Til al snak om Android TV - Google's styresystem til tv-skærme, mediebokse og spilkonsoller

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Toranaga
#331926
Hej :)

Jeg har altid haft periodiske problemer med afspilning på Shield og Kodi. Jeg har nu den nye Shield og alt kører nyeste software version. forleden ville jeg afspille en film i 4K HDR, men på Shield hakkede det periodisk. Altså den kunne spille feks 10 minutter uden problemer men så ind imellem begyndte den at hakke.
Jeg stopper så og afspiller via mit TV (LG C7 65") fra samme netværkslokation, men der kører det helt uden problemer.
Det er mest udtalt ved 4K HDR film selvom Shield vel nok skulle kunne spille disse uden problem??
Brugeravatar
Af TBC
#331941
Jo, de burde afspilles helt uden problemer, med mindre enten filen eller din Shield er direkte defekt, Shieldens OS- eller Kodi installationen er korrupt eller du har problemer i din netværksopsætning eller andet der kan specifikt forklare sagen - Shielden er mange gange kraftigere end et LG C7, men er Sheilden f.eks. forbundet via Ethernet eller er den forbindet via Wifi 2,4 Ghz mens TV et er forbundet til 5 Ghz WiFi vil det sagtens kunne forklare sagen. Hvis Shielden kun er forbundet via 2,4 eller står lidt langt fra routeren på 5.0 vil det slet ikke være utænkeligt at den hakker i det fra tid til anden på en UHD film med ordentlige bitrater.

Men nu er hakker et udtryk der kan dække over mange ting. Har du opsat Kodi til at matche filernes framerate?

Hvis jeg skulle over til en og lede efter problemer på sådan en generel og udetaljeret beskrivelse om at noget hakker fra tid til anden, så ville jeg starte med at gennemtjekke internetdelen, gå videre til match-framerate delen og slutte med at geninstallere firmware helt fra bunden, hvis fejlen forbliver ukonkret og uløst af ovenstående fremgangsrækkefølge.

Hvis du har internetforbindelse på mindst 300-400 mbps ud af huset, så ville jeg starte med at tjekke hvilken hastighed Shielden har via appen Analiti https://play.google.com/store/apps/deta ... l=da&gl=US

Har du ikke så hurtig en internetforbindelse ud af huset så prøv alternativt at tage en fil som denne her, som en fejlfri Shield snildt med den ene arm omme på ryggen kan afspille, selv om den har højere bitrate end en almindelig 4K HDR film og se om den hakker endnu mere hos dig som den vil gøre hvis througput er problemet: https://jell.yfish.us/media/jellyfish-1 ... -10bit.mkv

Eller denne som ville være endnu værre, og som du egentligt kun skal forvente at kunne spille hvis din Shield er kablet og serveren i øvrigt er hurtig nok: https://jell.yfish.us/media/jellyfish-4 ... -10bit.mkv

Man kan evt kopiere den direkte ind i Shieldens hukommelse/"disk" hvis man vil udelukke at det er WiFi, der som den mest typiske skurk der gør knas.

Hvis du får lave bitrater i anality og/eller filerne hakker fra netværket men ikke afspillet direkte på Shielden, så ved vi at det er netværket der er knas med - også selv om du ikke oplever problemer på dit TV med dine hidtidige filer.
#331947
Godt nok nogle saftige bitrater, de klip kan gå op til, som du linker til?

Hastigheder på 300-400 Mbps (går ud fra, det er en fejl, du har brugt "m" i betegnelsen for Mbit?) er mig bekendt ikke noget, man normalt kommer i nærheden af, når der er tale om at streame film, uanset format (måske hvis man streamer spil fra sin PC?).

Selv UHD Blu-ray REMUX ligger sjældent over 80 Mbps, så et 100 Mbit netværk burde kunne række for de fleste, så længe man ikke er flere i husstanden, der benytter det samtidig; det er mere vigtigt, det er stabilt, hvor kablet som regel er at foretrække, specielt når vi taler 4K...

EDIT
Har lige for sjovs skyld prøvet at downloade nogle af de samples, du har linket til.
De har så høj bitrate (400 Mbps svarer til 50MB/s, som igen svarer til 3 GB/min., så en hel film fylder flere hundrede GB) , at min snart 10 år gamle PC ikke en gang kan køre dem!
Senest rettet af Supergris 11. jun 2021, 02:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af TBC
#331948
Den er god nok, der er tale om testfiler, som gerne bruges til at afgøre hvor meget f.eks. en telefon, media streamers, HTPC's eller et smart-tv kan klare at dekode i testsammenhænge. Det samme 30 sekunders klip findes i størrelser fra 3 mbps til 400 mbps over ca 70 forskellige filer med forskellige parametre (opløsning, bitrate, Codec, Profile og Level) https://jell.yfish.us/

Jo større båndbredde jo større krav til både netværk og dekoder. En korrekt fungerende shield skal med sine kræfter ikke have problemer med at spille selv den største af dem, mens de fleste smart-tv begynder at sprutte et eller andet sted opefter i størrelse og båndbredde, så man kan afklare hvad de kan klare at dekode. Jo større båndbredde jo større krav til både netværk og dekoderhardware (det det kræver flere processorressoucer at dekode højere bitrater/flere data). Så hvis der er et problem relateret til en af delene vil disse filer helt naturlig forstærke problemet. Hvis den laveste af linkene, der har en bitrate lidt højere end den gennemsnitlige 4K HDR BD forstærker problemet, så det opstår oftere en ca hvert 10 minut, vil det jo tyde på noget med [WiFi] netværket. Hvis ingen af dem forstærker problemet, men det er uændret eller væk, kan netværket helt frikendes og problemet omhandler noget andet.

Enig om at man bør køre kablet til 4K UHD BD's. WiFi er imho noget forbandet voodoo der aldrig er til at stole på, afhægingt af "om køleskabsdøren står åben eller ej" eller underboen har flyttet sin router eller ændret dens frekvens osv osv. Undgår det altid når muligt.
_ _ _ _ _ _
Complete name : \\HTPC\Plex D\Demo\4K Demoer\jellyfish-400-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv
Format : Matroska
Format version : Version 4 / Version 2
File size : 1.40 GiB
Duration : 30 s 97 ms
Overall bit rate : 400 Mb/s
Writing application : Lavf56.3.100
Writing library : Lavf56.3.100

Video
ID : 1
Format : HEVC
Format/Info : High Efficiency Video Coding
Format profile : Main [email protected]@High
Codec ID : V_MPEGH/ISO/HEVC
Duration : 30 s 97 ms
Bit rate : 392 Mb/s
Width : 3 840 pixels
Height : 2 160 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 29.970 (29970/1000) FPS
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 10 bits
Bits/(Pixel*Frame) : 1.577
Stream size : 1.37 GiB (98%)
Title : [email protected]
Writing library : x265 1.8+190-75d1c62d8f0c:[Windows][MSVC 1700][64 bit] 10bit
Encoding settings : wpp / ctu=64 / min-cu-size=8 / max-tu-size=32 / tu-intra-depth=1 / tu-inter-depth=1 / me=1 / subme=2 / merange=57 / no-rect / no-amp / max-merge=2 / temporal-mvp / no-early-skip / rdpenalty=0 / no-tskip / no-tskip-fast / strong-intra-smoothing / no-lossless / no-cu-lossless / no-constrained-intra / no-fast-intra / open-gop / no-temporal-layers / interlace=0 / keyint=250 / min-keyint=25 / scenecut=40 / rc-lookahead=20 / lookahead-slices=8 / bframes=4 / bframe-bias=0 / b-adapt=2 / ref=3 / limit-refs=3 / no-limit-modes / weightp / no-weightb / aq-mode=1 / qg-size=32 / aq-strength=1.00 / cbqpoffs=0 / crqpoffs=0 / rd=3 / psy-rd=0.30 / rdoq-level=0 / psy-rdoq=0.00 / signhide / deblock / sao / no-sao-non-deblock / b-pyramid / cutree / no-intra-refresh / rc=2 / pass / bitrate=414000 / qcomp=0.60 / qpmin=0 / qpmax=51 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / ipratio=1.40 / pbratio=1.30
Default : Yes
Forced : No
Encoded date : UTC 2016-02-05 16:11:30
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Men nu skal du så heller ikke være pylret mht bitrater. Jeg encodede lige for sjov en fil jeg sidder og roder med, for at se hvad en lossless H.265 (encodet fra en større 2340 Mb/s og 64,1 GB stor UTVideo fil med -hwaccel nvdec -vcodec hevc_nvenc -preset lossless -rc-lookahead 250 som encode settings) faktisk ville fylde - Det er alligevel faktisk en god halvering ;;) ifht UT, selv om UT allerede er komprimeret i forhold til helt ukomprimmeret.

General
Complete name : C:\Users\tbc\Desktop\Soul2soul_Back2life_lossless_AI_upscale.mkv
Format : Matroska
Format version : Version 4 / Version 2
File size : 29.3 GiB
Duration : 3 min 55 s
Overall bit rate mode : Variable
Overall bit rate : 1 070 Mb/s
Writing application : Lavf58.38.100
Writing library : Lavf58.38.100
ErrorDetectionType : Per level 1

Video
ID : 1
Format : HEVC
Format/Info : High Efficiency Video Coding
Format profile : [email protected]@Main
Codec ID : V_MPEGH/ISO/HEVC
Duration : 3 min 55 s
Width : 2 880 pixels
Height : 2 304 pixels
Display aspect ratio : 4:3
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 50.000 FPS
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Writing library : Lavc58.68.100 hevc_nvenc
Default : Yes
Forced : No

Audio
ID : 2
Format : FLAC
Format/Info : Free Lossless Audio Codec
Codec ID : A_FLAC
Duration : 3 min 55 s
Bit rate mode : Variable
Channel(s) : 2 channels
Channel layout : L R
Sampling rate : 48.0 kHz
Bit depth : 16 bits
Compression mode : Lossless
Default : Yes
Forced : No
Senest rettet af TBC 11. jun 2021, 03:33, rettet i alt 11 gange.
#331949
Nu glemmer du vist STORT "M" igen?
Det er efterhånden heller ikke nemt længere, med alle de forskellige betegnelser, hvor mange roder rundt i det, da der bliver brugt én betegnelse, når man snakker netværk, og en anden, når man taler om dataoverførsel ved harddiske eller andet...
Brugeravatar
Af TBC
#331950
Ja, det samme har de så glemt i filnavnene
Jeg roder ofte så meget rundt i det at jeg bare sørger for at copy og paste hvad der opgives i håbet om at jeg ikke får rodet det rundt ;-)
#331959
Hvordan med lyd? Hvis du køre det via en Sonos soundbar eller lig så kan du risikere at din enhed i den anden ende skal transcode. Kan vi få lidt mere info om setup?
Af Fidoble
#331962
Er det tube (røret) eller pro udgaven af Shield du har?

Tube versionen har ikke så meget ram og kører derfor 32bit og der er flere der har haft problemer med 4K HDR materiale på den.
#332494
Toranaga skrev: 10. jun 2021, 16:21 Hej :)

Jeg har altid haft periodiske problemer med afspilning på Shield og Kodi. Jeg har nu den nye Shield og alt kører nyeste software version. forleden ville jeg afspille en film i 4K HDR, men på Shield hakkede det periodisk. Altså den kunne spille feks 10 minutter uden problemer men så ind imellem begyndte den at hakke.
Jeg stopper så og afspiller via mit TV (LG C7 65") fra samme netværkslokation, men der kører det helt uden problemer.
Det er mest udtalt ved 4K HDR film selvom Shield vel nok skulle kunne spille disse uden problem??
Min Shield er den nye runde udgave og den er kablet på 1000Mbit netværk og afspiller fra en Synology NAS på samme netværk. Jeg har tidligere gennemgået indstillinger og alt det uden held. Havde den tidligere shield før og det var nøjagtigt samme issue. Min kammerat har nøjagtig samme issue.
Shielden kører igennem min Marantz receiver, men det burde vel ikke påvirke noget?
Af Fidoble
#332497
bromberg skrev:Jeg har selv haft den nye - tube og den kunne simpelthen ikke klare 4k.
Nu har jeg fået købt den store model og har ingen problemer.
Præcis, pro udgaven har mere ram og kører 64 bit.