Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af mbm
#332969
Soundbar og dolby atmos og troldtekt?
3 ting som jeg overhovedet ikke kan se har noget sammenhæng :)

Men hvis du har set dig lun på den soundbar, så køb du bare den.
Af sd2100
#332971
Simon S skrev: 8. jul 2021, 01:22 Halløjsa mine damer og herre har et spørgsmål jeg føler jeg kender svaret på men jeg har overvejet og købe den her https://www.hifiklubben.dk/bang--olufse ... bostagesi/

Pga dolby atmos men mit loft i mit nye hjem er troldtekt. Vil det være at skyde sig selv i foden? Nogen der har erfaringer med dolby atmos soundbars og troldtekt.

Mvh
Meningen med Troldtek i loftet er vel, at der ikke skal komme refleksioner?!
Af mbm
#332973
sd2100 skrev: 8. jul 2021, 08:33
Simon S skrev: 8. jul 2021, 01:22 Halløjsa mine damer og herre har et spørgsmål jeg føler jeg kender svaret på men jeg har overvejet og købe den her https://www.hifiklubben.dk/bang--olufse ... bostagesi/

Pga dolby atmos men mit loft i mit nye hjem er troldtekt. Vil det være at skyde sig selv i foden? Nogen der har erfaringer med dolby atmos soundbars og troldtekt.

Mvh
Meningen med Troldtek i loftet er vel, at der ikke skal komme refleksioner?!
Jo tak men det er jo ikke sådan at det dræber alt lyd, og tror ikke du får meget Dolby Atmos ud af en soundbar.
Af ZackGem
#332974
Som der skrives - Glem ATMOS og soundbars - Det giver simpelthen ikke mening.

Det kan sagtens fungerer rigtig godt med upfirering atmos speakers - Men loftet skal være til det - Højde de placeres i er ligeledes ret kritisk for god/optimal efekt.

Med en soundbar placeres den stort set altid alt for lavt.

Giver mening på towerspeakers, hvor du får den opskydende enhed meget højere op - Og så på gipslofter eller andet som ikke dræber lyden.

Soundbars har også alt for lille afstand mellem højre og venstre kanal - Men hvis komforten ved en soundbar opvejer (de mange) kompromisser på lydsiden, så er det en fin løsning, og helt sikker bedre end TV lyd :-)
Af Simon S
#332976
ZackGem skrev: 8. jul 2021, 09:23 Som der skrives - Glem ATMOS og soundbars - Det giver simpelthen ikke mening.

Det kan sagtens fungerer rigtig godt med upfirering atmos speakers - Men loftet skal være til det - Højde de placeres i er ligeledes ret kritisk for god/optimal efekt.

Med en soundbar placeres den stort set altid alt for lavt.

Giver mening på towerspeakers, hvor du får den opskydende enhed meget højere op - Og så på gipslofter eller andet som ikke dræber lyden.

Soundbars har også alt for lille afstand mellem højre og venstre kanal - Men hvis komforten ved en soundbar opvejer (de mange) kompromisser på lydsiden, så er det en fin løsning, og helt sikker bedre end TV lyd :-)
Det der er med det er at jeg er klar nok på at smide 30-35 på et hifi system med hele pisset. Men kæresten vil ik ha det fordi hun syntes det er grimt :D Vil bare gerne ha noget ordentligt lyd til film osv. Hvis i har mulighed for at hjælpe herinde ville det være cool. Smider max 15 tusinde på soundbar baghøjtaler og sub. Med mindre det virkelig er kvali.
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#332980
Når vi snakker om god filmlyd, kan man ikke både blæse og have mel i munden.
Men man kan have bogreols højtalere, der spille så godt som gulv udgaverne, men har dog ikke lige den helt dybe bas. det klare subwooferen dog. så prøv at forslå hende nogle kønne bogreol, og god lydkvalitet, hele vejen rundt, og noget alá dali alteco, til at sidde øverst oppe under loftet på sidevæggene.
Af mbm
#332983
Simon S skrev: 8. jul 2021, 10:37
ZackGem skrev: 8. jul 2021, 09:23 Som der skrives - Glem ATMOS og soundbars - Det giver simpelthen ikke mening.

Det kan sagtens fungerer rigtig godt med upfirering atmos speakers - Men loftet skal være til det - Højde de placeres i er ligeledes ret kritisk for god/optimal efekt.

Med en soundbar placeres den stort set altid alt for lavt.

Giver mening på towerspeakers, hvor du får den opskydende enhed meget højere op - Og så på gipslofter eller andet som ikke dræber lyden.

Soundbars har også alt for lille afstand mellem højre og venstre kanal - Men hvis komforten ved en soundbar opvejer (de mange) kompromisser på lydsiden, så er det en fin løsning, og helt sikker bedre end TV lyd :-)
Det der er med det er at jeg er klar nok på at smide 30-35 på et hifi system med hele pisset. Men kæresten vil ik ha det fordi hun syntes det er grimt :D Vil bare gerne ha noget ordentligt lyd til film osv. Hvis i har mulighed for at hjælpe herinde ville det være cool. Smider max 15 tusinde på soundbar baghøjtaler og sub. Med mindre det virkelig er kvali.
Har du intet musikanlæg i øvrigt?
Jeg havde selv et Soundbarsystem inkl. sub i prisklassen 10.000 kr hjemme på "prøve". det blev hurtigt pakket ned og sendt retur.

Min oplevelse med en "Atmos" soundbar med en masse enheder indbygget i en så lille kasse var at det gav et underligt lydbillede. Det skete simpelthen alt for meget inde i så lille kasse. Og til musik lød det heller ikke særlig godt.

Jeg har nu købt en surround reciever et sæt supergode front højtalere via DBA og en centerhøjtalere der matcher.. Det har kostet mig det samme som den soundbar og det lyder 100 gange bedre både til TV og helt overlegnet til musik
Af JanThomsen
#332987
Hvad med et sæt KEF T205 ?

Har dem selv, med ledninger fræst ind i væggen = clean look :-)

Har så også 2 Minx (tror jeg de hedder) højtalere montere oppe ved loftet (vi har Rockfon loft = dræber heldigvis alle reflektioner)
Af Globulus
#333006
Beosound Stage stiller ingen særlige krav til placering og/eller reflekterende overflader hvad Atmos angår:
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1574076879

"Stage er ikke tiltænkt at give den omsluttende Atmos-gengivelse, men blot drage nytte af det objekt-baserede lydspor, altså forsøge at fylde rummet mere ud end det ville være tilfældet med et 2.0 system. Af denne grund, så er der heller ikke decideret reflekterende lyd at tage højde for ved placeringen af Stage."
Af Simon S
#333009
JanThomsen skrev: 8. jul 2021, 12:22 Hvad med et sæt KEF T205 ?

Har dem selv, med ledninger fræst ind i væggen = clean look :-)

Har så også 2 Minx (tror jeg de hedder) højtalere montere oppe ved loftet (vi har Rockfon loft = dræber heldigvis alle reflektioner)
Det fandeme blær det er hun frisk på men kan ik finde det nogle steder til salg. Kunne du måske hjælpe med et link min ven <3 Og hvordan lyder det.
Af JanThomsen
#333017
Ser ud til at være udgået :-(
Jeg købte mine ved KTRadio - måske de har et sæt læggende?

De spiller i min verden rigtig godt, spiller sammen med en STR DN1080 som står i et skab

Strømledning til tv er også fræst ind i væggene sammen med hdmi kabler, så tingene ser "trådløse" ud :-)

Der er en del test af dem, blandt andet lyd&billede men den kræver abb - der en gratis her;
https://www.techradar.com/reviews/audio ... 915/review
Af Simon S
#333050
JanThomsen skrev: 9. jul 2021, 07:23 Ser ud til at være udgået :-(
Jeg købte mine ved KTRadio - måske de har et sæt læggende?

De spiller i min verden rigtig godt, spiller sammen med en STR DN1080 som står i et skab

Strømledning til tv er også fræst ind i væggene sammen med hdmi kabler, så tingene ser "trådløse" ud :-)

Der er en del test af dem, blandt andet lyd&billede men den kræver abb - der en gratis her;
https://www.techradar.com/reviews/audio ... 915/review
Satme træls var helt hooked på det nu :( må lede videre.
Af 2borg
#333064
Jeg har selv en sony st5000 og gips loft.
Jeg hår målt vinkel på opvendte højtalere og placeret soundbar så den er optimal monteret iht. Atmos.
Det er helt sikkert en god soundbar og klager ikke men atmos effekten levere den ikke. Ihvert fald ikke noget nævne værdigt. Så hvis du har troldtekts loft og går efter atmos lyd i en soundbar såå glem det 🙂
Hvis du til gengæld har en hjemmechef der hader højtalere og simpelthen elsker det lyd billede en soundbar kan levere så køb den 🙂