Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af FlotFyr
#307781
Hej

Jeg har for nyligt købt et 70PUS7304, som understøtter Dolby Atmos, men så vidt jeg kan læse mig frem til, så kræver det en eARC udgang for at lydsignalet kan videresendes til surround reciever/soundbar. TV'et har imidlertid ingen eARC, men blot ARC.

Mit spørgsmål er derfor, om det overhovedet er muligt at drage nytte af Dolby Atmos på et TV der tilsyneladende ikke har eARC?
#307785
Tak. Hvis jeg forstår artiklen korrekt, betyder det at TV'et godt kan videresende Dolby Atmos til en kompatibel forstærker, dog i et komprimeret i Dolby Digital Plus format og ikke lossless.
#307811
Er det dig fra Sunny Beach?
At et TV annoncerer med at have Atmos, er egentlig ikke noget, der kan bruges til ret meget, men specs. sælger, så mange tror, det betyder TVét har bragende surroundlyd.
I realiteten har det kun betydning, hvis du benytter det indbyggede smart-TV som afspiller, og ønsker at smide lyden videre til et eksternt anlæg.
Som du selv er inde på, så er der kun tale om den komprimerede version, Netflix f.eks. benytter, hvor det er lagt oven på Dolby Digital Plus.
Hvis du ønsker tabsfri lyd, enten i forbindelse med Dolby TrueHD med Atmos eller DTS:X, så er det helt ligegyldigt, men så vil du normalt også benytte dig af en ekstern afspiller, der er tilsluttet direkte til dit anlæg...