Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#317526
Endnu et "hvilken soundbar" spørgsmål ;;)

Jeg har i dag et LG B6 og en bastard af et primært ældre lydsetup (Yamaha RX-V767 (Receiver), Jamo D165 (front), Sony SS-LA300ED (bag), en ligegyldig Yamaha center og en yamaha YST-SW300 (sub)) - egentlig fungerer det OK men jeg skal flytte og har ikke længere plads så jeg overvejer kraftigt at skifte til en soundbar gerne med Dolby Atmos. Jeg er klar over, at en soundbar ikke kan erstatte et fuldt setup med alle højttalere men trods alt bedre end ingenting.

Jeg har primært kigget på disse 3;

Sonos Arc - men forstår jeg korrekt har den kun 1 HDMI og da mit TV vist ikke understøtter Atmos bliver der vel en flaskehals her? Samtidig, uden at have hørt lyden, er jeg stor fan af en ekstern sub og så bliver det pludselig lidt smådyrt. Mangler vist også DTS.

Sony HT-ST5000 - understøtter vist alt både hvad angår fysiske stik og trådløse tilslutninger. Altså pånær baghøjttalere hvis man pludselig skulle få muligheden for det.

JBL BAR 9.1 - understøtter vist også alt men et par ekstra HDMI kunne have være lækkert, til gengæld har den jo indbygget mulighed for baghøjttalerne.

Er der noget på de nævnte soundbars jeg yderligere bør være opmærksom på kan trække op eller ned? Hvilken giver den bedste lyd og oplevelse, når der også bare skal høres almindelig musik på den og ikke kun film? Er der en oplagt løsning jeg har overset?

Jeg ser primært film fra Netflix eller Viaplay, der afspilles fra Apps på mit TV - men hvis det ikke understøtter Atmos skal jeg vel til fremover at afspille på anden måde via soundbar?

Jeg har også PS4, Chromecast og Nvidia Shield 2017, der potentielt kan indgå i et setup men jeg forestillede mig ikke umiddelbart, at de skulle være tilsluttet konstant - og så er der vel heller ingen af dem, der er Atmos support på men hvad er alternativet så? TV skal nok skiftes inden for en nogenlunde horisont - har en smule burn-in og har måtte nulstille det et par gange fordi det pludselig ikke kan tænde/viser sort skærm.
#317532
Først.

Forvent ikke meget atmos fra soundbar uanset mærke. Det afhænger meget af rummet. så næsten umuligt i normale stuer.

Havde en Sony ST5000 og nu en Sonos ARC.

Sonos vinder klart pga jeg nu har bagkanaler det giver bare meget mere end man tror for film oplevelsen.

Der er ikke DTS fra streamnings tjenester så her bliver der ikke den store mangel

Sonos bliver en dyr løsning i forhold til de andre da SUB og baghøjttalere koster lidt.

En ST5000 gør super fint og vurder den og ARC til at være meget tætte også til musik
#317535
hans123 skrev: 4. aug 2020, 11:27 Sonos vinder klart pga jeg nu har bagkanaler det giver bare meget mere end man tror for film oplevelsen.
Jeg gætter på at du så har baghøjttalere?

Hvis det er tilfældet lyder det mest som om man skal gå med en løsning som JBL så den kan køre ren soundbar til nok det meste men med rigtige baghøjttalere til større film?
#317540
Jeg har en Sony HT-ST5000 og er ganske tilfreds. Selvfølgelig bliver det aldrig det samme som et setup med baghøjtalere, men hvis man kan undvære det, så synes jeg faktisk den leverer en solid lyd med den kraftige subwoofer.
#317913
Tak for svar foreløbig - men jeg er stadig i tvivl omkring tilslutning; betyder mit TV's manglende Atmos-understøttelse (og hvad jeg ellers har af udstyr) at jeg reelt ikke får Atmos eller vil en soundbar med indbygget Chromecast kunne give mig det?
#317914
Du kan kun få Atmos, hvis du køber en soundbar med indgange til dine enheder, som understøtter Atmos. Med et TV uden Atmos kan du ikke få Atmos fra apps mv. direkte fra TV’et. Chromecast og AirPlay understøtter ikke Atmos pt.