Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af KevinL
#317976
Hej Flatpanels

Jeg ønsker at opgradere min nuværende 55" Sony LED til et 65".

Jeg ved bare ikke om jeg skal spring på et af de billigere OLED pt. Eller vente.

Jeg har forbundet alt til min receiver og derfra videre til TVet via. HDMI.

Jeg har en boks fra Yousee, Chromecast ultra og et appletv 4K og Atmos 5.1.2

Tak for hjælpen.
#317991
Lyden kan sagtens gå gennem TV'et, men der er ikke noget i HDMI 2.1, som relaterer sig til lyd, som du ikke kan få på HDMI 2.0. eARC er implementeret på adskillige modeller uden HDMI 2.1.
Af Exception
#318003
Torben Rasmussen skrev: 17. aug 2020, 16:10 Lyden kan sagtens gå gennem TV'et, men der er ikke noget i HDMI 2.1, som relaterer sig til lyd, som du ikke kan få på HDMI 2.0. eARC er implementeret på adskillige modeller uden HDMI 2.1.
Seriøst? Var ellers af den overbevisning at "lossless" kun kom med HDMI 2.1 - mere specifikt DTS-X og ATMOS.

Ved du tilfældigvis hvilke modeller, eller hvor man kan se dette? :)
Af henrik.yde
#318007
Exception skrev: 17. aug 2020, 22:10
Torben Rasmussen skrev: 17. aug 2020, 16:10 Lyden kan sagtens gå gennem TV'et, men der er ikke noget i HDMI 2.1, som relaterer sig til lyd, som du ikke kan få på HDMI 2.0. eARC er implementeret på adskillige modeller uden HDMI 2.1.
Seriøst? Var ellers af den overbevisning at "lossless" kun kom med HDMI 2.1 - mere specifikt DTS-X og ATMOS.

Ved du tilfældigvis hvilke modeller, eller hvor man kan se dette? :)
Søg og du skal finde:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1572240039
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1533287054
Af Exception
#318008
henrik.yde skrev: 18. aug 2020, 00:32
Exception skrev: 17. aug 2020, 22:10
Torben Rasmussen skrev: 17. aug 2020, 16:10 Lyden kan sagtens gå gennem TV'et, men der er ikke noget i HDMI 2.1, som relaterer sig til lyd, som du ikke kan få på HDMI 2.0. eARC er implementeret på adskillige modeller uden HDMI 2.1.
Seriøst? Var ellers af den overbevisning at "lossless" kun kom med HDMI 2.1 - mere specifikt DTS-X og ATMOS.

Ved du tilfældigvis hvilke modeller, eller hvor man kan se dette? :)
Søg og du skal finde:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1572240039
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1533287054
Tak for lort Samsung. Ingen eARC opdatering på 2019 modellerne. Der er Sony sgu mere fremme i skoene.

Tak for listen btw. ;)
Brugeravatar
Af TBC
#318009
KevinL skrev: 17. aug 2020, 12:19 Jeg har en boks fra Yousee, Chromecast ultra og et appletv 4K og Atmos 5.1.2
Med beskrevne forbrug har du ikke specifikt brug for HDMI 2.1 til alle de beskrevne HDMI 2.0 kilder.
Exception skrev: 17. aug 2020, 22:10 Seriøst? Var ellers af den overbevisning at "lossless" kun kom med HDMI 2.1 - mere specifikt DTS-X og ATMOS.
Jeg har endnu ikke forstået hvordan det er lykkes selskaberne at skabe den forkerte association, men man hører misforståelsen igen og igen. Men DTX-X og Dolby Atmos handler om objektbaseret surround der kan give >7.1 surround kanaler, men ikke om lossless lyd. Det er DTS HD Master Audio og Dolby True HD der er de lossless formater, men ikke f..eks. selve Dolby Atmos der kan leveres både lossy vis Dolby Digital+ (streaming) eller lossless via Dolby True HD (Bluray). I praksis får man endnu kun lossless Dolby Atmos vis Dolby True HD formatet på Bluray, mens det slet ikke eksisterer lossless på streaming.
Af barslund69
#318010
Jeg glæder mig til der kommer lossless på streaming så man for den helt rigtig film lyd som når man smider en fysisk skive på med True HD eller DTS HD
Det er et must her i huset
Brugeravatar
Af bbplayer
#318018
KevinL skrev: 17. aug 2020, 12:19 Jeg har forbundet alt til min receiver og derfra videre til TVet via. HDMI.
Så skal du endelig huske at få din receiver på plads, så den også har HDMI 2.1 support, hvis du absolut vil bruge 2.1 hele vejen, for en PS5 udnyttes ikke hvis din receiver bliver flaskehalsen der.
Af Exception
#318043
TBC skrev: 18. aug 2020, 04:47
KevinL skrev: 17. aug 2020, 12:19 Jeg har en boks fra Yousee, Chromecast ultra og et appletv 4K og Atmos 5.1.2
Med beskrevne forbrug har du ikke specifikt brug for HDMI 2.1 til alle de beskrevne HDMI 2.0 kilder.
Exception skrev: 17. aug 2020, 22:10 Seriøst? Var ellers af den overbevisning at "lossless" kun kom med HDMI 2.1 - mere specifikt DTS-X og ATMOS.
Jeg har endnu ikke forstået hvordan det er lykkes selskaberne at skabe den forkerte association, men man hører misforståelsen igen og igen. Men DTX-X og Dolby Atmos handler om objektbaseret surround der kan give >7.1 surround kanaler, men ikke om lossless lyd. Det er DTS HD Master Audio og Dolby True HD der er de lossless formater, men ikke f..eks. selve Dolby Atmos der kan leveres både lossy vis Dolby Digital+ (streaming) eller lossless via Dolby True HD (Bluray). I praksis får man endnu kun lossless Dolby Atmos vis Dolby True HD formatet på Bluray, mens det slet ikke eksisterer lossless på streaming.
Mange tak for forklaringen.👍
Tog for givet at både ATMOS og DTS-X naturligvis kun virkede i "lossless" format.

Givet vi befinder os i 2020, så ville det være belejligt såfremt man begyndte at udfase "lossy" lydformater.
Af Supergris
#318056
Mange kan slet ikke høre forskellen, og det stiller også krav til udstyret.
Jeg vil påstå, for mange er det blot det psykiske og glæden ved, der står "DTS HD-MA" eller "Dolby True HD" i displayet, der gør forskellen.

Min påstand er, masteringen er mere vigtig for lydoplevelsen end formatet og bitraten.
Det er langt fra alle lydspor, hvor jeg oplever forskellen, men ved de film, hvor der er gjort noget ud af lydsporet, fornemmer jeg mere styr på bassen og et større lydbillede, men forskellen er ikke så stor, at jeg bliver væltet bagover, hvilket jeg er klar over, alle ikke er enige i.

Mit udstyr er på nuværende tidspunkt ikke det bedste jeg har ejet, men stadig klasser over, hvad alle andre i min omgangskreds har, og når jeg har prøvet at lave en test, hvor jeg er interesseret i at finde ud af, om de kan høre en forskel, er der endnu ingen, der har været i stand til det, men der er enighed om, at min lyd er imponerede, så jeg vil hverken mene, det er mine ører eller mit udstyr, det er galt med, men det er jo et sidespor, og nok et emne, vi aldrig bliver enige om...