Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#147919
Hejsa.

Jeg har 4 x Jamo Sat 300 II højtalere og en passiv Jamo sub woofer, som jeg har været glad for igennem tiden.

Nu skal jeg købe nyt TV og ny surround receiver. Køber et Panasonic VT30Y og muligvis denne Denon Surround Receiver: http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... r_sort.htm

Nu er spørgsmålet så: Vil det være helt katastrofalt for dette setup, at bruge mine gamle højtalere (og måske investere i en ny aktiv subwoofer) ?

Eller kan jeg stadig få glæde af mine "gode gamle" Jamo højtalere ?

Håber at høre fra nogle - evt. gerne med lign. erfaringer.

VH
Anders
#147985
andersbm skrev:Nu er spørgsmålet så: Vil det være helt katastrofalt for dette setup, at bruge mine gamle højtalere (og måske investere i en ny aktiv subwoofer) ?
Hvis du er glad for lyden i dine jamoer, er der ingen grund til at skifte dem ud. Men din sub kommer til at kræve en form for forstærkning som de færreste receivere kan levere. Så dér kommer du til finde en forstærker eller, som du selv siger, en aktiv sub.
Af andersbm
#147989
Hej Peter.

Mange tak for det gode svar.

Jeg har også netop fundet en Panasonic Soundbar, som (selvfølgelig) blærer sig med at den kan levere en form for "surround" til tv'et, så man slipper for de mange højtalere m.v. (http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoj ... &o=p&b=113)

Har du (eller andre der læser dette) erfaringer med en således soundbar? Kan det virkelig passe at den kan "reproducere" følelsen af surround?

For mig er det (som sagt) ikke watt og volumen der er i højsædet, men derimod et rigtig godt lydmix. Vil sådan en soundbar kunne give mig dette?

Håber at høre fra dig/jer.

VH
Anders
Af Peter Schrøder
#147991
andersbm skrev:Har du (eller andre der læser dette) erfaringer med en således soundbar? Kan det virkelig passe at den kan "reproducere" følelsen af surround?
En soundbar er et alternativ til de som ikke kan holde tv'ets lyd ud, men som samtidig ikke orker ledninger/flere fjernbetjeninger etc.
Man skal nok være asiat for at kalde det surround...
Jeg glemte i øvrigt at skrive at dit Jamo setup nok ville have godt af en centerhøjttaler også. Kunsten er at finde en som klangmæssigt ligner Jamoerne.
Af andersbm
#147995
Hej Peter.

Jeg glemte at skrive at jeg har en Jamo Center 50.

Men den er måske en anelse for lille til dette formål?

VH
Anders
Af Mysen
#147998
Der er ikke noget, der hedder 2.1 surround. Der kan godt være en rummelig effekt i en soundbar, men det er ikke noget, der kan sammenlignes med egentlig surround. Her er jeg enig med Peter Schrøder.

Købe en forstærker, hvis du er glad for dine højtalere. Det er min mening.
Af Peter Schrøder
#148006
andersbm skrev:Jeg glemte at skrive at jeg har en Jamo Center 50.
Men den er måske en anelse for lille til dette formål?
Hvis den kan gengive tale uden problemer, så er den stor nok. Det er begrænset hvor megen effekt du skal hente ud af centerhøjttaleren.