Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Nicolajsen
#290853
Hej alle

Jeg er flyttet i nyt hus og har gravet anlægget frem fra opbevaring. Synes dog ikke jeg kan få det til at spille ordentligt - hjælp!?

Setup:
Samsung UE46H7005SQ
Denon AaVR-x1100W
Scandyna Cinepod, 2 stk minipod og den store bass station.

Fjernsynet er koblet til forstærkeren på ARC Hdmi udgang/indgang. Højttalere er koblet til forstærkeren via 2,5 mm højttaler kabel og bassen på korrekt kabel dertil.

Først havde jeg koblet de to minipod på surround left og right men der spillede de ikke. Da jeg koblede dem på front left og right spiller de. Bassen virker fint. Cinepod/center spiller, men det er som om hverken den eller de andre spiller rigtig diskant. Lyden er meget tung/bass, og den lille højttaler på center spiller slet ikke.

Har prøvet de forskellige indstillinger på forstærkeren, og får bedst lyd ved brug af PL II Cinema.

Nogle tips eller rettelser???

Jeg kan også se center har to sæt rød/sort - har bare brugt det ene sæt, er det forkert??
Af Supergris
#290868
Hvis der er mulighed for bi-wiring/amping (2 sæt terminaler) (har ikke kunnet finde billeder af terminalerne, men giver ingen mening, hvis de har!), så skal du enten tilslutte med 2 sæt kabler, eller sørge for de 2 terminaler er forbundne (rød til rød og sort til sort), enten med en skinne, som normalt følger med, eller du kan bruge et lille stykke højttalerkabel...

Eneste jeg kunne finde, hvor det ganske rigtigt, ser ud til, den har 2 sæt terminaler, modsat dine minipods:

https://www.manualslib.com/manual/12131 ... tml?page=7

Her, bliver det bekræftet:

https://www.ecoustics.com/reviews/minip ... er-system/

Du kan for sjov, prøve at forbinde din center med det andet sæt terminaler, så burde kun diskantdelen spille (hvis den ikke gør, er den sikkert brændt af), derfor er det nødvendigt at forbinde dem, når der ikke benyttes bi-wiring eller bi-amping!

Der er en risiko for diskanterne er brændt af, så det kan du tjekke på alle dine højttalere, ved at lytte dig frem.

Med hensyn til hvilken indstilling, du skal bruge, så kommer det an på hvilket signal, du modtager.
PL II Cinema er en Pro Logic indstilling, som laver kunstig surround ud fra 2 kanaler.
Selv foretrækker jeg at afspille formaterne, som det er meningen, altså vil stereo kun være 2 kanaler.

Din forstærker kan behandle de fleste signaler, også de digitale surround, men det er ikke sikkert dit TV kan videreføre andet end stereo over ARC.
Din receiver har en indstilling (Auto), hvor den selv registrerer hvilket signal, den modtager, og derefter behandler det, som det er meningen.
Hvis du benytter PL II Cinema, har du bevidst valgt at bruge flere højttalere end signalet indeholder...
Du kan læse lidt om det her:

http://manuals.denon.com/AVRX1100W/EU/E ... iqsmlp.php

Hvis dit TV ikke kan overføre andet end stereo over ARC, kan du modtage de digitale surround-signaler, ved at tilslutte en ekstern afspiller (DVD, Blu-ray, spillekonsol, medieafspiller mm.) direkte til din receiver, hvorved du vil opnå langt bedre lyd...
Af Nicolajsen
#290903
Hej igen

Det er kun min Cinepod/center der har to sæt rød/hvid. Testede som du skrev, og det var rigtig nok kun diskant der spillede - så de virker! Har gjort som du sagde med et stykke højttalerledning - meget bedre lyd nu!

Mht. Indstillingerne - vælger jeg den hedder auto, lyder lyden igen “flad”. Men tager jeg førnævnte pl2 Cinema så får jeg meget bedre lyd.

Dog oplevede jeg ikke rigtig at ku få lyd på bassen, men fandt en indstilling under bass der hed “LFE” som jeg ændrede til “LFE+Main” og spillede bassen betydeligt mere - har ikke rigtig ku finde ud af hvad denne indstilling gør - og er det “forkert” i forhold til god lydopaætning??
Af Supergris
#290949
LFE er det basspor, der følger med et digitalt surroundlydspor, som er beregnet til at blive videreført til en evt. aktiv subwoofer. Når du vælger "LFE+Main" vil dine fronthøjttalere også spille bassen.
Hvilken indstilling, du vælger, er dig frit for, men hvis den står på "Auto" vil den selv finde ud af, hvilket signal den modtager og efterfølgende smide den ud i de kanaler, signalet indeholder.
Hvis du forbinder en afspiller, vil du kunne opnå digital surround, som tidligere skrevet...
Som det er nu, modtager du kun stereo fra dit TV...

Hvis det lyder fladt i stereo, kunne det tyde på, én eller begge dine diskanter er brændt af i dine fronthøjttalere, så prøv at lytte, om de spiller med.
Af Nicolajsen
#291975
Så har jeg testet højttalere og alt virker. Har fået købt de sidste to højttalere så jeg kan lave surround. Men er lidt i tvivl om tilslutningen, som følger:

Front R - øverste højttaler til højre
Front L - øverste højttaler til venstre
Center - center højttaler, hvor center har to sæt rød/sort som er forbundet med en stump ledning.
Surround R - højttaler på væggen bag sofaen til højre
Surround L - højttaler på væggen bag sofaen til venstre
Surround back R ingenting, og hvis jeg sætter noget til kommer der ingen lyd
Surround back L samme som ovenover
Og subben kører på den udgang der står sub på.

Synes det virker lidt mærkeligt at de bagerste højttaler ikke spiller på surround back. Har været i indstillinger på forstærker hvor jeg kan vælge speakers, manual setup, speaker config, og så står der:
Front: large
Center: large
Sw: yes
Surround: large - har jeg slået til for at få de bagerste til at spille.

Jeg synes efterhånden jeg har prøvet alt.
Af Supergris
#292031
Hvis du har et 5.1 system, skal du ikke bruge "surround back"! De er beregnet til et 7.1 setup.
Hvis den kilde, du afspiller, ikke har et 7.1 lydspor, vil der ikke komme lyd ud af disse højttalere, med mindre du vælger en indstilling på din receiver, hvor den anvender alle højttalere, der er til rådighed, altså ikke blot de diskrete kanaler, der er på kilden...
I et 5.1 setup, skal dine surround-højttalere, faktisk helst ikke være bag sofaen, men gerne ude til siden, evt. lidt bag, men det er noget du kan eksperimentere dig frem til, hvilken position, du synes, giver den bedste effekt...
Når der er en subwoofer i opstillingen, vil en indstilling med alle højttalere sat til "small" som regel give den bedste oplevelse, men uanset hvad skal dine surround-højttalere nok ikke stå til "large".
En delefrekvens omkring 80 Hz er som regel et godt udgangspunkt, og det kan give dramatisk bedre basgengivelse, hvis subwooferen er af en god kvalitet, selvfølgelig afhængig af de øvrige højttalere i systemet...
Senest rettet af Supergris 29. jan 2019, 23:00, rettet i alt 1 gang.
Af Nicolajsen
#292137
Ah, smart, nu giver det mening :)

Jeg har fået alle kabler checket og kørt en opsætning på min Denon forstærker hvor jeg har fortalt hvilke højttalere jeg har, og så brugt audyssey hvor den har beregnet afstanden til højttalerne. Alt spiller nu, men synes ikke det spiller særlig "kraftigt" - altså der er ikke meget bass/sub og synes generelt lyden er ret plan - Er det det med frekvensen på 80Hz jeg skal have indstillet så??

Mine baghøjttalere sidder på væggen ovenover sofaen i hver sit hjørne.
Hele systemet er Scandyna, altså
Scandyna BassStation
Scandyna Cinepod (center)
Scandyna 2 stk. Micropod (fronthøjttaler)
Scandyna 2 stk. Minipod (baghøjttaler)
Og så en Denon x1100W forstærker.
Af Supergris
#292172
I de tests af dine højttalere, jeg har læst, bliver din Scandyna Bassstation kritiseret for at være det svage led i sættet, og for at være noget "tam" mht. ydelsen, så hvis du køber en brugt subwoofer i fornuftig kvalitet, gerne en med 12" enhed, vil du opleve en klar forbedring og en ydelse med langt mere smæk på...
Af robsay
#326874
Nicolajsen skrev: 29. jan 2019, 13:45
Og så en Denon x1100W forstærker.

Kan godt se det er en gammel tråd men håber alligevel nogen kan svare :)Jeg har den gamle Bassstation og ved simpelthen ikke hvilket kabel jeg skal tilslutte mellem den og min surround receiver. Jeg tænker jeg skal bruge sw udgangen på min receiver men det en enkelt udgang og så skal kablet splittes i 2 som går ind i subwooferen?
Af Supergris
#326877
Jeg har kigget i manualen. Jeg kan godt se, den er meget mangelfuld med hensyn til at beskrive, hvordan den tilsluttes!

I denne tråd er der en, der har samme spørgsmål som dig, selvom der er tale om en anden subwoofer:

https://www.avsforum.com/threads/connec ... r.1527928/

Da der er tale om home theater, har din receiver en subwoofer-udgang, som kun er et mono-signal, så du kan nøjes med et enkelt kabel til én af indgangene på din BassStation.
De er markeret som "Line In (Right eller Left)".
Hvis du har et Y-kabel, kan du muligvis (det afhænger af konstruktionen af den enkelte subwoofer) få det dobbelte out put, men det kan korrigeres i receiveren, så der er ikke noget at vinde ved det.

Selvom din BassStation ikke har en "LFE-indstilling", ville jeg i første omgang gøre, som beskrevet i linket, dreje crossoveren op til maks., hvor du så under bass management i din receiver, kan styre din crossover hvis du sætter dine højttalere til "small".

For at få det til at spille ordentligt, kan det godt tage noget tid, hvor man skal eksperimentere lidt med indstillinger og placering af subben, hvis der er mulighed for forskellige placeringer.

BassStationen får generelt ret dårlige anmeldelser, så du skal nok ikke forvente mirakler, så helt sikkert noget der kan opgraderes i fremtiden...