Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Claus_lyhne
#124896
Hej.
Jeg har et pana G20. Overvejer at købe en soundbar pana SC-HTB500 og pvr samsung C8500. Kan læse at man kobler pvr til soundbar og kabel videre til tv, lyden kommer så tilbage til soundbar via arc i hdmi kabel 1.4. Lyder meget nemt.

Mit spørgsmål er så om det virker med C8500 da den kun har hdmi 1.3?
Brugeravatar
Af MigSelv
#125070
Hvis soundbar har hdmi input, burde den modtage lyden fra tv'ets arc hdmi.
Af Claus_lyhne
#125089
MigSelv skrev:Hvis soundbar har hdmi input, burde den modtage lyden fra tv'ets arc hdmi.
Det har den. Både soundbar og tv har hdmi 1.4. Så opsætningen er lige efter bogen og nævnt på pana hjemmeside, når jeg ser tv.

Men jeg er i tvivl om det virker når jeg ser film via Samsung C8500 hdd optager, da den kun har hdmi 1.3 dvs uden arc. Hdd optager vil jeg tilslutte soundbar
Af Kratz
#125212
Selvom jeg har læst dit indlæg flere gange, er jeg stadig i tvivl om hvordan du tænker at forbinde enhederne.
Kan du ikke forsøge at beskrive det på en anden måde?

Umiddelbart vil jeg mene du kan få ARC til at virke mellem TV og soundbar, hvis du forbinder disse to direkte. Til din PVR skal du finde en anden løsning, da den ikke har ARC.
Nu ved jeg ikke hvor mange HDMI indgange din soundbar har? Hvis den har flere kan du blot tilslutte din PVR til din soundbar. Der er ingen brug for ARC til din PVR.
Af Claus_lyhne
#125770
Jeg regner med at tilslutte således alle kabler hdmi
PVR <----> soundbar <----> tv

Men vil det her være lige så godt:
Pvr <--hdmi---> tv <--optisk--> soundbar

Grunden til at jeg vil bruge hdmi mellem soundbar og tv er at såvidt jeg forstår så skal jeg bruge hdmi for at viera cast hvor tv styret volumen i soundbar virker
Af Kratz
#125828
Din løsning med HDMI kablerne ser helt rigtig ud.
Jeg fik blot indtrykket af du ville proppe PVR ind imellem soundbaren og TV, hvilket ikke ville være optimalt.

Den anden løsning du foreslår er heller ikke helt optimal. Som du skriver vil Viera Cast (eller link) ikke virke udelukkende med et optisk kabel, og derudover vil lyd fra din PVR ikke overføres optimalt til din soundbar.
Af netfors
#125854
Claus_lyhne skrev:Jeg regner med at tilslutte således alle kabler hdmi
PVR <----> soundbar <----> tv

Men vil det her være lige så godt:
Pvr <--hdmi---> tv <--optisk--> soundbar

Grunden til at jeg vil bruge hdmi mellem soundbar og tv er at såvidt jeg forstår så skal jeg bruge hdmi for at viera cast hvor tv styret volumen i soundbar virker
Med den første løsning, vil du ikke skulle bruge ARC til noget mellem PVR og soundbar! Så det skulle virke fint. Når du kobler din PVR til din soundbar med HDMI, kan du vælge i menu'en i soundbar om den skal videreføre lyd gennem hdmi til tv. Og det skal den jo ikke!! Så viderefører soundbaren kun billedet, mens den selv tager sig af lyden.
ARC er en funktion der gør, at du kan føre lyden fra tv'et til soundbaren. Altså hvis du bruger tv'ets tuner, vil du kunne få lyden fra tv signalet ned til soundbaren med hdmi kablet!

Så som "Kratz" siger. Løsning 1 med HDMI kabler er helt rigtig :)
Af Claus_lyhne
#125885
Super, tak for info. Nu forstår jeg hvordan det skal virke. Så mangler jeg bare at pakkerne skal ankomme så jeg kan teste.