Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af patrick.stensen
#327700
Hej,
Jeg har lige et spørgsmål, da jeg må indrømme jeg er blevet godt forvirret over alle de lydformater, der efterhånden findes.

Jeg har et LG SM8600PLA 49" tv og overvejer at gå med en LG SL8YG 3.1.2 Channel 440W Sound Bar med Meridian Technology & Dolby Atmos. Begge understøtter som benævnt Dolby Atmos, men tv'et understøtter ikke eARC, men blot ARC. Vil dette således betyde at jeg ej vil være i stand til at spytte Dolby Atmos ud gennem soundbaren, og i så fald, er det muligt at løse dette ved brug af en receiver eller anden enhed?

Med Venlig Hilsen
Patrick
#327714
Umiddelbart tror jeg godt, at du kan få Dolby Atmos ud af TV'et og videre til soundbaren med HDMI ARC-porten. Altså via TV'ets indbyggede apps.

Hvis det er Atmos fra eksterne bokse såsom Blu-ray-afspiller eller Apple TV, så kan manglen på eARC i TV'et godt give problemer såsom ingen Atmos eller forsinkelse på lyden. Jeg kender ikke SL8YG, men hvis den har HDMI-indgange, så bør eksterne bokse som Blu-ray-afspiller og Apple TV nok tilsluttet soundbaren først og så videre med HDMI fra soundbaren til TV'et.

PS: Overskriften nævner Dolby Vision. Husk at det er noget helt andet end Atmos :-)
Af Supergris
#327800
Som Rasmus er inde på, så har "Dolby Vision" ikke noget med lyd at gøre, men derimod med billedet, som navnet vel også lægger op til...