper. Kan du undgås.
Opsæt dit Apple TV til at stå i 50 Hz som standard. Hvis du har et 4K HDR TV, så vælg først 4K HDR YUV 4:2:2 som output (så boksen "husker" at outputte YUV 4:2:2 i HDR mode) og sæt den derefter til 4K SDR RGB Low i 50 Hz som endeligt standardformat. Dernæst aktiverer du Match content og framerate (kan ikke huske betegnelserne på Dansk)

Derved sikrer du dig at boksen står i korrekt farverum og framerate og benytter bedste output format til diverse Danske og nordiske tjenester der ikke er match-kompatible, samtidig med at 4K HDR og 24 fps materiale på Netflix, iTunes og andre match-kompatible apps vises korrekt.

Så skulle teksterne gerne holde op med direkte at hoppe, men hvis du ser TV2 News via TV2Play så har du kun 25 fps fra signalet (mod 50 i et DVB signal), så det vil altid hakke mere end du er vant til fra et almindeligt TV signal når du streamer. Kvaliteten på streaming er ganske simpelt bare ikke lige så god som de almindelige TV signaler i f.eks. kabel-tv net i hverken framerate eller bitrate.
Tak - det vil jeg forsøge mig med
Af torbenan
#306082
Torben Rasmussen skrev: 24. nov 2019, 20:02 Der er pt. ikke universal-søgning eller -guide på ATV. Det er som sådan muligt, men de forskellige app-udbydere skal gøre deres indhold tilgængeligt for systemet før det virker. Og det gør de ikke.
Hvis det er tingene tilstand, så må man bare væbne sig med tålmodighed. Jeg så det fungerede fint på Fire Stick i USA, men det kan være at udbyderene har gjort mere der.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#306099
Eftersom DR lige har relanceret deres Tv app, og den stadig ikke tillader, at Apple trækker indholdet ud af den, så tvivler jeg på, at de kommer med på vognen foreløbigt.
Af mbm
#306135
torbenan skrev: 24. nov 2019, 14:46 Det er ikke så vigtigt om problemet med hakkede tekster skyldes atv, app eller tv2. Jeg håbede på et hint til at undgå det. Tv2 news er den kanal vi ser mest på flow tv
jeg oplever det samme.
Men det er nok grundet den ringere kvalitet streaming sendes i i forhold til traditionel TV.
Vi havde yousee kabel-TV før vi tog streaming og Kabel-TV er bare overlegent.