Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af MicHjort
#321235
Hej allesammen, jeg har et nyt LG65CX som jeg er super glad for, overvejer at købe en soundbar til, eksempelvis Sonos Arc. Min udfordring er at jeg har tv stående på et tv møbel, og der er maks 5cm fra bund af synlig skærm til tv møblet. Det vil sige at soundbaren vil blokere det nederste af skærmen, jeg ved ikke hvor stort et issue det eventuelt ville være, men irriterende vil det nok blive.

Er der nogen der har samme issue, der måske har en løsning? Jeg har overvejet en plade af træ, men det er ikke så nemt at finde en plade der ikke koster en formue.

Håber der er nogen der har et brugbart forslag :)
Af twjacobsen
#321237
Jeg sidder i præcis samme situation - har købt et OLED TV, så nu stikker min Sonos Beam lige et par cm op over bunden af TV'et.

Jeg vil dog sige, at i praksis (for mig, der ikke er super TV nørd) betyder det ikke alverden. Min erfaring over de sidste par uger er, at det primært er nyhederne og andet flow-like TV der bliver vist "full screen". Det meste indhold af højere kvalitet har de der sorte bars øverst og nederst, så der betyder det jo ikke noget at en soundbar rager over.
#321239
Hej MicHjort. Det her er lidt offtopic, men jeg påtænker også at købe et LG65CX, men venter en lille måned, til det næsten så sikkert som amen i kirken, falder minimum 5.000.-

Hvad er grunden til du ikke har ventet lidt? Jeg overvejede nemlig om man kunne købe nu, og så få prismatch i næste måned, når det er inden for returneringsfristen?
Af OleA
#321243
Et alternativ kunne værre 2 aktive højttalere på hver side af tv’et. Hvis der er plads der.
Af MicHjort
#321266
God ide Torben, har du nogen erfaring med dem? På LG er der en "rende" nederst der sørger for at tv'et ikke vipper fremad, vil det design have indflydelse på valget af ny stand?
#321269
Jeg har ikke selv leget med VESA-standere ud over dem, som B&O bruger (som slet ikke er VESA), så jeg kan desværre ikke anbefale en specifik model. Hvilken rende hentyder du til på CX?
Billede
Af hugosarang
#321308
MicHjort skrev: 28. okt 2020, 12:26 Hej allesammen, jeg har et nyt LG65CX som jeg er super glad for, overvejer at købe en soundbar til, eksempelvis Sonos Arc. Min udfordring er at jeg har tv stående på et tv møbel, og der er maks 5cm fra bund af synlig skærm til tv møblet. Det vil sige at soundbaren vil blokere det nederste af skærmen, jeg ved ikke hvor stort et issue det eventuelt ville være, men irriterende vil det nok blive.

Er der nogen der har samme issue, der måske har en løsning? Jeg har overvejet en plade af træ, men det er ikke så nemt at finde en plade der ikke koster en formue.

Håber der er nogen der har et brugbart forslag :)
Jeg har pt en LG SJ 9 til salg hvis det er interesse for 400 kr. Den er virkelig god og passer perfekt til tv uden at stikker over.
Af Globulus
#321313
Jeg har ved tidligere lejligheder anbefalet en bordfod a la den Torben linkede til og har da også selv overvejet den mulighed, hvis jeg en dag skulle få behov for det. Mit problem er ikke en soundbar, men at mit TV-bord er af den gammeldags, smalle type, der ikke kan bruges til f.eks. et Sony 55" A87.

Jeg er dog blevet mere lunken overfor alt, der har med hærdet glas at gøre, efter min digitale badvægt "eksploderede" *). Den slags kan også ske for en TV-bordfod, f.eks.
https://www.amazon.co.uk/gp/customer-re ... B075FN4GH5

Prøv at foretag en Google Image search efter "glass tv stand exploded" (uden anførselstegn).

Her er en artikel om emnet:
https://boston.cbslocal.com/2014/10/28/ ... tv-stands/

"When the Youngs reached out to Philips, they replaced the family’s TV. The company also said they are now manufacturing their TV bases with a combination of acrylic and plastic."

Jeg har selv haft et Philips TV anno 2008 med en (medfølgende) fod lavet af glas og havde aldrig problemer med den, men som sagt, efter min egen erfaring med min badvægt kan min tillid til dette materiale ligge på et meget lille sted.

*) No jokes. Jeg vejer under 70 kg og jeg stod end ikke på vægten da det skete. Jeg puffede blot til den med min fod, hvorved et hjørne af den ramte væggen med minimal kraft.
#321335
Jeg kan ikke se hvordan fødderne ser ud under glasset, men det ville undre mig, hvis det er glasset, som er den bærende del af konstruktionen. Der må være en metalplade under, så glasset blot er pynt ellers virker det lidt som en tidsindstillet bombe 8-)