Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#329963
Mht. den nye fjernbetjening, så har den fået mute, tænd/sluk og piletaster. Piletaster+midterknappen er stadig et berøringsfelt og Apple beskriver, at man kan rotere sin finger på yderkanten for at spole i video. Det ser ud som på billedet nedenfor.

Tilføjelsen af tænd/sluk knap må være i erkendelse af, at mange brugere ikke forstod konceptet med at holde Hjem-knappen nede for at slukke TV samt at HDMI CEC ikke er pålideligt nok. Jeg vil tro, at tænd/sluk-knappen nu bruger infrarød til at styre TV, og at dette opsættes automatisk - ligesom på Chromecast (Google TV) og Nvidia Shield 2019. Jeg kan også forestille mig, at man stadig vil kunne slukke TV'et via HDMI CEC ved at holde Hjem-knappen nede. Vi må vente lidt endnu med at undersøge, hvordan det præcis fungerer.


Billede
Billede
#329964
Med eventens relativt store fokus på AirTags, så må det siges at være en lidt pudsig beslutning at der ikke er en U1-chip i den nye fjernbetjening.

Ellers ligner den jo i hvert fald sig selv ude fra. Jeg synes stadig, at prisen er i den høje ende.

Men, hvis vores Google TV på et tidspunkt ikke vil lege med længere, så bliver det nok en Apple-boks i stedet.
#329965
Jeg havde forventet noget mere potent end A12. De større iMac og Macbook pro kommer vel med en anden chip så måske er en kraftigere Apple tv bundet op på det udviklingsforløb. Der har jo længe været rygte om både A12 og A14 i Apple tv. Måske er kodereferencer til 120hz relateret til noget der kommer senere.

Jeg er lidt i syv sind mht køb. Jeg har flere spil på lager som kører i lige lav nok frame rate på den gamle boks. Skal man købe nu eller vente? Så længe der ikke er noget indhold i "hdr hfr" så får man jo heller ikke gavn af det.
#329970
Jeg kan slukke for boks + TV ved at holde knappen nede, men jeg har aldrig kunnet overtale mit TV til at tænde via Siri-fjernbetjeningen.

Funktionaliteten i den nye fjernbetjening ser fornuftig ud, om end spørgsmålet er, hvor godt den nye scrubbing-funktion kommer til at fungere i forhold til at swipe på den gamle. Rent ergonomisk har jeg mine tvivl.

Jeg er også meget lidt begejstret for de tilsyneladende skarpe kanter på den nye fjernbetjening. En fjernbetjening må for min skyld gerne være af plastic, hvis det gør det lettere at producere en model, der er kurvet i siderne og ikke blot i hjørnerne.
#330041
tvOS 14.5 kommer som nævnt i næste uge - tidspunktet er ikke oplyst. En af nyhederne er understøttelse af PS5 DualSense og Xbox Series X controllere. Det vil virke på alle tre Apple TV-bokse.

Efter at DualSense i de første betaer fik spil til at crashe ved opstart eller spontant, så virker det nu gnidningsfrit i seneste beta. DualSenses haptiske motor understøttes i tvOS, men spiludviklere skal indbygge support i deres spil. Et eksempel er The Pathless, der kendes som PS5-lanceringstitel. The Pathless gør på Apple TV brug af den haptiske motor, om end ikke med samme detaljegrad i motoren som på PS5. Skulderknapperne med justerbar modstand tages ikke pt. i brug (jeg er ikke klar over, om tvOS understøtter dem).

Det er en lidt speciel oplevelse at sidde og spille på Apple TV med en PlayStation eller Xbox controller. Controlleren er jo en ret stor del af spiloplevelsen. Jeg forstår ærligt talt ikke, hvorfor Sony og Microsoft er gået med til det, når de i praksis ikke kan have deres PlayStation Now og Xbox Game Pass-tjenester på Apple TV. Jeg gav for noget tid siden min svoger Xbox-controlleren i hånden med spillet Sayonara Wild Heart åbnet på forhånd. Først senere fortalte jeg ham, at han ikke havde spillet Xbox men Apple TV. Det var en overraskelse for ham. At der ikke er flere, som spiller på Apple TV, er der jo mange grunde til, men en af de primære grunde er nok, at det er ret nyt og folk ikke har opdaget mulighederne. Konsolspil som The Pathless, Creaks, Sayonara Wild Heart og Beyond a Steel Sky koster gerne flere hundrede kroner på PlayStation og Xbox. På Apple TV er de inkluderet i Apple Arcade for 39 kr/md.

Xbox controlleren kan være forbundet til både Xbox og Apple TV samtidig. Efter controlleren er parret, kan man skifte ved at dobbeltklikke på sync-knappen (Xbox) eller ved at holde sync-knappen nede lidt tid (tilbage til sekundær enhed). Jeg har ikke fundet et lignende trick til PlayStation controllerne.
Vedhæftede filer
tvos145launch_1_large.jpg
tvos145launch_1_large.jpg (198.3 KiB) Vist 43388 gange
#330065
På tvOS 14.5 noterede jeg mig godt, at et spil specificerede kompatibilitet kun med 1. generation Siri Remote og controllere. Jeg tænkte det blot skyldtes, at den nye fjernbetjening ikke er ude endnu.

Men det viser sig, at den nye fjernbetjening slet ikke har accelerometer og gyroskop, som noteret af Digital Trends her: https://www.digitaltrends.com/home-thea ... 9-dollars/

Dog næppe den store mangel da man skal have fat i en controller alligevel, hvis man vil spille de fleste nyere spil på Apple TV.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 48