Til al snak om Android TV - Google's styresystem til tv-skærme, mediebokse og spilkonsoller

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#304830
Indbygget Chromecast er altid låst til 60Hz. Det gælder på tværs af alle enheder, inklusiv Sony, Philips, Nvidia Shield og Xiaomi.

En af årsagerne er, at Android TV stadig anvender match af billedfrekvens på systemniveau.

Med den eksterne Chromecast kan man manuelt skifte imellem 50Hz og 60Hz. Denne kan heller ikke automatisk skifte, men at sætte den til 50Hz for europæisk/dansk indhold afhjælper en del problemer. Det er også påkrævet (indstilling til 50Hz), hvis man f.eks. vil have Viaplays 4K-streaming igennem.
#304836
Tak for svaret.

Vil det så sige, at ChromeCast i Xiaomi Mi i virkeligheden ikke er meget værd eller betyder det ikke noget hvis kilden også er android ?

Vil det være bedre at finde en TV box med MIraCast eller AirPlay ?

Venlig hilsen
Asger
#304840
Chromecast overtager forbindelsen til streamingserveren, så det sker uanset om man styrer vha. Android, iOS eller Windows. En ekstern Chromecast-enhed vil være en bedre løsning, men dog stadig ikke ideel.

Miracast er ikke en god løsning idet det er skærmspejling, hvor hele sendeenhedens skærm spejles og sendes (i fast billedfrekvens). Det dræner lynhurtigt batteriet på enheden og giver dårlig streamingkvalitet (da streamingserveren ser afspilningsenheden som en mobil og derfor begrænser opløsning/kvalitet). Løsninger som Miracast bør som tommelfingerregel aldrig bruges, hvis man søger god videostreaming.

AirPlay matcher heller ikke billedfrekvensen, men respekterer dog den billedfrekvens, som Apple TV er indstillet til. I Danmark/Europa bør Apple TV opsættes til 50Hz og med match-funktionerne slået til.

Den bedste løsning vil være Apple TV-boksen, da den automatisk kan matche billedfrekvens ift. kilden. Så får du ikke hakkende billeder og skal ikke manuelt sidde og skifte noget. Pt. er Apple TV-boksen / tvOS den eneste TV-platform, som automatisk kan matche billedfrekvens.
#304841
Jeg mener altså der er en undtagelse her, på Xiaomi boks sætter man selv "forced" hz, altså 1080p/50hz , som bekendt Chromecast ændrer jo ikke dette, så har man valgt 50hz, så bør det fortsætte sådan.

Og,
Xiaomi Mi Box S skifter altså også frekvens i PLEX, så det virker fint på andre bokse end Apple TV, bare man kører korrekt software. Dette kan bekræftes af PLEX på deres sider og forum at denne boks fik det aktiveret for nogen tid siden.

edit: Der er folk derude, som forklarer at den nye Nvidia boks også har fuld support for dette nu, så det er ikke en enlig apple svale der mere.
#304922
Jeg har lige købt en og det fungerer ligeså godt som på min egen chromecast.

Men jeg har lagt mærke til at der mangler nogle apps i app storen i forhold til på mit Sony Tv som også kører Android TV. Kan bl.a. Ikke finde HBO nordic, Amazon Prime samt ExpressVPN. Meget mystisk... måske det hænger sammen med at jeg pt. Ikke er i DK...

Nogen der ved det?
#304924
Din IP er GEO baseret for Google, og tildels en metode til at få adgang til Apps kun tilgængelig i andre lande. Så ja, lige præcis at du ikke er i DK, gør nok du ikke ser nordiske apps.

Du ser nok nogle andre, som du normalt ikke ser :)
#304950
Rasmus Larsen skrev:Det dræner lynhurtigt batteriet på enheden og giver ikke dårlig streamingkvalitet (da streamingserveren ser afspilningsenheden som en mobil og derfor begrænser opløsning/kvalitet).
Hov, Rasmus, er den nu gal igen? :)

Har jo lige gjort dig opmærksom på akkurat den samme "fejl" på et andet forum.

Måske du har taget hatten omvendt på i dag, eller tænker spejlvendt?

Måske drømmer du bare om, hvad du skal lave i weekenden?

Hvad er sandsynligheden for, dette sker to gange inden for lige godt en time, når det ellers næsten aldrig sker?
#304958
Rasmus Larsen skrev:
Asger-P skrev:Mange tak for svarene.
Jeg fandt denne side som understøtter det bbplayer skriver:
https://www.xda-developers.com/xiaomi-m ... switching/
Virker det efter hensigten? Det ville overraske mig, hvis Xiaomi havde løst det, men ingen andre aktører med Android TV havde. Jeg håber da, at jeg tager fejl, for det ville være herligt :)
Nu sidder Xiaomi vel med udvikler tilstand, så de kan vel gøre som mange andre gør, når de customizer lidt på det.

https://androidpctv.com/xiaomi-mi-box-s ... resh-rate/

Her står det nævnt, næsten som Shield har det inkluderet.
Jeg ved bare at PLEX har nævnt det virker, og sammenligner jeg Sony PLEX app og Xiaomi PLEX, så er der også forskellen at Xiaomi slukker skærmen og for mig virker uden hak i video.
#304963
Nå,
Jeg havde aldrig selv aktiveret det, så nu prøvede jeg det.

Det ødelægger Netflix, den skifter til 720p/50hz , og alle afspilninger i netflix skifter til HD, skifter man så selv til 4k/50hz , så skifter netflix hurtigt til 4K Ultra på det som man skal. Dog synes jeg at se, at intet kan afspilles i Netflix HDR ;(

Derimod, selvom om dette er aktiveret, så virker PLEX upåklageligt, den hopper med de forskellige opløsninger og HDR/noHDR på de tests jeg har lavet, så her virker også selvom man ikke har aktiveret det på sin Xiaomi men kun i PLEX :) Som jeg allerede havde.

Og så virker KODI frame switching også fint, igen testet med SD/HD/UHD HDR. Så længe det er aktiveret i Videoplayer indstillinger.

Så det er nok begrænset hvor godt de har implementeret det så apps kan styre det eller detekte max opløsning, når Netflix fejler.