Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#327047
Hejsa,

Jeg modtog i går min PS5...

Jeg satte den først direkte i TV'et, for at få udnyttelse af HDMI 2.1 (her tænker jeg f.eks på spil der understøtter 120hz) da min receiver ikke understøtter dette.

Lyden kommer fint nok igennem receiveren, men kun i stereo.
Er det slet ikke muligt at få surround på den måde? Jeg synes jeg har prøvet mange forskellige indstillinger på tv, receiver og PS5 efterhånden.
#327053
Du kan ikke få HD-lydsignalet eller for den sags skyld bare surround retur fra dit tv, når du sender det den vej. Det bliver netop, som du oplever det, downmikset til 2.0. For at det kan gå ubehandlet igennem, skal både dit tv og din receiver have eArc, og det er ikke tilfældet, hvad receiveren angår. Du vil heller ikke kunne sende signalet "den anden vej", altså gennem receiveren først, fordi den ikke understøtter det. Derfor er din eneste mulighed at købe en HDMI-splitter, der kan køre HDMI 2.1 og dele dit signal dels i et, der skal videre til dit tv. Og dels i et, der skal i din receiver. Emnet var oppe for ikke så lang tid siden hér på siden, og måske kan du finde tråden dér, men i hvert fald så er en af mulighederne en sådan splitter fra HDFury.
#327060
Der er aktuelt 2 måder at gribe det an på:

Lige nu og her: I betragtning af at PS5 endnu ikke har implementeret VRR og stort set alle [betydende titler - undtaget meget få mere grafisk simple titler] alligevel har en fps cap på 30 eller 60 Hz, så kører du bare PS5'eren igennem din HDMI 2.0 surroundreciever. Det kan du gøre helt uden at du på det gennemsnitlige (og hhv 30 eller 60 fps capped spil) taber noget som helst. Det er udelukkende hvis du skal spille en af de ekstremt sjældne og eksotiske 120 fps titler eller engang i fremtiden skal bruge VRR at du kommer til at mangle noget.

Fremadrettet, især når og hvis VRR implementeres på PS5: Så er der to muligheder:
1. Den billige. Du finder til den tid en HDMI 2.1 kompatibel splitter, som kan splitte signalet ud til hhv dit TV og din reciever (audio only)
2. Den mere omfattende: Du opgraderer din surround reciever til en HDMI 2.1 reciever.
Senest rettet af TBC 13. feb 2021, 18:31, rettet i alt 1 gang.
#327062
Tusind tak for svarene begge 2...

Det var faktisk noget af det jeg også kom frem til. Jeg endte med at sætte PS5 i receiveren igår aftes, da jeg p.t. ingen spil har der understøtter 120hz. Der googlede jeg mig frem til noget hdmi 2.1/earc adapter som en mulig løsning

Men er vi enige om at det kun er én splitter der er brug for da det jo kun er receiveren der ikke har hdmi 2.1? 😊
#327066
Stefdk skrev: 13. feb 2021, 16:59 Men er vi enige om at det kun er én splitter der er brug for da det jo kun er receiveren der ikke har hdmi 2.1? 😊
Ja. Sålænge den eneste kilde du har der er HDMI 2.1 er PS5. Får du flere kilder skal du op i en kombineret HDMI matrix switcher med indbygget splitter funktion til lyden.