Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Chessr
#323810
Hej alle.

Jeg har købt mig en JBL Bar 9.1 og er meget tilfreds med den generelle kvalitet.
For dem som ikke kender den har den atmos understøttelse og et par aftagelige surround højtalere.
Igår så jeg for første en atmos understøttet film.

Her kommer mit issue

Da filmen startede var der intet på display på soundbar som viste atmos. Efter 10-15 minutter stoppede lyden i et par sekunder. Så stod der Atmos på display. Derefter blev display mørk igen. Efter yderlig 10-15 minutter forsvinder lyden igen i 2 sekunder og på display står der igen Atmos.
Sådan blev det ved under hele filmen.

Hvad tror I det skyldes ? Fejl i soundbar eller i kabel eller lign ?

Håber i kan hjælpe :s :)
Af Provinsen
#323827
Hej.
Uden at være helt sikker i min sag lyder det som en kabel fejl. Har du brugt et HDMI 2.0 standard kabel?
Så vidt jeg ved anbefales dette p.g.a mængden af data, men som sagt det er kun et bud
Af Provinsen
#323873
Hej igen.
Jeg søgte lidt på nettet om der var andre med samme problem.
Noget tyder på at løsningen er at du skal aktivere HDMI eARC mode på din fladskærm.
Nu ved jeg jo ikke hvilken skærm der er tale om, men den findes under Expert indstillinger på de fleste fladskærme under lyd indstillinger, derefter skal du afkrydse Dolby Atmos kompabilitet rubrikken under samme fane.
Håber det hjælper
Af Chessr
#323883
Hmm jeg har et LG C7 og den har vidst kun desværre almindelig Arc.
Men kan det virkelig være grunden ? Når den nu kan vise atmos nogle gange ?
Af Supergris
#323912
ARC er fuldt tilstrækkeligt til at overføre Dolby Digital Plus med Atmos!
Om der står "Atmos" eller ej i displayet, kan afhænge af hvilken afspiller du benytter (Bitstream vs LPCM), men du skal være sikker på, du har sat dit TV til "Bitstream".
Jeg har tidligere læst manualen til din soundbar, og mindes det står ret godt beskrevet, hvad der kræves for at, der står "Atmos" i displayet...
Brugeravatar
Af kevin.kragelund
#323936
Jeg købte også et JBL 9.1 til BF. Jeg har desværre ikke et svar på dit problem. Det er ikke et problem jeg oplever med mit setup. Har et LG CX også købt til BF i år.

Jeg er dog lidt nysgerrig. Har noget hvid støj fra baghøjttalerne. Det er ikke ret højt, men kan sagtens høres hvis jeg ligger øret til eller sidder lidt fra højttalerne. Oplever du det samme, eller er dine helt stille "klare" ? Jeg har lige byttet mine, og det nye sæt lyder på samme måde. Ved ikke om de skal lyde sådan, eller om noget går ind og forstyrre det trådløse signal.

Beklager off-topic. Blev bare nysgerrig, da en anden også har valgt at investere i disse :) Håber det er ok.
Af Chessr
#323948
Supergris skrev: 7. dec 2020, 01:30 ARC er fuldt tilstrækkeligt til at overføre Dolby Digital Plus med Atmos!
Om der står "Atmos" eller ej i displayet, kan afhænge af hvilken afspiller du benytter (Bitstream vs LPCM), men du skal være sikker på, du har sat dit TV til "Bitstream".
Jeg har tidligere læst manualen til din soundbar, og mindes det står ret godt beskrevet, hvad der kræves for at, der står "Atmos" i displayet...
Jeg har kigget i indstillinger på mit tv og jeg kan kun vælge PCM eller auto. Men oppe i toppen af indstillinger står der Atmos er aktiveret. Kan ikke gøre noget ved den indstilling
Af Chessr
#323949
kevin.kragelund skrev: 7. dec 2020, 13:17 Jeg købte også et JBL 9.1 til BF. Jeg har desværre ikke et svar på dit problem. Det er ikke et problem jeg oplever med mit setup. Har et LG CX også købt til BF i år.

Jeg er dog lidt nysgerrig. Har noget hvid støj fra baghøjttalerne. Det er ikke ret højt, men kan sagtens høres hvis jeg ligger øret til eller sidder lidt fra højttalerne. Oplever du det samme, eller er dine helt stille "klare" ? Jeg har lige byttet mine, og det nye sæt lyder på samme måde. Ved ikke om de skal lyde sådan, eller om noget går ind og forstyrre det trådløse signal.

Beklager off-topic. Blev bare nysgerrig, da en anden også har valgt at investere i disse :) Håber det er ok.
Jeg kigger lige på det men hvad jeg kan huske så er der også noget svagt støj i mine
Brugeravatar
Af kevin.kragelund
#323953
Det er kun hvis du høre lyden fra selve TVet du kan til og fravælge atmos i menuen. Hvis du har soundbaren til, kan du kun se det i displayet på soundbaren om det er atmos.
Okay tror det skal være sådan så med lidt støj fra højttaleren.