Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#329172
Hey. Har haft en C9'er i noget tid nu, og jeg tænker, der snart er på at tide at få anskaffet mig noget bedre lyd og prøve det dersens Dolby Atmos. Jeg tænker, en soundbar er den letteste løsning. Jeg har ikke plads til bagvendte højtalere, og vil nok også gerne slippe for en subwoofer, da min stue ikke er så stor. Bor desuden i lejlighed, så det er begrænset, hvor meget bas, jeg kan have på. Hvis det gør en kæmpe forskel, kan jeg måske lokkes til en trådløs, som jeg kan fjerne, når jeg ikke bruger den.

Nogle ideer?
#329183
Du har på ingen måder mulighed for en receiver og så bare de 3 fronthøjtalere (Center +højre/venstre)?

En soundbar bliver bare aldrig rigtig godt.
Der er slet ikke afstand nok mellem højre og venstre kanal.

Du nævner også Atmos - Hvordan er dine lofter? Det er også bare op ad bakke med en soundbar - Men hvis du har gipslofter, er du et skridt på vej.
Problemer er bare at soundbaren oftest placeres alt for lavt, så du ikke få den ordenlige effekt på højdekanalerne.

Jeg syntes bare at 5.000kr. eller mere, er meget at smide efter noget som bare aldrig bliver godt :-) (om end at det selvfølgelig er bedre end alm TV højtalere).
#329196
Hvad er det helt præcis du forventer med et Atmos setup?

En soundbar kan alene levere højdekanaler ved at "bounce" på loftet - Så du bliver nød til at finde ud af om det er muligt.

Vedr. fronhøjtalere - Så finder der også løsninger som monteres på væggen.
Hvis dit gulv ikke kan holde (??) til at der står højtalere på det.

Hvis jeg var dig, så ville jeg nok købe en billigere "ikke" atmos soundbar. Det giver ingen mening andet - Slet ikke med ønsket om du ikke skal have baghøjtalere, samt at sub også gerne ses undværet.
#329207
Forventer egentlig ikke så meget. Ved knap nok, hvad det er. Hvis det ikke kan fungere ordentligt uden et stort set-up må jeg klare den uden.

Mit problem er, at min stue er meget lille, så der er ikke rigtig plads til, at der kan stå højtalere og fylde. Derudover er TV'et lige ved siden af indgangen til stuen - så der er ikke noget plads ved siden af TV'et :( Derudover står min sofa op ad væggen, så derfor er der ikke plads til, at der kan stå højtalere bag

Noget bud på en billigere soundbar, der stadig kan give en god upgrade så?
#329212
Den må jeg kigge lidt på. Har læst, at nogle har problemer med Sonos Beam og sync fra C9.

Ift. højtalere. Giver bagvendte højtalere nogen mening, når sofaen er placeret helt op af bagvæggen?
#329213
Sagde du ikke at du ikke havde plads til baghøjtalere??

Det giver et helt klart løft - Ville dog hellere tilføje en subwoofer.

Men lige pludselig har du bare brugt rigtig mange penge på noget som stadig kun er halvgodt.

Under alle omstændigheder er det nemt løbende at tilføje til Sonos - Så du kan starte med selve beamen og så bygge videre derfra.

De har også den der hedder ARC. Det er en atmos soundbar - Men som nævnt - Godt bliver det aldrig, da den skal monteret ret højt for at kunne bounche ordentlig mod loftet, og dit loft skal være eget til det.
#329214
Jeg har ikke plads til, at der kan stå højtalere bag sofaen. Da endevæggen rører sofaen. Så skal det være fordi, de kan monteres på væggen - men i så fald kommer man til at sidde lige under dem.
#329226
Vi skal først lige have klarlagt hvilket loft du har :-)

Hvis det er gips er det et godt udgangspunkt.
Hvis det er træ, ikke så godt.
I tvivl med beton faktisk.
Typisk en af de 3 typer du vil have.

Visuelt vil det være pænest at montere den under skærmen - Men lydmæssigt (når vi snakker Atmos), ville jeg montere den over. Afhænger selvfølgelig også af din skærms højde. Men sigt efter ca. 1½ meter under loftet i en alm. stue med 2½ meters højde.

Sonos Play One kan godt fås med vægbeslag - Det kan de fleste baghøjtalere :-)