Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#333199
BenSA skrev. Hej.
Jeg har 2 Beolab 7.4 højttalere, jeg finder lyden rigtig god.
Jeg vil bruge dem som stereohøjttalere.

Steve / Sounds Heavenly skrev.
Jeg laver et kabel, der sender venstre lyd til både venstre og højre ben i kablet,
der går til venstre højttaler. Dette betyder, at når den venstre højttaler summerer
de to indgangssignaler, afspiller den det korrekte venstre kanal lyd i stedet for
at kombinere venstre og højre lydlyd.

Den samme proces bruges til kun at sende den rigtige kanal lyd til den højre
højttaler. På denne måde kan de to højttalere bruges som et stereopar med
fremragende resultater. Med venlig hilsen Steve.
Brugeravatar
Af Millemis
#333436
Nu er det jo ikke, der sidder foran en computer(-skærm) for at høre musik/lyd.
Faktisk er det kun de færreste af os.
Gennem de seneste snart mange år har teknologien omkring lydgengivelse udviklet sig, så lyd ikke kun gengives vha 2 højtalere.
Se f.eks her for lidt om denne udvikling:
https://superavi.medium.com/goodbye-st ... a9d64fbd1f

Hvis man vil tage højde for at det allermeste musiklytning sker, mens folk er i bevægelse (f.eks derhjemme i køkkenet) og at der ofte er flere personer, der lytter samtidigt, må man væk fra det traditionelle 2-højtalersetup aka stereo.
Ydermere stilles der nu om dage andre krav til placeringen af højtaleren/-erne - ofte ønsker folk at lydkilden kan flyttes (fleksibilitet).
Én mulighed ville naturligvis være at bruge én enkelt højtaler og downmixe den indkomne lyd til mono.
Dette har dog vist sig at have diverse ulemper.
Derfor er der - i mange år efterhånden - blevet arbejdet på, hvordan man kan tage højde for menneskets oplevelse af lyd i et rum og ikke mindst hvordan rummet påvirker menneskets oplevelse af lyden.
Der findes mange navne (= teknologier) for dette, som man kunne kalde 360˚ lyd.

Alle ‘lydfirma’er’ tilbyder/arbejder på at tilbyde højtalere, der honorerer dette - B&O er et af dem.
De allerfleste af de nyere lydsystemer fra B&O arbejder ikke som en traditionel mono-højtaler gør det, men spreder lyden i rummet, så den opfattes homogen (uden forandring af lydbillede og frekvensgengivelse) i en stor det af rummet….og de kan ofte flyttes, tages med.

Denne udvikling kan efter min mening kun tages imod med åbne arme - den giver nye muligheder for oplevelse/brug af musik. Men den udelukker ingenlunde muligheden for brugen af et korrekt opsat 2-kanal lydsystem……..hvis man (ind i mellem) skulle være til det.

Iøvrigt vil det af Peter Pan favoriserede setup jo af naturlige årsager have sine begrænsninger, hvis man vil ha’ glæde af mere moderne lydteknologier som 5.1/7.1/Atmos/Auro3D (inklusive de forskellige upmixingsformater heraf).

Hver ting til sin tid!
Ingen grund til at holde fast i at et traditionelt 2-højtalersetup er non-plus-ultra i alle tilfælde og for alle mennesker.

P.S.
@Peter Pan - bare rolig……bliv du bare siddende på din pind foran din computer, hvis det er det, du har det bedst med.


MM
#333458
Hej bendix. Du må vente og se hvad der frister mig, den dag mit BeoVision 7 HD TV ikke kan mere. Det er positivt at B&O har gjort det godt i så mange år. Det betyder jo der er masser af brugt AV grej at vælge imellem der ude. Jeg nørder gerne, når formålet er at få glæde af de ældre BeoLab klenodier. Måske det ender sådan ? - - -

Billede
#333498
Surround Sound med BeoLab-højttalere og intet B&O TV.

Deler nogle erfaringer om dette emne. Jeg havde nogle ekstra BeoLabs, så jeg besluttede at
skifte til surround. Jeg overvejede at få en BV, Almando eller en anden HDMI ARC til Preout-
gadget. Men jeg endte med denne løsning. Jeg købte en brugt AV-modtager med preout.

Opsætning: - Bageste: Beolab 4000 - Forreste: Beolab 4000 - Center: BeoVision 7 stand med
Beolab 7.2. - TV: Sony Bravia 55 "med brugerdefineret ramme af hårdttræ. - Modtager: Harman
Kardon AVR 255. - Kontrol: Beo4 understøttet af Lintronic. - Preout / PowerLink.

Modtageren har preout, men jeg vil ikke bruge højttalernes line-input. Jeg besluttede at bygge
en RCA til Powerlink-boks med 5 Volt trigger signal via USB. Den midterste RCA-indgang leverer
det samme signal til Powerlink L / R-kanal. Der er to Powerlink-stik til både for- og bagside, der
gør det muligt at bruge ét kabel pr. Højttaler eller kun et kabel, hvis de sløjfer gennem en højttaler med in og out stik.

Billede
Resultatet:

Billede

Problemer og løsninger: Jeg lodde PIN 2 (lydjord) til PIN 7 (datagrund), men havde stadig
brummen i højttalerne. Årsagen var USB - trigger kablet, der var forbundet til et USB-stik på tv'et.
Forstærkeren har en stikkontakt, der tænder / slukker med forstærkeren. Jeg flyttede udløser
kablet til en telefonoplader, der nu er sluttet til forstærkerens stikkontakt. Problem løst.

Integration: LinTronic TT455-RT-238 er programmeret til at styre Sony TV og Harman Kardon.
Ingen ulemper.

Jeg overvejede at bruge BL3'er som fronthøjttalere, men af rene æstetiske grunde valgte jeg
BL4000. Ser bare godt ud, at front og bag er identiske. Overvejer at tilføje en sub som Jeg sandsynligvis selv vil bygge, så den passer under min sofa.

Billede

Af Ravsted
  • 1
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 326