Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af KongGulerod
#323173
Hej alle.

Jeg har for nyligt købt mig min første soundbar/5.1. Det drejer sig om en JBL Bar 9.1
Jeg har et ældre Panasonic V20 Plasma fjernsyn (ca. 10 år) som den er blevet koblet til. Da fjernsynet ikke er et smart tv, har jeg de sidste 2-3 år brugt en chromecast for at streame film, serier osv.

Jeg har koblet det sammen således:
Chromecast --> TV(HDMI-1)
TV(HDMI-2-ARC) <--HDMI--> Soundbar(HDMI OUT-ARC)

Jeg oplever ved denne opsætning at jeg ikke kan få andet en PCM-Stereo i højtalerne, men hvis jeg sætte chromecasten direkte i soundbaren HDMI indgang får jeg DD+.
Kan det passe at mit tv ikke kan sende andet end stereo via ARC? Eller gør jeg mon noget forkert? ;;)
Af Supergris
#323212
Det kan sagtens passe! Det er i øvrigt en ting, der ofte skaber problemer, og det er ikke umiddelbart noget, der kan læses ud fra specifikationerne...
eARC er en funktion, mange byder velkommen, da den i teorien gør det ligegyldigt, hvilken måde, man forbinder ens enheder sammen på...
Af KongGulerod
#323239
Okay. :)
Jeg havde håbet på at kunne få alm. DD igennem, men det er der nok ikke noget at gøre ved.
Kan det være en ide at forsøge med med et optisk kabel, eller skal jeg forvente samme resultat?

Fjernsynet skal udskiftes til næste år alligevel, så ikke et stort problem.