Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af rolighed
#316405
Mit setup består lige nu af et ATV4 => hdmi => ONKYO Receiver => hdmi => PHILIPS TV.

Jeg bruger udelukkende min ATV4 remote, så når jeg vækker mit ATV4, så vækker det min ONKYO, som vækker mit TV vha. CEC.

Jeg kunne godt tænke mig at opgradere fra 1080P til 4K - men min ONKYO understøtter ikke 4K.

Så jeg spekulerer på om det vil være muligt at splitte HDMI fra ATV4 og sende til både ONKYO og TV? Jeg benytter reelt ikke ONKYO'en til andet end lyd. MEN... Vil det have betydning for CEC? Og hvad med synkronisering af lyd af billede når ONKYO'en ikke længere har forbindelse til TV'et?

For ellers er der vel ingen vej udenom at skulle opgradere ONKYO'en (= dyrt).
#316412
Der er ikke optisk udgang på ATV, men TV’et har også en optisk udgang du kunne bruge. Så skal du dog selv tænde for receiveren, da den ikke længere får signal om at starte. Har den ikke ARC?
Brugeravatar
Af TBC
#316465
Skal det være med fuld skrue på lyd via HDMI til surroundforstærken, inkl bitstreaming af HD formater hvis man f.eks. har en BluRay afspiller, så har jeg selv undgået at opgradere min surroundreciever via brug af sådan en her: https://www.amazon.de/gp/product/B07H25 ... UTF8&psc=1 (Produktside: https://xolorspace.com/products/4x1-hdm ... r-soundbar)

...Bare vær opmærksom på 2 ting for at være sikker på at det kan spille i lige præcis dit setup:

1. EDID til lyd tages fra fra HDMI udgangen til skærmen. Så hvad dine apparater får at vide de kan bruge af lydformater afhænger således af hvad dit TV eller din projektor på HDMI udgangen til skærmen fortæller til enhederne bagud i kæden - Så vær sikker på hvad dit TV kommunikerer det kan forstå af lydformater.

2. Det kan være en udfordring i forhold til ATV, da ATV ikke bitstreamer men dekoder til PCM. Min forstærker virker IKKE med det Dolby MAT 2.0 PCM signal som ATV'et afgiver ved Atmos titler, mens der ikke er noget problem mht Dolby Atmos bitstreams fra f.eks. en BluRay afspiller eller en Shield som jeg benytter i dag (Bitstream er bagudkompatibel). Man skulle godt nok kunne slå objektbaseret lyd fra på ATV'et, men mit ATV lystrede aldrig i den forbindelse og blev ved med at sende Dolby MAT 2.0 ved Dolby Atmos titler uanset hvad jeg gjorde.

Så vær opmærksom på at disse to punkter skal være opfyldte for at det med sikkerhed spiller. Selv har jeg en projektor i udgangen til skærmen, så den giver ikke besked om at den er DD+, DTS HD MA og Dolby True HD kompatibel. Så jeg har måttet kombinere med en "Dr HDMI 4K" imellem udgangen på switchen og projektoren til at fortælle at alle sluser kan åbnes.

Har man KUN en enhed at skulle bruge (og dermed ikke behov for switch funktion), findes der også en noget dyrere "AVR Key 18Gbps" fra HDFury der også burde kunne klare opgaven (hvordan og hvorledes den fungerer i forhold til EDID og om den kan "slukke" for ATV'ets Dolby MAT 2.0 ved jeg dog ikke - Men mit gæt er at du også skal være opmærksom på punkt 2 i forbindelse med brug af denne.

ATV'et er med sin dekokning til Dolby MAT 2.0 bare ikke så flinkt ved ældre surround recievere med mindre man sætter det til at trancode til Legacy Dolby Digital (ikke plus) - Men så taber man lydkvalitet. Punkt 2 er som sagt ikke et issue lige så snart der kan bitstreames.