Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af kennethm
#183423
Hej FP.
Jeg går og søger en lækker hjemmebiograf, og kan se at elgiganten har tilbud på deres Bose Cinemate II til 2995,-

Min skepsis er så at jeg oprindeligt ledte efter et 5.1 system, hvor jeg havde fundet frem til at jeg ville købe enten panasonics BTT590 til 3990,- på komplett, eller dette yamaha brx610 sæt da de to var bedst i køb og bedst i test i 11/12.

Jeg har ikke forstand på lyd, men søger blot det nærmeste jeg kan komme på lyden i en stor biograf hvor bassen er dyb uden at kradse ved store eksplosioner i film osv. til de billigste penge.

Beløbet hedder maks 4000,- nemlig, så gik ud fra jeg fik mest ved at købe yamahas sæt.
Har dog mange gange fået anbefalet at købe et 2.1 system først og så kan man altid købe 2 højtalere mere og en center, men hvad er så smartest?

Vil jo helst bare have den bedste oplevelse med det samme så jeg ikke skal ofre flere penge senere hen før det skal skiftes ud.

Hvad siger i?

Sig endelig til hvis i mangler specifikationer på diverse ting, såsom stue størrelse eller andet, ved ikke hvad der skal bruges.
Håber i kan hjælpe mig frem til det korrekte valg.

PS. jeg er ikke lyd entusiast så kan sikkert ikke hører meget forskel på de dyreste og de næst dyreste, men søger helt klart det bedste, i tilfælde af jeg bemærker noget.

MVH kenneth :)
Af S.G
#183435
Det er er fint system der er let at hæng op og sætte til.

Det giver en god filmfornemmelse, og er væsentligt bedre end standard tv højttalerne. Bassen er ok og er med til at give biograffornemmelsen

Fornemmelsen af surround er afhængig af dit rum. Du får ikke en 5.1 oplevelse, nærmere en meget bred stereoplevelse.

Vær opmærksom på at det kun decoder de gængse formater og at de scalerer dem ned i 2.0
Jeg ville bruge tv´ets optiske udgang og køre alt mit grej igennem tv´ets HDMI udgang. V´et sender videre (i auto mode) enten i pcm eller DD

Hvor ser du tilbuddet til 2995kr? Hjemmesiden siger noget mere
Af kennethm
#183487
S.G skrev:Det er er fint system der er let at hæng op og sætte til.

Det giver en god filmfornemmelse, og er væsentligt bedre end standard tv højttalerne. Bassen er ok og er med til at give biograffornemmelsen

Fornemmelsen af surround er afhængig af dit rum. Du får ikke en 5.1 oplevelse, nærmere en meget bred stereoplevelse.

Vær opmærksom på at det kun decoder de gængse formater og at de scalerer dem ned i 2.0
Jeg ville bruge tv´ets optiske udgang og køre alt mit grej igennem tv´ets HDMI udgang. V´et sender videre (i auto mode) enten i pcm eller DD

Hvor ser du tilbuddet til 2995kr? Hjemmesiden siger noget mere
Alt er vel bedre end standard tv højtalere næsten.

Ved godt det ikke giver en 5.1 oplevelse, men spørgsmålet er om det 2.1 sæt levere bedre lydoplevelse i helhed, end det 5.1 yamaha eller panasonic system jeg har fundet?
Har altid hørt at bose levere kvalitet, men igen, det er kun 2.1 og er derfor bange for jeg vil føle jeg "mangler" lyden bag mig også når nu jeg har set mig lun på et 5.1 sæt.

Det skal lige siges at jeg ingen systemer endnu har hørt, da de ikke er til at teste i elgiganten pga. deres store åbne lokaler og mangel af actionfilm til at teste subwooferen til.

Tilbuddet er i elgigantens tilbudsavis og gælder fra på søndag, så det var derfor jeg lige ville undersøge om det var en ide at spare en tudse eller om det ville være dumt at vælge andet end det 5.1 system.
Af S.G
#183490
Det kommer an på hvor kritisk du er med lyden.
Nogle synes jo det er super lyd, andre synes det er knap så god lyd og vil til enhver tid hellere samle et setup med små reol højttalere og en god forstærker hele vejen rundt.
Bose er også kendt for at tag for mange penge for deres lyd. Så den er svær at svare på

De elgiganter jeg har været i, der har de haft sættet stående med demo lyd.
Tag evt ud og lyt et sted hvis du har mulighed for det..
Jeg har lyttet til det og kom frem til at min yamaha ysp-1000 soundbar havde en mere rigtig biograf lyd, samt indstilingsmuligheder. Jeg synes at kunne ane lidt paplyd fra cinemate systemet. Men jeg er også kritisk.
Dertil har bose det ingen indstillingsmuligheder. Kun volume op og ned, samt bas output.

omvendt er 3k altså et godt bud. Jeg tvivler på at du kan finde noget der matcher lyden til 3k medmindre du kan finde noget andet der er sat godt ned
Af kennethm
#183555
S.G skrev:Det kommer an på hvor kritisk du er med lyden.
Nogle synes jo det er super lyd, andre synes det er knap så god lyd og vil til enhver tid hellere samle et setup med små reol højttalere og en god forstærker hele vejen rundt.
Bose er også kendt for at tag for mange penge for deres lyd. Så den er svær at svare på

De elgiganter jeg har været i, der har de haft sættet stående med demo lyd.
Tag evt ud og lyt et sted hvis du har mulighed for det..
Jeg har lyttet til det og kom frem til at min yamaha ysp-1000 soundbar havde en mere rigtig biograf lyd, samt indstilingsmuligheder. Jeg synes at kunne ane lidt paplyd fra cinemate systemet. Men jeg er også kritisk.
Dertil har bose det ingen indstillingsmuligheder. Kun volume op og ned, samt bas output.

omvendt er 3k altså et godt bud. Jeg tvivler på at du kan finde noget der matcher lyden til 3k medmindre du kan finde noget andet der er sat godt ned
Jeg er vel almen kritisk angående lyden, i det at jeg ikke har ejet et surround system før.
Men altså, mit eneste og vigtigste krav til systemet er bare at det spiller godt og kan gengive de dybe lækre bas effekter ved eksplosioner uden at den kradser.

Eksempelvis hvis du forestiller dig Transformers filmene, så vil jeg gerne have den høje og på samme tid dybe lyd der er når robotterne smadre bygninger osv.
Lyden skal bare ikke gå hen og være sådan at når jeg skruer op på et volumen niveau hvor det er ligeså højt som i biograften, at bassen så kradser helt vildt når der sker noget stort, hvis du forstår mig?

Har fået at vide det smarteste ville være at starte med et dyrt 2.1 system og så kan man senere hen købe 2 højtalere mere eller hvor meget man nu vil have, men det har jeg bare ikke lyst til at smide penge på, så jeg har derfor holdt mig til et samlet sæt.

Har læst nogle anmeldelser af de forskellige sæt jeg har fundet, og der ser det nemlig ud til at "lydogbillede.dk" anmelder yamahas system til det jeg søger, men ved ikke om jeg dummer mig ved det køb. igen svært når man ikke kan hører det inden.
Af S.G
#183564
Jeg lyttede til systemet idag i elgiganten på deres demosetup.

Mit umiddelbare indtryk er at lyden til tider er henimod dåset. Hende jeg havde med derude var enig.
Men igen, man får ikke meget for 3000kr. Og den dåsede lyd vil du også opleve på de fleste af de 5.1 sæt man køber i samme prisklasse

Bassen er til gengæld ok. Den overstyrer ikke ud fra hvad jeg kunne høre når der var skrald på volumen.. Og så fylder systemet ikke ret meget.
Af kennethm
#183648
S.G skrev:Jeg lyttede til systemet idag i elgiganten på deres demosetup.

Mit umiddelbare indtryk er at lyden til tider er henimod dåset. Hende jeg havde med derude var enig.
Men igen, man får ikke meget for 3000kr. Og den dåsede lyd vil du også opleve på de fleste af de 5.1 sæt man køber i samme prisklasse

Bassen er til gengæld ok. Den overstyrer ikke ud fra hvad jeg kunne høre når der var skrald på volumen.. Og så fylder systemet ikke ret meget.
Okay kan så godt hører du måske er mere kritisk end mig angående lyden. Har ikke selv været oppe og hører det endnu, har haft en travl weekend desværre.
Men jeg var lige hjemme ved svigerforældrene igår og så en film med deres 2.1 system, og det er et lidt ældre sony system, omkring 3 år gammel tror jeg, og det skulle ikke undre mig hvis det var toppen af poppen dengang. Men det anlæg synes jeg i sig selv virkelig sparker røv for at sige det mildt, men det er selvfølgelig også fordi jeg aldrig har haft mit eget så kan ikke sammenligne.
Men der føler jeg jeg sidder i biografen næsten, der mangler selvfølgelig lidt lyd bag ved en synes jeg men den giver en god filmoplevelse, og så er det bare jeg tænker at hvis det kan levere så godt idag, til trods for dets alder, mon ikke at det yamaha 5.1 system jeg har fundet, kan levere mindst ligeså godt + lyden bagfra?

kan desværre ikke give noget specifik model navn da jeg ikke har kigget efter det, men det ligner det her sæt http://www.sony.dk/product/hch-systems- ... /bdv-ef200 lige bortset fra bluray afspilleren har et andet design.
J.H. skrev:Bose er for dyrt i forhold til hvad det kan.

Måske du kan finde lidt idéer her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =5&t=28043
Hej og tak for dit svar, har læst tråden flere gange, men da jeg ikke har nogen som helst forstand på lydsystemer så hjælper den mig desværre ikke da jeg ikke har intentioner om at samle hverken et lille eller stort system hen af vejen, det skal være et færdig samlet som bare fungere.

Det jeg søger er nærmere en vurdering på hvilket system der ville give mig bedst oplevelse nu og her, til en sum af maks. 4000,-.
Evt. er udgangspunktet jo det yamaha system jeg har fundet hvor alt er med i til 4000,- og blev kåret til årets bedste 2011/12.