Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af sephia1
#311315
Så fik jeg handlet mit LG C9 hjem.
SÅ nu vil jeg have noget ordentligt lyd.

Jeg vil ikke have sorround, bare to højttaler som står ved siden af tv, høje højttalere.

Vil det stadig give mening at købe en god Denon receiver, også selv om jeg ikke skal bruge den til sorround
Brugeravatar
Af bbplayer
#311316
Er dette ikke en option?

LG's new OLED TVs are 'WiSA Ready', which means that you can connect a WiSA dongle to enable wireless audio output. Several manufacturers are already selling WiSA compatible speakers that can be connected to LG TVs in up to 5.1 surround. Unfortunately, we could not test the WiSA functionality as we did not have the required dongle or compatible speakers available for the review.

Du må selv lige læse C9 anmeldelsen på dansk, og få dansk info den vej, så kan du vel prøve noget nyt den vej? En receiver som er on 24/7 bruger 25-50w oftest i standby også hvis du har HDMI/ARC tændt, så det er alligevel meget ekstra i forhold til en dongle+ 2 højttalere og lidt strøm der?
Af sephia1
#311317
Kan den dongle bruges til musik også?
Altså så det rent faktisk kan spille et par højttaler op.
Har ikke hørt om denne dongle
Af allo
#311320
en af de bedre fordele ved en A/V receiver (hvis man blot vil bruge den som stereo) :
- Dolby Volume som gør at gainkontrol den !VIRKER! (det gør den i hvert fald på min) og det er rå luksus (jeg kører Tv, Xbox, CD, BluRay, netradio - det hele i stereo - og det virker)

personligt så ville jeg aldrig drømme om at bruge andet gear end hifi (enten en rigtig god A/V eller en god stereo forstærker og to eller U name it højttaler) frem for soundbars og andre (praktiske) løsninger men det er jo et spørgsmål om smag og behag

køb en god (ikke Denon) forstærker (60, 80W eller mere i 8 Ohm) og brug optisk og that's it - og så har du luksus lyd (kommer så selvfølgelig an på hvilke højttaler du har)

der er tonsvis gode forslag...jeg ville gå efter stereo forstærker, evt. network receiver som f. eks. Yamaha RN803 (100W i 8 Ohm, riaa, Spotify m.f., netradio)
Brugeravatar
Af bbplayer
#311322
Nu fandt jeg et enkelt link til AxiimLink , og de vil have 2800,- for usb delen.
Så måske IKKE lige den fedeste billige løsning, når højttalere også ligger i en højere prisklasse, så den var god men nu synes jeg så også du må satse mere på en receiver og lidt kabler og 2 højttalere.
Af sephia1
#311331
Tak for svar bb.

Ja er nok også mest til receiver.

Allo

Hvorfor ikke Denon?

Ikke at det skal være det, men bare nysgerrig.

Har set en Yamaha rx v781
Til salg på dba til 3000 kr, den er fra 2018.
Er det en fair pris, eller skal den ikke et par klik ned?
Af Supergris
#311333
Du kunne jo også gå efter aktive højttalere, så kan du undvære receiveren, med mindre der er specifikke funktioner/tilslutninger du har brug for, hvis du også vil bruge den til andet end blot TV-lyd...

Det kunne være noget i denne stil:

https://hifi-freaks.dk/hojttalere/aktiv ... ln05a.html

Jeg har ikke hørt lige denne model, men jeg har hørt andre højttalere fra Triangle, og synes virkelig de plejer at levere varen.
Den specifikke model, ser ud til at koste flere gange prisen i udlandet:

https://lenwallisaudio.com/products/hif ... ara-ln05a/

https://www.audioemotion.co.uk/triangle ... 5270-p.asp

https://www.qobuz.com/gb-en/info/hi-fi/ ... obuz179503


Eller fra Hifiklubben:

https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/a ... bluetooth/

Test:

https://www.lydogbillede.dk/test/hojtta ... nsor-5-ax/

http://nerds.dk/review/?rid=219

Eller:

https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/a ... bluetooth/

Test:

https://www.lydogbillede.dk/test/hojtta ... forte-a55/

I alle tilfælde er det muligt at udvide med en subwoofer, hvis man føler behovet.

Idet du blot ønsker stereolyd, vil jeg ikke mene, WiSA er noget du behøver tænke nærmere over, da det blot er et enkelt tyndt kabel til den ene højttaler, du ville kunne undvære...
Af allo
#311334
det kan godt være at HiFi Klubben (jeg har intet imod dem) vil med glæde fortælle mange gode ting om Denon men når det kommer til stykket så er Denon's musikalske egenskaber slet ikke i samme klasse som andres (igen: smag og behag, ikke ;-) )
for mig er deres lyd intetsigende (sådan...- ingen entusiasme, varme, engagement m.m. i forhold til andre; for mig er Denon bare 'tør' og uden liv i det i forhold til andre; hvis du vil handle i HiFi Klubben så lyt til en NAD frem for en Denon - men NAD koster så mere; ellers så ville jeg gå efter en Yamaha i den prisklasse, evt. Marantz eller...det er ret svært at komme frem til hvad der vil passe dig - eller andre - bedst da vi har alle sammen vores præferencer...)

- hvilke højttalere har du?
- hvad siger dit budget?
- er du nu et 100 på at du vil have en receiver frem for en stereo forstærker (hvis 'ja' - hvorfor?)?

den Yamaha som du har set på, jeg vil sige at den er de penge værd, JA - dog ville jeg ikke være meget for at købe den til den pris på DBA :-)
og skulle JEG komme hjem med noget i dag til de ca.3-4000kr så ville jeg give denne her en chance uden at blinke (!HVIS! det skulle være en receiver og ikke en stereo forstærker):

https://hifi-freaks.dk/b-stock/marantz- ... ilver.html

- i det mindst så kan du returnere den i løbet af 60 dage og hvis du vil beholde den så er der 3års garanti på den, evt. så kan du sætte den til og give den en chance i et par dage OG SÅ kigge forbi dem som har den Yamaha til salg på DBA og så kan du sammenligge dem - selvom at de har andre højttalere så kan du måske godt lige sætte en cd på (hvis muligheden er der) og TV eller en film og lytte lidt til den og sammenligne dem - og evt. forhandle lidt :-)

byg det hele enkelt og ud fra hvad du har behov for/hvad du går efter/hvad der er vigtigt for dig/hvad du godt kan lide (ikke efter div. tal og alt de fancy ting og sager) - og råb højt hvis det er ;-)
Af Kozz
#311339
Det mega nice, med en rigtig centerhøjttaler, lavet med "stort" kabinet og separate enheder. Køb en billigere 2014 (ca.) og op Sony surroundbandit og en Dali centerhøjttaler, så for du bang for the buck! :-) Ca. 2000 kr for amp og ca. 3000 kr, for en lækker center og et par sidehøjttalere. Det fedeste er selvfølgelig, et "rigtigt" surround setup! Aragon Onwall, som jeg selv har købt som baghøjttalere, er rigtig fede til prisen og koster 2000 kr for et sæt fra nye

Se her. Bare taget ud af den blå luft: https://www.dba.dk/sony-str-dn1050-72-k ... 064749720/

Kanon amp til prisen og så noget Dali højttaler til og gerne også brugt, hvis du kan finde det

Det hele kommer an på pengepung, plads og ambitionsniveau. Køber du gulvhøjttalere, som du tænke på, at for at yde bedst, så kræver de lidt luft rundt om sig og IKKE stille helt inde i hjørner og helt op ad bagvæggen. Plus du skal tænke over, hvor højt du vil kunne skrue op, hvor det også lyder godt og hvor meget, din stue skal stå og ryste til bassen. Mange subwoofer (som jeg har oplevet), står med en lavfrekvent summen/brummen, som for følsomme ører, kan være pisse irriterende, samt store og "for billige" subwoofere, kan få musikafspilning, til at være "en smerte i nakken", fordi de mudre bassen så meget, som de kan gøre. Jeg kan bedst lide mindre subs, eller kun dyb bas, for eventuelle gulvhøjttalere, og en stærk amp

Men sørg for, at købe en fornuftig surround amp og en fed centerhøjttaler, det bliver du glad for! :-)
Senest rettet af Kozz 16. mar 2020, 08:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
#311341
sephia1 skrev: 15. mar 2020, 22:31 Tak for svar bb.

Ja er nok også mest til receiver.
Som dit første indlæg lyder, så ville jeg checke DBA , finde en billig brugt receiver, og 2 fede billige højttaler. Så slipper du igennem dette uden en forhandler som vil sælge sin moster og andre nørder som mener dig det bedste og din pengepung :)
Synes ikke det lyder som det er lyden du virkelig vil smide en million imod.
Af sephia1
#311347
Tak for de utrolig uddybende svar 😃.
Som i måske har set, så er jeg slet ikke, som i slet ikke tech nørd, eller ved hulens masse om det (derfor jeg tyr til jeres hjælp?)

Allo, jeg er slet ikke sikker på noget som helst, kun at jeg vil have noget der både gør mit nye tv ære og lyder godt, når der spilles musik.
SÅ jo, en stereo forstærker kan sagtens komme i spil (fordele, ulemper i forhold til receiver?)

Hvis jeg endelig skulle give bare en lille grund som jeg har tænkt vedr en receiver, så var det, at hvis jeg nu med tiden vil have sorround sound, så havde jeg da recieveren til det, men det ikke grund nok til at jeg nødvendigvis vil afvise en stereo forstærker.

Jeg har ikke sat et decideret beløb af til det, men jan jo godt lide, at føle jeg har lavet en god handel, og stadig fået noget super godt, så derfor, kigger jeg tit dba. dk, da jeg ved der findes meget godt på brugt markedet.

Højttalere skal jeg også på markedet efter, og der vil jeg jo også godt have noget jeg synes ser godt ud i stuen, så der har jeg tænkt hvidt kabinet, hvis det kan lade sig gøre at finde en god højttaler i det.
Sort er dog slet ikke udelukket, da mit tv møbel lige nu er sort.

Det skal stå sådan Ca midt i stuen, op af en væg, med masser af luft omkring.

Næste spørgsmål er jo så, hvad skal jeg gå efter i effekt på en højttaler, hvis vi snakker f eks at recieveren eller forstærker har omkring 100 watt i hver kanal?

Kozz.
Igen er det jo mit manglende kendskab til Hi-fi branchen, men troede faktisk at et mærke som Sony, var sådan lidt discount i den her sammenhæng 🙉, m er n igen, det jo bare det ikke ved bedre.
Ellers en god pris på den du har fundet, og der er sikkert flere af samme slags i Jylland hvor jeg bor, (nær Horsens)

Og nej, jeg er ikke villig til at smide en "million), så lidt budget er der da.
Og det nok derfor, jeg netop ikke tager i Hi-Fi klubben, så prisen pludselig løber stærk så.

Derfor er det så fedt, at jeg kan læne mig lidt op af jer.

Og i skal ikke tænke så meget på at Det svært (det ved jeg det er), at vide, hvad jeg f eks kan lide, af lyd, bare kom med det som ved, er godt, det er alligevel det jeg læner mig op af.

Også vil jeg også sige, at jeg jo trods alt har købt et premium tv, så jeg går både op i kvalitet, og det gerne må tage sig godt ud 😃, men samtidig også gerne føler jeg får det til det "halve" (læs brugt) hvis det giver mening.
Af allo
#311358
fordele vs ulemper (stereo vs A/V):

- kort sagt: alle sko er løbesko (se hvad soldater løber i :-) ) men der findes også decideret løbesko som er bygget og tilpasset til formålet (stereo forstærker fokuserer på stereo og A/V på mange andre aspekter)

- der er to ulemper ved en stereo forstærker: 'kun' stereo lyd (hvilket er det som du - som udgangspunkt - alligevel går efter) plus så er det så godt som næsten umuligt at finde en god stereo forstærker til samme (billig) pris (3-4000kr) som en A/V

- at en A/V fylder meget mere det er så hvordan man vælger at se på det :-) (jeg kan nu godt lige store ting så jeg klager ikke - andre har det 180 grader omvendt med det så...det er - som alt andet - individuelt)

- som sagt så værdsætter jeg Dolby Volume (men det er absolut ikke andet end bekvemmelighed og heller ikke noget som man burde tage med i overvejelserne)

- det er lidt nemmere at arbejde med en stereo forstærker (CD via optisk eller coax til forstærkeren ((udgangspunkt at der sidder en god DAC i forstærkeren, sidder der en bedre DAC i CD'en så bruger man et RCA kabel)), optisk fra tv til forstærkeren, resten: HDMI til tv'et og that's it; på en A/V skal man lige tildele div. ikke-HDMI indgange som f.eks.: optisk 1 = CD eller hvad og hvor man nu sætter de forskellige ting i; det tager ca.30sek. og foregår på tv'et skærm: man går ind i A/V menu og tildeler CD til en af de optiske eller coax eller RCA indgange og samme gør man med resten; det lyder måske lidt 'skræmmende' men det er lige til - også for en som ikke kender meget til hifi ;-) )

jeg kan se (ud fra at du har kigget på den Yamaha til 3000kr på DBA) at du tænker/kigger på en ret billig løsning og her kan jeg ikke se at der skulle være en konkurrent til den Marantz som jeg linkede til (den har godt nok kostet det 2,5-3 dobbelte men glem alt om hvad tingene kostede og koster)

der findes perler - ikke mange men de findes, også til de små penge men så skal vi forbi de ca. 8000kr ellers så (som sagt) så ville jeg nappe den Marantz til de 4000kr uden at blinke (bedste lyd, mest power m.m. til prisen - af hvad jeg kan spotte mig frem til) og jeg ved at jeg ville nyde den (CD, film, konsol, U name it) da det er - til prisen - der hvor jeg ville få mest for pengene (mest = uden sammenligning bedste lyd og mest power, resten er blot icing on the cake)

så du har ingen højttalere??

- er du sikker at det SKAL være towers? - overvej nu også mindre (bookshelf) da mange af dem er langt mere værd end de store af slagsen...jeg kan garanterer dig for at skulle du blive præsenteret (med lukkede øjnene) f.eks. for Triangle Borea BR03 så ville du råbe 'JEG VIL HAVE DEM!!!' :-) (ellers så glem alt om "Næste spørgsmål er jo så, hvad skal jeg gå efter i effekt på en højttaler, hvis vi snakker f eks at recieveren eller forstærker har omkring 100 watt i hver kanal?" - det er ikke noget som du overhovedet skal kigge på i den prisklasse ;-) )

ps.:
tak for ingenting!!! nu har jeg selv 'brug' for at komme hjem med den Marantz og to Triangle Borea BR03 :-) (what a combo til prisen...)
Af sephia1
#311360
Allo.

Først tak for alt den tid det må have taget, at skrive et så informativt indlæg til mig 👍👍, det sku fedt.

Ja, selv jeg, kan godt se den Marantz ser god ud og har rigtig gode spec til prisen.
Som jeg ser det, udkom den i 2014,den model, og det ikke et problem?
Tænker på teknologi udvikler sig jo hele tiden.
Ellers er der en SR 6010 til salg på dba til 2800,som er fra midt '17.
Han er dog til at forhandle med.

Nej, jeg sl l starte forfra med set up, så heller ingen højttaler endnu 😉.

Hvis det skulle være de triangle, så vil det kræve en stand, da jeg ikke har eller får et sted de kan stå ellers.

Jeg tror det bliver den Marantz, også må jeg se, hvad det bliver til at højttalere.
Ibsen denne tråd, havde jeg kigget på dali og den dur