Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Pmax
#307960
Hej.

Jeg har dette setup, og det er ved at drive mig til vanvid. Derfor håber jeg, at jeg herigennem kan blive lidt klogere.

Uanset hvordan jeg vender og drejer tingene, syntes jeg ikke jeg kan fornemme surround effekten, og slet ikke Atmos. Ydermere er der stort set ikke lyd i de trådløse baghøjttalere. Er der mon noget jeg har misset under opsætningen af disse enheder.

Min Netværkshastighed er 80Mbps, og APTV er kablet med Cat. 8.

Soundbar er forbundet til tv med nye HDMI 2,1 kabler (HDMI out (arc)) til (HDMI IN (arc))

Lydsetup i tv sat til Bitstream på HDMI. eARC slået til og digi lydudg. sat til gennemgang.

I ATV4K er lydformat sat til Dolby atmos.

Alle opdateringer ER installeret, og jeg har prøvet diverse Id-set, parringer og master-reset af soundbar.

Soundbar med Sub og baghøjtalere har været sendt til REP. via Elgiganten. Det kom tilbage med "ingen fejl konstateret".

Når jeg så prøver at se en film fra Netflix (LG app) og (APTV app) som skulle være i surround 5.1 har jeg overhovedet ikke fornemmelsen af surroundlyd og ingen lyd fra baghøjttalere.

Det er samme scenarie når jeg afspiller en surround/Atmos test fra youtube.

Er der noget jeg gør forkert, eller er det bare ikke mulig og få ordentligt surround lyd med dette setup.

Håber der er en venlig sjæl, der kan kaste lidt lys over dette.

På forhånd tak for svar.

/Per :-) :(
#307963
Lyder træls, men du må jo fejlsøge fra en kant.

Forbind din telefon via bluetooth og tving systemet i surround for at bekræfte om baghøjtalerne virker.
Så må du forbinde dit ATV direkte til soundbaren bagefter og sende billedet gennem den for at se om det er fjernsynet den er gal med.

*edit*
Og der er en blå diode som skal lyse når den modtager ATMOS. Hvis den ikke lyser fungerer dit signal ikke.
Af Pmax
#307964
Hej Jens!

Tusind tak for svar. Jeg havde ikke tænkt over og prøve med mobilen. Det har jeg nu gjort, men at tvinge systemet i Surround er jeg ikke helt klar over hvordan man gør, men jeg fandt en surround test på youtube på telefonen og afspillede det. Stadig ingen lyd i baghøjttalere - ingen surround effekt.

Faktisk har jeg allerede tilsluttet APTV direkte til soundbar - det havde jeg bare ikke fået med i min tidligere skrivelse.

Der er blå dioder bag på enhederne, men så vidt jeg er orienteret er det kun en idenitkation om, at enhederne er parret korrekt i systemet.

Jeg syntes det er lidt tricky. Mest af alt har jeg lyst til at aflevere soundbar
#307986
Ok, så langt så godt.

De blå dioder bag på viser at de er forbundet til din soundbar, og hvis den ikke melder om fejlforbindelser i displayet, så må vi gå ud fra de er forbundet. Den blå diode jeg nævnte sidder på selve soundbaren og tænder når den modtager atmos-signal.

Youtube på din telefon under støtter ikke 5.1 surround :p Ja, det er lidt latterligt, men kørte lige en testsekvens på min egen k960 fra Samsung og der kommer heller ikke et pip fra baghøjtalerne med mindre jeg tvinger den i surround (simuleret). Det gør jeg ved en knap på min fjernbetjening, men tror din er lidt anderledes. Bare tryk på knapper til displayet siger "surround".

Du kan også downloade en testfil på din telefon og afspille den via Samsungs multiroom app over WIFI. Så burde surround være understøttet.

Hvilket materiale afspiller du fra din ATV som har atmos lydspor?

Og lige et hurtigt tjek, der er ikke skruet ned for dine baghøjtalere? Se evt. i manualen hvordan du styrer individuel volumen.
Af Pmax
#308061
Hej igen Jens!

Og endnu engang tak for din hjælp.

Jeg har ikke luret den blå diode på selve soundbaren, men har læst mig frem til at der skulle stå "Atmos" i displayet når dette modtages. Dette har jeg ikke oplevet endnu.

Mht. surround, så er det indstillet på soundbarren men altså stadig ingen surround effekt. Og jo, jeg har skruet helt op for baghøjttaleren :-)

Jeg har ikke endnu afspillet noget atmos materiale på ATV, men via Netflix (Premium abb.) skulle jeg jo som minimum kunne få 5.1 surround. Dette sker ikke.

En af mine bekymringer var, om der var fejl på baghøjttalerne, men det nye er, at jeg har downloadet en App. på ATV der skulle teste ens surround upset. Det er den eneste test der rent faktisk lader mig høre den korrekte surround lyd. Altså lyd, skiftevis på hver enkelt kanal. H/V for, center, H/V bag, osv. Så altså mine baghøjttalere virker.

Det der så er mærkeligt er, at i alle andre situationer kommer der ikke et "kvæk" fra baghøjttalerne.

Jeg er ikke hjemme pt. men vil, når jeg kommer hjem, prøve dit forslag med en testfil og afspille over multiroom appen.

Du hører nærmere, og ellers rigtig godt nytår :-)

/Per
#308103
Det var så lidt, jeg håber du kommer til bunds i sagen.

Jeg kører selv med shield+K960 så det er lidt nemmere for mig at styre hvad jeg afspiller på et manuelt niveau. Så jeg kan ikke fortælle dig at du bare skal bruge mine tests ;) Du skal bare være sikker på at de titler som du afspiller via netflix har atmos/surround lydspor. Det er ikke dem alle sammen.

Måske andre kan byde ind med hvilke apps fra apple som stensikkert understøtter atmos? Så vidt jeg ved gør Infuse det ikke.
#309866
Du er desværre ikke den eneste i verden med det problem! Alle de køber det produkt melder fejl ! Jeg spurgte ned i Elgiganten om det var en godt køb og han sagde nej! Alle kom tilbage med varen få dage efter fordi det ikke virkede. Samsung har sendt et produkt ud som desværre ikke virker og de burde tilbage kalde det men de er ligeglade.
Af Pmax
#314377
Så er jeg tilbage igen med lidt opdatering.

Zion> Jeg har hele tiden haft ATV koblet direkte i soundbaren. Du skriver at det virker - men sig mig, kan du høre noget lyd fra de bageste højttalere, for det kan jeg ikke! Måske du kan kaste lidt lys over din opsætning?

Troels> Det lyder som om du følger lidt med her. Har du erfaring med dette setup, vil jeg da gerne høre lidt om det hvis det er. Status hos mig er den, at der ikke er sket nogen ændring. Ind til videre lever jeg med det som det er, men nu ser jeg så at der lige er kommet en opdatering i forhold til eArc. Her skal jeg så koble ATV direkte til LG tv. Det må jeg lige prøve og rumstere med, og så vender jeg tilbage igen.

Jeg vil selvfølgelig gerne høre om andres erfaringer med denne soundbar.

På forhånd tak.

/Per :-)
#322884
Hej.
Har lige købt den samme soundbar som i snakker om, og havde samme problem.
Fjernsynet er et Samsung Qled 9 et år gammelt.
Jeg fik løst problemet ved at gå ind i fjernsynets lyd indstillinger og sætte.

lydtilstand til : Surround.

Der efter ned i expert indstillinger.

Hdmi-indputlydformat.: Bitstream.

Digital outputlydformat. : Dolby Digital.

Og så skal jeg da lige love for at jeg fik biograf lyd, det var så hele huset røstede.

Det var bare en info. Håber det vil hjælpe nogen der ude.