Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#308874
Hej

Mine forældres Panasonic plasma-TV er tilsyneladende brændt sammen (blinker rødt syv gange, når man prøver at tænde), så de overvejer et nyt LG-OLED i 55 tommer.

Pga dårlig hørelse har de brug for at både hovedtelefoner og TV-lyd (til Denon Ceol receiver) er aktive samtidig.

Er dette muligt med nyere LG OLED-modeller?
#308878
Hvordan havde de det forbundet tidligere?
Normalt er det jo sådan, at når hovedtelefoner bliver tilsluttet, slukker det for lyden til TVéts højttalere, men jeg er ikke klar over, om det samme gælder for den digitale udgang, men umiddelbart burde det virke, på samme måde, det gjorde med Panasonicen...
#308903
Så vidt jeg husker, er der trukket et analogt lydkabel fra tv'ets hovedtelefonudgang (3,5 mm) til 2x RCA ind på receiveren (som vist ikke har optisk indgang). Fidusen var i hvert fald, at dette Panasonic-tv (modsat fx alle datidens Samsung-modeller) ikke frakobler tv-lyden, når man plugger noget i hovedtelefonstikket (jeg mener, dette kunne indstilles i tv-menuen).
#308907
Hvorfor ikke blot sætte hovedtelefonerne til CEOL-receiveren?

Mit Sony TV har 3.5 mm hovedtelefonudgang + optisk udgang. Min gamle stereoforstærker har ingen optisk indgang, så jeg trak et 3.5 mm jack -> 2 x RCA til forstærkeren, satte TV'et op til at benytte hovedtelefonudgangen som fast linieudgang (upåvirket af TV'ets volumen- og mute-kontrol) og satte så hovedtelefonerne til forstærkeren (foruden højttalerne, selvfølgelig).
#308909
Mit bud er, at receiveren i hvert fald slukker højttalerlyden, så snart der proppes noget i DENS hovedtelefonudgang. Det er vist normalen? Kun den ene i huset bruger hovedtelefoner, så der skal spilles tv-lyd på både anlæggets højttalere (ikke tv'ets indbyggede) og hovedtelefonerne samtidig. Med individuelt justerbar lydstyrke.