Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af kasper0406
#329454
Hej herinde,

Jeg har lige købt mig et 65" LG CX tv, som jeg er super glad for.
TV'et er forbundet til en HEOS Amp forstærker med et optisk kabel, som derefter går ud til to Dali Ikon højtalere, samt en subwoofer. Lydmæssigt virker det ganske glimrende til mit behov, men jeg er lidt irriteret over følgende:

1. Lydstyrken på HEOS Amp kan ikke reguleres via fjernbetjeningen fra TV'et, men skal i stedet styres gennem en smartphone app. Desuden skal jeg manuelt tænde HEOS Amp igennem appen. Idéelt ville jeg benytte TV fjernbetjeningen til alt.

2. HEOS Amp ser ikke ud til at understøtte komprimering af den dynamiske range i lydsignalet (night mode). Da jeg bor i en lejlighed med meget tynde vægge, kunne jeg godt tænke mig en funktion, som sørger for at dialog i film kan høres og at en efterfølgende eksplosion ikke vækker naboerne.

3. Det virker til at lyden er en lille smule forsinket, selv om "bypass" er valgt på TV'et for den optiske udgang. Forsinkelsen er dog på et niveau jeg godt kan leve med, men det ville være rart hvis alting føles helt i sync.

Pladsmæssigt er jeg lidt begrænset, da jeg gerne vil have forstærkeren til at være i et TV-møbel der er ca. 47 cm bred og 12 cm høj.

Ud fra lidt søgning, tror jeg muligvis en Marantz NR1510 receiver vil kunne løse mine ovenstående punkter. Jeg er dog lidt nervøs for at den ikke har 4K/120Hz support til når jeg engang får fat på en PS5.

Jeg tænkte om I har nogle ander idéer til at kunne opfylde punkterne ovenfor?

Mvh. Kasper