Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Smolle
#317952
Jeg købte for nogle måneder siden et Samsung Q82R tv. Jeg havde i forvejen et Samsung-tv hvor jeg brugte et sæt Philips-højtalere, som vist egentlig var lavet til brug med PC. Det var to højtalere og en subwoofer, som blev forbundet til tv'et via et jackstik. Det nye tv har dog ikke jackstik indgang, så kunne ikke bruge mine gamle højtalere (med mindre jeg købte en form for adaptor). Derfor har jeg bare kørt med det nye tv's indbyggede lyd i et par måneder, men nu vil jeg gerne have noget lidt bedre.

Problemet er så, at tv'et står på et tv-bord og med de store fødder som Samsung-tv'er har, så er der ikke plads på bordet til en soundbar, som egentlig var hvad jeg først havde i tankerne. Så derfor vil jeg høre jer eksperter hvad I kan anbefale, som alternativ til en soundbar, der minder om mit gamle setup. Altså noget med en nogenlunde lyd, men som ikke er for stort - og som gerne ligger på den billige side af 2000 kr :)
Af Supergris
#317956
Hvorfor køber du ikke bare en adapter?
Du kan enten trække lyden ud digitalt vis Toslink, hvor du skal investere i en DAC til analog konverter:

https://www.google.com/search?q=DAC+til ... e&ie=UTF-8

, eller du kan trække lyden ud af hovedtelefonstikket, forudsat det har sådan en udgang?
Nogle af de nyere modeller har udelukkende mulighed for at tilslutte hovedtelefoner over Bluetooth.
Hvis det har, skal du blot finde et kabel, der passer med de rigtige stik i enderne...
Af Exception
#317963
Har for nyligt købt et Q80R (samme model som Q82R - blot kosmetisk forskel). Jeg leder også efter noget fornuftigt lyd - ender dog nok med en 3.1 channel soundbar med ekstern woofer.

Mht. Toslink har jeg læst mig frem til, at nogle har problemer med synkronisering af billede og lyd? Jeg har dog ingen erfaring med denne interface.
Af Vinden5000
#317975
Jeg ville foreslå dig ganske enkelt at købe et godt sæt aktive stereo højtalere og smække dem direkte i optisk output på tvet.
Jeg vil tro det er der du får absolut mest lyd for pengene.
Jeg kan kraftigt anbefale Edifier R1280DB - de står til sølle 750kr-1000kr og lyder langt dyrere end de er og fylder ikke meget.
#317992
Adapteren fra SPDIF->analog koster ganske få hundrede kroner og kan i værste fald returneres, hvis der er problemer. Du vil dog ikke kunne skue op/ned for lyden med TV'ets fjernbetjening, men det må du næste være vandt til hvis du har brugt nævnte PC-højttalere før.

Jeg ville helt klart først lige forsøge mig med adapteren og se om dine eksisterende højttalere virker uden for megen forsinkelse.
Af Smolle
#317994
Tak for alle jeres input. En adaptor kunne helt sikkert godt være en mulighed, men jeg var egentlig også lidt i tvivl om hvilken jeg skulle købe. Men hvis det er dem, der er beskrevet her, så er de jo rimelig billige. Det er dog en deal breaker hvis det, som Torben skriver, betyder, at jeg ikke kan skrue op og ned for lyden via tv'ets fjernbetjening! På mit gamle tv var mine højtalere sat i indgangen til høretelefoner, hvilket betød, at når jeg skruede op og ned på tv'et, så var det "høretelefoner" jeg skruede op og ned for, men det virkede. Det ville være ret belastende ikke at kunne bruge fjernbetjeningen :)