Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Niels E
#321431
Jeg søger en soundbar med mulighed for tilslutning af egen sub. De fleste mærker kører proprietært med trådløse subs, men jeg ønsker at beholde min egen. Umiddelbart har jeg kun fundet Yamaha, der tilbyder denne mulighed. Specifikt kigger jeg på denne model: https://dk.yamaha.com/da/products/audio ... index.html

Der lader dog ikke til at være mulighed for Dolby Digital+ eller Atmos (der står kun Dolby Audio). Er det hul i hovedet at købe en soundbar uden dette, da der så alligevel ikke kan fås adgang til de bedre lydstreams på eksempelvis Netflix?

Forslag til andre soundbarer? Budget ca. 3500,-
Senest rettet af Niels E 2. nov 2020, 13:54, rettet i alt 1 gang.
#321432
Jeg vil sige, at du hellere bør købe en god soundbar uden Atmos, end en middelmådig soundbar med Atmos, hvis prisen er den samme.

I den helt høje ende af prisskalaen, så har Sennheiser Ambeo også mulighed for tilslutning af sub.
Af Niels E
#321433
Jeg glemte at nævne budgettet er på ca. 3500,- så Ambeo er uden for rækkevidde 😄

Forholder det sig sådan som jeg frygter, at eksempelvis Netflix kun lukker op for højere bitrate, når der er Dolby+ eller Atmos kompatibelt hardware tilsluttet? Så ville det jo være som at sætte en dvd på et 4k fjernsyn...
#321439
Niels E skrev: 2. nov 2020, 13:22 Forholder det sig sådan som jeg frygter, at eksempelvis Netflix kun lukker op for højere bitrate, når der er Dolby+ eller Atmos kompatibelt hardware tilsluttet? Så ville det jo være som at sætte en dvd på et 4k fjernsyn...
Nej, bitraten for streamet er ikke afhængigt af lydudstyret. Du får dog blot 5.1, hvis der ikke er Atmos-understøttelse.
Af Niels E
#321440
Fantastisk! Surround betyder ikke så meget for mig, og tænker også Atmos på en soundbar tenderer til gimmicky medmindre man har det perfekte rum til at bounce lyd.
Af Niels E
#321445
Jeg faldt faktisk over Bluesound i min søgen, men må sige, det er et mærke, jeg aldrig har hørt om før, så undersøgte det ikke frygtelig meget nærmere.
Var der noget specifikt, altså udover lyden, du var glad for?
Af bromberg
#321447
Niels E skrev: 2. nov 2020, 16:24 Jeg faldt faktisk over Bluesound i min søgen, men må sige, det er et mærke, jeg aldrig har hørt om før, så undersøgte det ikke frygtelig meget nærmere.
Var der noget specifikt, altså udover lyden, du var glad for?
De over udelukkende streaming højtalere, men er slet ikke lige så eksponeret som eks sonos. Je ghar haft både sonos og bluesound og den sidste levere langt bedre lyd og generelt mere High end feel.
Det er folkene bag NAD der laver bluesound.
Af bromberg
#321449
Niels E skrev: 2. nov 2020, 17:36 Ok, det lyder betryggende. Har tidligere ejet NAD produkter med god erfaring.
Ja de led lidt af et dårligt rygte i en periode, men af alt nad jeg har ejet har jeg ikke haft problemer og de har jo bare en fed lyd:)
Af Niels E
#321488
Hmm, har ikke kunnet finde en brugt Bluesound soundbar med HDMI/ARC, hvilket altså er et krav for convenience...

Lige nu står valget mellem:
Yamaha YSP-1600 (brugt)
Yamaha MusicCast Bar 40 (ny)

Hvilken ville i gå med??

Jeg kan se Bar 40 har Passthrough af Dolby Vision, hvilket jeg ikke tror YSP-1600 har.
Jeg har et Apple TV 4k, forbundet til mit Sony XF9005. Så vidt jeg husker har mit fjernsyn kun en HDMI indgang med ARC og Dolby Vision. Ville det blive et problem, hvis jeg køber YSP-1600, da den kommer til at optage den indgang med ARC og DV?
Af jkn789
#321490
Har netop læst nyhedsbrev fra AV connection som indeholder en introduktion af to nye soundbars fra Yamaha med mulighed for tilslutning af aktiv subwoffer, måske de var en mulig,
https://www.av-connection.dk/?ML=1419