Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Boyesen1986
#320593
Leder efter en ny subwofer som passer ind i mit setup, som bruges til film og serier. Jeg har kigget på en SVS PB-1000 subwoofer, som får rigtig gode reviews. Den koster dog 4500 kr, hvilket jeg synes er lidt dyrt ift prisen på resten af mit setup. Findes der nogle billigere alternativer, hvor man får meget for pengene? Tænker jeg max vil give 3000-3500 kr.

Mit nuværende setup:
Pioneer receiver - VSX-LX303
4x focal sib surround højttalere
1x focal sibXL center højttaler
4x boston acoustics soundware xs (Sidder i loftet som atmos højttalere)
1x Harman kardon subwoofer - 200 watts - købt for 600 på dba.
TV - Lg OLED C9 65"
Af Supergris
#320595
HifiFreaks har ofte gode tilbud på diverse anerkendte mærker, så her er lidt at kigge på:

https://hifi-freaks.dk/hojttalere/subwoofers.html

Måske du kan få denne billigere, hvis du ønsker en i hvid, da den står til samme pris som modellen i sort, men leveres som DEMO, uden kasse:

https://hifi-freaks.dk/outlet/wharfedal ... stock.html

Jeg ville nok snuppe en 12", men du kender jo selv dit behov bedst, og husk: en god 10", kan sagtens slå en mindre god 12"...
Af Boyesen1986
#320598
Skrev lige til dem. De vil ikke under 2500 kr for demo modellen i hvid, selvom den sorte også koster 2500 kr. fra ny i original emballage. Ellers et rigtig fint bud. Kan se den laveste frekvens på den er 35 hz - man kommer måske ikke meget længere ned til den pris?
Af Supergris
#320604
Båndbredden på en subwoofer er jo ikke det eneste, der afgør ydelsen.
Hvad hjælper det, en subwoofer kan gå dybt ned, hvis den ikke kan spille ret højt dernede?

Jeg vil tro, du får hvad du betaler for, så du kan ikke forvente samme ydelse til den halve pris...
Af Boyesen1986
#320605
Nej, du har ret. Det hænger jo tit sammen. Ser dog ikke rigtigt ud til at der er nogle alternativer i den prisklasse, hvis det skal være med 12". Kan ikke rigtig se, om den kan tilsluttes med LFE kabel eller om der er to indgange og det er et y-kabel der skal bruges?
Af Supergris
#320613
Når du bruger din subwoofer til home theater, har den kun brug for et mono-signal for at spille, da LFE-signalet består af de laveste frekvenser fra begge kanaler, men i nogle tilfælde kan den spille dobbelt så højt (+3db), kommer an på konstruktionen, hvis du tilslutter både højre og venstre kanal, hvilket dog som regel ikke har nogen fordel eller betydning, da det kan justeres enten på selve subwooferen eller på udgangssignalet på den tilsluttede forstærker.

Hvis du vælger dine front-højtalere som "Small", vil du få mulighed for at styre din "Crossover-frekvens" i menuen på din receiver, så du skal bare lade din subwoofer stå i højeste position, og volumen på omkring halv styrke, så styrer du opsætningen gennem din receiver.

Hvis en subwoofer ikke har en decideret LFE-indgang, kan du bare bruge enten den venstre eller højre low level-indgang (eller begge, hvis du har et Y-kabel, men som tidligere skrevet, hverken nødvendigt eller bedre).
Af Supergris
#320616
Jeps, og som skrevet, kan du nøjes med et enkelt kabel, hvor du selv bestemmer, om det skal være den venstre eller højre, da subwooferen selv sørger for at distribuere det, og et LFE-signal er begge kanaler slået sammen...
Blot for at opsummere helt, så kan du risikere, at din subwoofer spiller dobbelt så højt, hvis du tilslutter med et Y-kabel (samme signal i begge samlinger), men det kan du regulere dig ud af, så det er ikke en fordel, og det er ikke tilfældet ved alle modeller...
Af Supergris
#320667
Uden at have hørt nogen af dem, vil jeg næsten godt garantere, der vil være tale om en opgradering, du kan mærke.
En 8" flytter altså ikke meget luft, så i en stue er den normalt temmelig udfordret...

Hvis du ikke er tilfreds, kan du jo altid fortryde købet og sende den retur.

Hvis jeg var dig, ville jeg ringe eller benytte mig af deres CHAT-service og høre dem, om de har andet at tilbyde i prisklassen, men det ser umiddelbart ikke ud til, de har meget på lager i øjeblikket...