Til al snak om Android TV - Google's styresystem til tv-skærme, mediebokse og spilkonsoller

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#317886
Hej

Jeg har den nyeste Nvidia Shield pro og her kæmper jeg desværre med manglende skarphed på outputtet fra den.

Mit tv er 55" LG C9 og det i sig selv kan præstere fine billeder. Så hvad går der mon galt?

Jeg har bemærket problemet ved at sammenligne startbilledet på Netflix. Ved begge setups bruger jeg nøjagtig det samme billedsetup, nemlig ISF expert lys, så her skulle forskellen i hvert fald ikke ligge.

Netflix via WebOS:
LG C9 Webos.jpg
LG C9 Webos.jpg (2.39 MiB) Vist 23092 gange
Netflix via Shield
Shield input.jpg
Shield input.jpg (2.41 MiB) Vist 23092 gange
Som i måske kan ane på teksten, så er Shield outputtet mere uldent i det og farverne mangler også noget punch.

Jeg har prøvet med forskellige opsætninger med framerates osv, men da jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal vælge der alligevel, så er jeg lidt lost.

Hvad tror i problemet er? O-O
#317892
er din shield sat igennem en reciever?
jeg havde lidt samme problem, men da jeg tilsluttede min shield recieveren og aktiverede "enhanced output" på HDMI kanalen hvor shielden var sat i, så blev alt skarpt og godt igen :)
alternativt kan det være en hdmi indstilling på dit tv, hvis du har den sat direkte i tvet.... eller begge dele.
#317903
Netflix på Nvidia Shield kører 60 Hz, med mindre du har ændret dit output i indstilling, da den ikke er i stand til automatisk at skifte framerate, dette burde dog ikke vise sig som matte farver, og hvad du ellers beskriver.
Jeg vil gætte på, du skal ind at lege med indstillinger for HDMI, hvor der som regel kan vælges mellem: "Auto, Limited eller Advanced", hvor det dog hedder noget andet på nogle TV, og ved en Apple TV er betegnelserne modsat.
"Advanced" giver mulighed for at udnytte et større farveområde, som er hensigten ved et signal med 4K HDR.
Det vil give enten dårlig shadow detail eller matte/blege farver, hvis det ikke står på det samme hos både afspiller og TV/projektor.

Hvis du kører signalet igennem en receiver, skal du også huske at tjekke denne, hvor der som regel kan vælges, at køre ubehandlet igennem, men du kan prøve at lege lidt med det, og i første omgang sætte den til "Auto" for både dit TV og din Shield, så burde det automatisk skifte, alt efter hvilket signal, der er tale om, ellers er ideen, at begge dele skal stå på det samme, så "Limited" ved "normale" signaler og "Advanced/Udvidet" ved 4K HDR...
#317920
Chromasubsampling!

Menuerne er ikke Chomasubsamplede direkte på et smart-tv. Men eksterne streaming bokse står som default gerne på 4:2:0 cromasubsampling og det giver ringere billedkvalitet på menuer og spil afviklet direkte på boskene (sålænge spillene ikke streames). Film og TV indhold er i forvejen Chromasubsamplede, det samme er streamede spil. Men på de munuer og den tekst eller de spil som boksene selv genererer vil der tabes kvalitet, farvedybde og skarphed ved Chromasubsamplingen på outputtet. På videomateriale og streamede spil gør det ingen synlig forskel, der er det udelukkende et spørgsmål om hvor vidt chromaopskaleringen til panelet finder sted i boksen eller på TV'et, men når først tekst og menuer har tabt på Chromasubsampling hen over outputtet over HDMI er der ingen vej tilbage, så der er løsningen at denne chromasampling slet ikke finder sted ved manuelt at sætte værdien for Chromasampling op i kvalitet på boksen.

Det gælder i princippet også for alle andre enheder man tilslutter via HDMI, inkl. ATV m.fl. (selv om det ikke er alle der er opmærksomme på kvalitetsforskellene) - Har boksene som ugangspunkt Cromaopsubsampling vil billedkvaliteten af de menuer, tekst eller spil som bosken selv genererer være i lavere kvalitet end ved højere chromasampling sat som output. Grunden til at man som default ofte ser de lave Chomaformater som standard er nok det at det mindsker kompatibilitetsproblemer og at det benytter lavere båndbredde og dermed sjældnere giver problemer med evt. dårlige HDMI kabler - og som sagt er ligegyldigt i forhold til selve det streamede materiale, der er 4:2:0 i forvejen som standard, grundet båndbreddebesparelserne forbundet dermed.

se: https://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling

Billede
#317925
Tak for de fyldestgørende svar fra jer. Fantastisk med sådan et feedback :-)

Hvad jeg ikke fik forklaret første gang er at jeg ikke gør brug af nogen reciever, men jeg har dog en soundbar som er sat til med HDMIarc. Så inputtet er direkte fra Shield ind i Tv'et hvor jeg så via en anden HDMI port sløjfer lyden videre til min halvgamle soundbar.

Kristoffer1:
Jeg ved faktisk ikke om jeg har et HDMI kabel som kan klare 4:4:4 (som jeg ikke aner hvad er.. det må jeg nok hellere læse op på). Er det noget med at Harald nyborgs bedste kabler faktisk er ret ok? Måske skulle jeg købe sådan et for at se om det bliver bedre.

Vinden5000 og Supergris:
Det kunne måske også være en indstilling på TV'et som gør at HDMI indput er anderledes end fra apps afviklet direkte i WebOS. Det må jeg lige have undersøgt.

TBC:
Jeg var ikke klar over at der var forskel på om man blot er i menuen på et givent program eller om man faktisk streamer noget.. vældig interessant.

Jeg har prøvet at tage et par billeder mere under streaming af netflixindhold:
WebOS:
C9.jpg
C9.jpg (891.76 KiB) Vist 22873 gange
Shield:
Shield.jpg
Shield.jpg (1.02 MiB) Vist 22873 gange
Opløsningen ser jo faktisk ok ud under streaming i forhold til i menuen (som TBC var inde på) men farverne mangler stadig lidt power.. men ja, jeg skal ikke fokusere så meget på menuerne fremover. Så har jeg da lært det :)

Dette er de indstillinger jeg kører med på min shield lige nu.. måske er det helt forkert? Jeg kører ikke 60Hz, men om det valgte er rigtigt ved jeg ikke O_O
20200815_205621.jpg
20200815_205621.jpg (191.42 KiB) Vist 22873 gange
20200815_205544.jpg
20200815_205544.jpg (208.43 KiB) Vist 22873 gange
20200815_205311.jpg
20200815_205311.jpg (201.34 KiB) Vist 22873 gange
#317927
Hrbønne skrev: 15. aug 2020, 21:15 TBC:
Jeg var ikke klar over at der var forskel på om man blot er i menuen på et givent program eller om man faktisk streamer noget.. vældig interessant.
Der er ikke forskel i selve HDMI kablet, der er signalet (som default) 4:2:0 (og 4:2:2 ved HDR) uanset hvad materialet er skabt med. Film og TV materiale der udsendes som 4:2:0 lider ikke betydende skade af det, mens menuer og lokalt afviklede spil mv. genereres i 4:4:4 og dermed lider tab forbundet med en 4:2:0 kompression.

Du skal ind i Advanced Display settings. Der aktiverer du Match Content Colour space - Så bliver lys og farverne kraftigere på BT 709 indhold som f.eks. Orange is the new black og menuer, mens man stadig får BT2020 på HDR indhold. Dernæst går du i Costom resolution settings for at kunne ændre Chromasubsamplingen. Der sætter du så opløsningen til 3840x2160 (59,940 Hz hvis du aldrig påregner at bruge match framerate og 50 Hz hvis du påregner at bruge match framerate til 23,796, 24, 30 og 59,940 fps indhold) YUV 422 12 bit Rec 2020 HDR/Dolby ready. AI upscale bør du sætte til lav, så svarer det bedre til den måde TV'et selv ville opskalere på, hvis det skulle opskalere signalet fra levere opløsninger end 4K. Medium og høj forvrænger direkte billedet. Med lav har du til gengæld noget af den bedste opskalering du kan finde på en medieboks uden om en intern skalering i et TV fra enten f.eks. Sony, LG eller Samsung hvor nogle af deres modeller også har tilsvarende opløsningsalgoritmer (altså når disse selv er nødt til at opskalerer signaler der serveres dem som mindre end 4 eller 8K). Husk også at slå Dolby Vision slideren til og sørg også for at selve dit TV ikke overscanner, for så begynder det at ændre på skaleringen igen.

Personligt syntes jeg også at det er en fordel at binde match framerate funktionen til menu-knappen - Så trykker man mere eller mindre universalt blot på den når man vil have matchet frameraten, så får man mere flydende afspilning end når man afspiller direkte på selve smart-TV'et (Ellers skal man bruge mindst 2 tryk (alt efter sin tilpassede opsætningskonfiguration) på at få matched frameraten.
Senest rettet af TBC 16. aug 2020, 00:14, rettet i alt 2 gange.
#317932
[/quote]
Supergris skrev: 15. aug 2020, 22:56 Jeg ville sætte opløsningen på Shielden til det øverste, som den selv anbefaler...
Det vil stadig give ned til 4:2:0 default output ved SDR (som menuer og spil) - Man er nødt til at gå ind via advanced options for af få højere cromasampling.
59,94 er også min anbefaling hvis man er typen der aldrig matcher framerate. Matcher man gerne semi-automatisk frameraten, kan det være en fordel at starte i 50, da man så allerede fra start rammer det meste Danske indhold og kun behøver at matche det andet.
#317950
Min Nvidia Shield står til 1080p 60 Hz, da min projektor ikke har 4K, dette gør, at Netflix også modtages i 60 Hz.
Jeg har prøvet at ændre output til 24 Hz, hvor jeg ikke umiddelbart oplever nogen forskel, udover GUIen bliver mere laggy, men jeg synes heller, jeg oplever problemer med Netflix ved 60 Hz.
Ændrer jeg outputtet til 24 Hz, skriver min projektor, at det er det, den modtager, men det er jo netop kun information om, hvilket signal den modtager; hvad den gør med signalet internt, har jeg ingen ide om?
Jeg vil i nærmeste fremtiden eksperimentere lidt med et program, som kan installeres på Shielden og hedder "Refresh Rate":

https://www.youtube.com/watch?v=me810N3qR0Y

https://www.youtube.com/watch?v=wl8JYQxkAnE

Nogle, der har erfaring med det?
#317955
Supergris skrev: 16. aug 2020, 18:58 Min Nvidia Shield står til 1080p 60 Hz, da min projektor ikke har 4K, dette gør, at Netflix også modtages i 60 Hz.
Jeg har prøvet at ændre output til 24 Hz, hvor jeg ikke umiddelbart oplever nogen forskel, udover GUIen bliver mere laggy, men jeg synes heller, jeg oplever problemer med Netflix ved 60 Hz.
Ændrer jeg outputtet til 24 Hz, skriver min projektor, at det er det, den modtager, men det er jo netop kun information om, hvilket signal den modtager; hvad den gør med signalet internt, har jeg ingen ide om?
Hvis du kører 60 Hz output vil du få et pullup fra 24 til 60 Hz, efter samme 3:2 princip som man også kender fra 3:2 pulldown, her bare den modsatte vej så 3x24fps frames biver til 7 frames på 60 fps output (jævnfør billede) - Det er faktisk grunden til at 24 fps ser bedre ud ved 60 Hz output end 50 Hz output (og hvorfor man benytter speedup til 25 fps i 50 Hz lande = 1:2 mønster i stedet for et mere komplets pullup der ville blive langt mere komplekst og ujævn)
Billede
Hvis shielden kører samme output som materialet, vil frames no suprice naturligvis blive 1:1 hvor en frame ved 24 fps materiale kun bliver til en frame på 24 fps output. Og så fremdeles: Hvis man har udstyr der kan modtage signalet kan en Shield også sættes til at outputte 120 fps i 1080p og så ville man få et 1:5 mønster hvor 1 frame i 24 fps materiale bliver gentaget 5 gange i træk på et 120 fps output. (og 60 Hz for den sags skyld to gange i et 1:2 mønster)
Supergris skrev: 16. aug 2020, 18:58
https://www.youtube.com/watch?v=me810N3qR0Y

https://www.youtube.com/watch?v=wl8JYQxkAnE

Nogle, der har erfaring med det?
Shield 2019 har en indbygget indbygget semi-automatisk Match Framerate funktion man kan binde til et enkelt tryk på fjernbetjeningen, mens man hidtil har været out-of luck på ældre modeller. Men den der app ser godt nok spændende - Jeg har ingen erfaringer med appen, kendte den slet ikke. Men hvis den virker vil jeg da helt klart begynde at bruge den, da den ser fuldautomatisk ud i videodemonstrationen - og kan kun undre mig over at der ikke er nogen der har påpeget den før, såfremt den virker. Det må jeg straks prøve når jeg får chancen i morgen aften når jeg kommer hjem igen.