Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#317069
Der er kommet benchmarks af udviklerudgaven af Mac Mini med A12Z, hvor den angiveligt ikke kører emulering. Så nu benchmarkes der direkte på CPU og GPU i A12Z.
Kilde: https://9to5mac.com/2020/07/23/apple-si ... arks-apps/

Jeg tror stadig ikke de fleste har noteret sig, hvor god ydelse der leveres fra en relativt billig chip, der kræver en brøkdel af strømforbruget (og derfor har langt lavere varmeudvikling) ift. typiske x86 CPU og GPU'er.
- På CPU: A12Z matcher standard iMac (2019) og Macbook Pro (2019) på single-core. Stadig bagefter på multi-core.
- På grafik (GPU): A12Z matcher Nvidia GTX 1050 TI og AMD Radeon Pro 555 (se resultater)

Det er vel og mærke fra A12Z, som slet ikke kommer til at være i de ARM-baserede Mac, som Apple vil sælge. Vi må forvente, at A14 eller hvad end de putter år vil yde markant bedre end en 2 år gammel systemchip.

Grunden til interessen er naturligvis, at rygtet går, at ny Apple TV-boks får denne systemchip fra Apple. Dog er jeg stadig ikke sikker på, at rygtet taler sandt. Hvis Apple ville have puttet A12X/A12Z i Apple TV så kunne de jo have gjort det for 2 år siden. Jeg håber stadig på A14.
Vedhæftede filer
K2f3quwi.jpg-medium.jpg
K2f3quwi.jpg-medium.jpg (83.93 KiB) Vist 2671 gange
Df0YQENx.jpg-medium.jpg
Df0YQENx.jpg-medium.jpg (80 KiB) Vist 2671 gange
Screenshot 2020-07-24.png
Screenshot 2020-07-24.png (357.85 KiB) Vist 2671 gange
#318284
Der har godt nok været rygter om ny Apple TV-boks længe... Nogle rygter siger A12X, andre siger A14 chip. Jeg begynder at spekulere i, om der måske er to på vej? En ny Apple TV 4K med A12X, som erstatter nuværende Apple TV 4K med A10X, plus en "Apple TV Arcade" med A14 chip og mere lagerplads (måske 128GB eller endda 256GB).

Hvad tænker I?
Brugeravatar
Af Naiera
#318285
Jeg vil bare have en med 24.000Hz.
Brugeravatar
Af Naiera
#318286
De må selvfølgelig også gerne få styr på sync-problemerne, så det ikke er op til app-udviklerne at sørge for at det virker. Det kan de hos Hulu, HBO og Amazon åbenbart ikke hitte ud af.
Af BrianH
#318290
Tror du de kunne finde på at lave 2? Kunne de ikke bare putte den bedste cpu i dem alle? Den koster vel ikke alverden, og man vil alligevel kun købe den bedste - med mindre den bliver dobbelt så dyr.

Men det kunne nu være interessant
#318291
Hvis der skal 128GB eller mere i, så bliver prisen sikkert højere end i dag. Der går også rygter om en controller fra Apple, så en gamingpakke kunne f.eks. være 128GB + A14 + controller + 1 års gratis Arcade. Jeg tror, at der er mange som ikke ønsker den dyrere løsning fordi de slet ikke bruger spildelen. Sådan kunne man vel nok tilfredstille begge grupper.

Jeg synes bare det er påfaldende, at der er rygter om både A12X og A14 i boksen. Ellers handler det måske om, at A12X Apple TV har været på tegnebrættet, men er blevet droppet?
#318298
Ideen om 2 modeller lyder plausibel nok. Apple har “iPhone” og “iPhone Pro”, og flere linjer af både iPad, Macbook osv.
Teknisk set har de allerede 2 linjer af Apple TV, da de stadig sælger den tidligere generation under det nye “Apple TV HD”-navn, i modsætning til at sælge den som “3. generation”.

En ATV med A12X som erstatning for “Apple TV HD“, og ATV med A14 som erstatning for “Apple TV 4K”
#318607
Jeg har lige udskiftet mit Apple TV HD med et Apple TV 4K, da jeg har fået et LG B9S OLED.
Første udfordring var et for gammelt HDMI kabel som gik ud over bluetooth forbindelsen på fjernbetjeningen. Skulle være max 1 meter fra boksen for at kunne betjene den. Har bestilt et "Belkin Ultra High Speed" HDMI kabel som Apple anbefaler. Men kører midlertidig med et "High Speed HDMI" kabel fra Harald Nyborg til 129kr. Med kablet fra Harald Nyborg er der ingen bluetooth interference. Synes dog at wifi hastighed er noget lavere end på mit gamle Apple TV HD, trods samme placering. Så måske stadig noget støj på linjen?

Nu til selve spørgsmålet. Hvilke Video format indstilling vil være den mest optimale i forhold til et LG OLED B9S. Bruger apps som DR, TV2 Play, Netflix, Viaplay og Yousee. PT har jeg indstillet den til:
Video Format: 4K Dolby Vision - 50Hz
Match indhold: Dynamisk område = Til - Billedefrekvens = Til
Men er der noget med at nogle apps ikke kan sende match indhold signal? Og det derfor kan være en fordel at have en "mindre" godt video format som standard?
Håber at der er nogle som har fundet den optimale indstilling, og som vil dele deres erfaring :-)
#318611
Du kan se status på skift af billedfrekvens / dynamikområde i tabellen herunder (fra tråden her: viewtopic.php?p=314145#p314145 )

Hvis du bruger DRTV, så er det anbefalingen, at boksen som udgangspunkt sættes til 4K SDR - 50Hz, men mindre du kan acceptere, at DRs indhold konverteres til HDR / Dolby Vision. Tjenesterne er kommet bedre med ift. at integrere disse ting, men det er stadig ikke helt godt. En ulempe ved at køre i 4K SDR som standard er, at man ikke får de smukke screensavere i HDR.

Når DRTV får implementeret korrekt skift af dynamikområde så skifter jeg selv over til at køre i HDR som standard :)

Billede
Brugeravatar
Af Naiera
#318640
DRTV skiftede til 50Hz da jeg så nogle nyheder on demand i aftes! :)
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 103