Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#326607
Millemis skrev: 31. jan 2021, 10:19
Peter Pan skrev: 31. jan 2021, 08:56
Millemis er nået til Avant 55 Anno 2014 - Hvis det skulle være en forudsætning for, hvad man kan tillade sig at skrive om. :)
Uden at ville starte nogen disput her...
mere for at de, der ikke er så bekendte med B&O’s måde at gøre tingene på, forstår sammenhangen.

Den lydbehandlingsenhed, der bruges i et Sound Center (Eclipse/Harmony) er i det store og hele den samme som blev introduceret i Avant MK1.
Derfor kan mine daglige erfaringer hermed sagtens overføres til, hvad der gælder for Eclipse/Harmony.
Herudover har jeg af og til diverse muligheder for at ‘pille i’ de nyere BV - muligheder, som jeg tvivler på at Peter Pan har hhv nogensinde får.

Så ja, det er en forudsætning for at jeg kan udtale mig.
Og lad det så være op til ejerne (spørgerne) af disse nyere BV, om mine tips/råd kan bruges til noget!

MM
Kunne i to "KLOGE HOVEDER" ikke lade være med at "SLÅ HINANDEN OVEN I HOVEDET"........og i stedet bruge jeres krudt på at udvide vores horisont vedrørende finjustering af lyden på et Beovision TV...i må gerne tage udgangspunkt i et ECLIPSE.
#326612
Den tegning kan ikke bruges til meget/noget, og iøvrigt blev Eclipse MKI leveret med LG C7 og ikke C9. Og nej Viggo, de kan ikke lade være med at tryne hinanden, det har desværre stået på i årevis.
#326618
Viggo Helbo skrev: 1. feb 2021, 15:08

Efter at min forhandler havde opstillet Eclipsen og tilsluttet mine højtalere, prøvede jeg stille og roligt at sætte mig ind i alle Eclipsens indstillingsmuligheder.
Jeg fandt ud af at der manuelt var mulighed for yderligere at indstille forskellige parametre under lyd-indstillinger så som :

Aktivere Filtrering.
Omdirigeringsbalance.
Omdirigeringsniveau.
Panorering.

Disse indstillinger giver ingen mening (for mig) og ønsker at vide hvad der sker og hvad man opnår ved at justere på disse parametre.

Jeg har forståelse for at der er mange andre ting der har indflydelse på at ramme den “rigtige lyd” / wauw effekt… så som... valg af højtalere, deres placering, rummets størrelse og akustik m.m., men jeg syntes stadig det kunne være interessant at eksperimentere lidt.

Jeg har den mulig at oprette nogle flere højtalergrupper 5.1, 5,1a…..5,1 d og så bare “skyde løs” , men det giver da ingen mening.

For eksempel er standard indstillingerne/omdirigeringsniveauet -100 dB for Beolab 8000. Man udtrykker jo altid lydtryk i dB, en tryklufthammer frembringer en støj på ca. 110 dB, men jeg er sikker på at -100 dB skrevet som omdirigeringsniveau ved. BL 8000 betyder noget helt andet. ( Hvad forstås ved (minus) -100 dB)

Men min forhandler, B&O kundesupport og “MILLEMIS” er af den mening at, man bør være tilfreds med standard indstillingerne som Eclipse Soundcenter konfigurerer når de korrekte højtalertyper er valgt (også lade være mig at pille).

Men det forhindrer mig ikke i at jeg er utilfreds med, at når man køber et Eclipse Tv til ca. 70k... at man så ikke hos B&O kan få oplyst grundprincipperne i at fintune Eclipsens lydindstillingerne i et 5.1 setup.

Ps.: Det har ikke været mulig for mig at finde oplysninger i B&O´s vejledning/manual for Eclipse MK2. Hvorfor er disse lydindstillinger ikke beskrevet?

Jeg vil foreslå at kommende Eclipse/Harmoy ejere, der har interesse for dette emne / finjustering af lydindstillinger, får det belyst inden der lægges 70k/100k på bordet. Bortset fra problemer med "LYDINDSTILLINGER" er det sku et flot Tv, som jeg nok skal blive rigtig glad for.
Såvidt jeg husker har jeg tidligere henvist til det dokument, hvor du kan finde oplysninger om, hvad de forskellige parametere under lydindstillingerne betyder og hvad de gør.
I hvert fald så er linket her igen:
https://bangolufsenassistentgohe.blob.c ... pdf#page15

Diskussionen mellem Peter Pan og mig opstod, da han skrev, at man nærmest skulle have ‘det store kørekort’ for at bruge et nyere BV (som f.eks Eclipse) og samtidig roste et BV7-40 for at være det nemmeste i verden at bruge.
Her måtte jeg argumentere, at det ikke er rigtigt, fordi man sagtens kan bruge et BV Eclipse efter blot at have indgivet de grundlæggende værdier (højtalere, afstand m.m.) og være tilfreds med det.
At man ved denne lydplatform også har muligheden for at pille hhv fintune, gør den jo ikke dårligere.....snarere tværtimod.
En anden ting er dog at denne fintuning så kræver indsigt og erfaring!

Du ønsker øjensynligt at udforske disse muligheder......derfor min henvisning til denne Technical Sound Guide, som er en del af ethvert nyere BV’s bruger-/opsætnings-vejledning.
Herudover kan jeg kun anbefale, at man prøver sig frem med ændringer og ser/hører, hvad der sker i ens opsætning i ens eget rum, når man laver ændringer.
Selvom det koster tid og koncentration, er det nok det, man lærer man mest af.

Måske kan denne introduktion fra en af hovedarkitekterne til lyddelen i et moderne BV give dig basisviden (hvis ikke du allerede har den):


Derudover kunne du måske ha’ glæde af f.eks denne video, som Henrik fra BOTF har lavet:


Eller denne:

hvor han går ind på nogle af de fintunings-muligheder, som du efterspørger.

Bemærk!
Jeg er stadigvæk af den mening, at alle disse BV (som baserer på samme lydteknologi) vil give et fornuftigt resultat ved at bruge ‘standart-indstillingerne’.
Der er altså ingen grund til at være ked af, at man ikke kan, vil, orker at gøre mere ud af det.
Det sagt, så forhindrer det jo heller ikke dig i at prøve dig frem for at se, om du kan gøre det bedre i dit setup, i dit rum.

MM
#326631
Tak for et godt og fyldestgørende indlæg MM, som jeg er meget enig i. Jeg kommer selv fra gode gamle BV 7-40 MKIII, Avant 55" MKI og nu Eclipse 2Gen. Har selv tidligere nørdet en del med lydindstillingerne, men efterfølgende vendt tilbage til basic/standard, efter at have rodet for meget rundt😉
Afhængig af tilsluttede højttalere (jeg har selv BL5 front og BL8000 bag), og primære valg af lydkilde musik/film spiller også ind. Læg dertil at den typiske kunde (Hr. og Fru Danmark) er mere end tilfreds med basic og den nemme betjening.
Senest rettet af MichaelA 2. feb 2021, 11:32, rettet i alt 1 gang.
#326638
Da Bang & Olufsen endeligt nåede frem til at udvilke BeoSystem 3 med HD og HDMI indgange, havde B&O et ærligt forhold til den billed og lydkvalitet et B&O system 3 skulle kunne levere, både i stereo og 5,1 og 7,1 Dolby digital surround. Det er / var nemt at være ejer af et BeoSystem 3 fra og med MK III. = BeoVision 7- 40" Type Nr. 9376 inkl. BeoLab 7- 4. og Beo5. Pris 88.995 kr. + Gulvstand med motor (BeoLab 7- 4) 7.395 Kr. Jeg betalte skam også prisen for herlighederne, og har aldrig fortrudt det køb. Kører nu på trettende år uden problemer.

Et B&O SE & LYTTE panel af personer fastaste det bedste billede, og den bedste lyd. Herefter er der kun få indstillinger du selv kan foretage. Jo bedre lydkvalitet signal der leveres, jo bedre lyd får du. Også når du spiller højt. IKKE nogen dikkedarer med div. indstillinger mellem at modtage lyd fra en film, eller kun at modtage musik. Jeg har altid været fuld tilfreds med de faste indstilinger der blev vedtaget af panelet.

Otto som på det tidspunkt levede af tv-kalibrering var sur over B&O's valg, for her var der ikke noget at komme efter. ;) Det er der til gengæld både med BeoVision Harmony og Beovision Eclipse.

#326662
MichaelA skrev: 2. feb 2021, 10:16 Tak for et godt og fyldestgørende indlæg MM, som jeg er meget enig i. Jeg kommer selv fra gode gamle BV 7-40 MKIII, Avant 55" MKI og nu Eclipse 2Gen. Har selv tidligere nørdet en del med lydindstillingerne, men efterfølgende vendt tilbage til basic/standard, efter at have rodet for meget rundt😉
Afhængig af tilsluttede højttalere (jeg har selv BL5 front og BL8000 bag), og primære valg af lydkilde musik/film spiller også ind. Læg dertil at den typiske kunde (Hr. og Fru Danmark) er mere end tilfreds med basic og den nemme betjening.
Tak for yderlige oplysninger.

Videoerne har jeg dog set før …enda op til flere gange. Jeg har derfor nærstuderet Technical Sound Guide som rigtignok beskriver de lyd-indstillinger som volder mig problemer.

Desværre skrevet og forklaret på en måde, som ikke fremmer min forståelse. Jeg må derfor erkende… det at finjustere lyd-indstillingerne på et Eclipse Tv kræver indsigt og forståelse.

Det gørlig mig sku lidt frustreret, at jeg ikke kan komme videre, men nu orker jeg ikke mere og opgiver kampen, og ser om jeg ikke med tiden kan blive tilfreds med basic/standard indstillingerne.
#326682
Viggo Helbo skrev: 2. feb 2021, 18:49
Jeg må derfor erkende… det at finjustere lyd-indstillingerne på et Eclipse Tv kræver indsigt og forståelse.

Det gørlig mig sku lidt frustreret, at jeg ikke kan komme videre, men nu orker jeg ikke mere og opgiver kampen, og ser om jeg ikke med tiden kan blive tilfreds med basic/standard indstillingerne.
På en måde kan jeg da godt forstå din frustration, men jeg er rimelig sikker på, at det kan betale sig at lade det ligge for det første og koncentrere dig om en basis-opstilling - det i sig selv er jo også et stykke arbejde, hvis man vil gøre det korrekt.

Herudover er der flere andre muligheder for ‘at lege’ - muligheder, som de tidligere lydprocessorer i B&O’s tv ikke havde og som man jo først skal lære at omgås med.
Du kunne (forudsat behov) lave flere højtalergrupper (med forskellige parametre) til forskellige lyttepositioner - én, hvor du er alene og ser film og en anden, hvor der er flere tilstede.
Eller du kunne lave flere forskellige grupper til f.eks musiklytning - én, hvor du sidder pænt i sweetspottet mellem fronthøjtalerne og lytter mere koncentreret og en anden hvor det bare er baggrundslytning med f.eks fronthøjtalerne (som L/R) og surroundhøjtalerne (ligeledes som L/R)....lige som det i gamle dage meget brugte Speaker 4.

Folk, der holder af at lytte til lydbøger og har en god lænestol lige i nærheden af én af højtalerne, kunne med fordel lave en højtalergruppe med netop denne ene højtaler og så downmixe alt til mono dér....mere behøves der vel ikke for at lytte til en lydbog.

Mange muligheder - man kan f.eks også lægge én af disse muligheder (f.eks koncentreret 2-kanalslytning/det de fleste kalder stereo) sammen med én bestemt kilde (alt efter hvad du bruger til musiklytning) og med en bestemt startlydstyrke fast på én af Mit-Valg knapperne.
Eller bruge bruge en af de andre til en gruppe med ‘surroundhøjtalerne’ som L/R, når man hører radio....smart hvis de er i nærheden af spisebordet.

Jeg synes, at der er nok af muligheder for personlig indstilling af et sådan setup, uden at man først behøver at beskæftige sig med ting som ‘Panorering’, ‘ Omdirigeringsbalance’ osv...

MM
#326722
Bang & Olufsens Beosound Level er B&O's nyeste batteridrevne højttaler.
Den understøtter stemmestyring via Google Assistant, Bluetooth, og du kan også
streame til den via AirPlay 2, Chromecast og Spotify Connect-standarderne.
B&O siger, at Beosound Level bruger en modulær konstruktion, som de hævder vil
gøre den anvendelig langt ind i fremtiden.

Billede
Beosound Level Technical Spec. — Product dimensions L x H x D 34.8 x 23 x 5.6 cm. -
Weight 3.3kg. Speaker drivers: 2 x 0.8” tweeter/ 1 x 2” full-range/ 2 x 4” woofer.

Power Amplifiers: Non-clipped peak (W) 2 x Class D at 30 W for woofer. / 1 x Class D
at 30 W for full range 1 x Class D at 15 W for tweeter

Frequency Range: 39 - 23.000 Hz. - Battery: Rechargeable lithium-ion battery with up to
16 hours/4 hours of playback. Charging time: 3 hours for 100% / 2 hours for 80%.
Features: Active Room Compensation/ Position depended sound staging/ Exchangeable
Lithium-ion battery. / Exchangeable front cover/ Proximity sensor/ Light sensor
Beosonic/ Bang & Olufsen Radio. Wireless Networks: Wi-fi/WLAN 802.11 b/g/a/n/ac
(2.4 GHz & 5 GHz). / Bluetooth type: 5.0. Microphones: Yes.

Connections: 1x Line-in/optical combi-jack. / 1x Ethernet 10/100 Mbit/ Charging via USB-C
Service port via USB-C. / Easy Charge Solution./ Streaming Formats: Chromecast built-inTM
/ Apple AirPlay 2. / Bluetooth audio streaming. / Spotify Connect. / Voice Assistant. / Google
Assistant. Multiroom: Multiroom technologies from Apple AirPlay2 and Chromecast built-inTM
are integrated and ready for you to create a connected speaker setup with Beosound Level.
Senest rettet af Peter Pan 4. feb 2021, 10:50, rettet i alt 1 gang.
  • 1
  • 181
  • 182
  • 183
  • 184
  • 185
  • 326