Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Hans CL
#112100
Helt overordnet er jeg meget begejstret for mit nye PS7705 TV, men jeg har oplevet et enkelt problem. Når jeg ser TV via en af de indbyggede tunere, kan jeg simpelt hen ikke pine 5.1 lyd ud af det optiske kabel, som går mellem TV'et og min Surroundforstærker! Og det er faktisk temmeligt irriterende, når man har udskiftet sin Canal Digital boks (som snildt kunne sende Dolby Digital lyd til forstærkeren) med en kortlæser i selve TV'et.

Som jeg læser manualen til TV'et, kan man sætte forstærkeren til at være modtager af 5.1 lyd, men det forudsætter, at TV'et kan registrere forstærkeren som et Anynet+ apparat, og det gør det altså ikke med min Denon 1910 forstærker. Men kan det virkelig være meningen, at et så teknologisk vidunder som PS7705 ikke kan finde ud af at sende 5.1 lyd ud til alle de forstærkere, som ikke lige hopper på Anynet+? Man skulle tro, at det ville være rimeligt simpelt at tillade folk manualt at angive, at nu var der koblet en forstærker til, som gerne ville have et 5.1 signal.

Hans CL
Af Crax
#112106
Har selv stillet et nogenlunde tilsvarende spørgsmål i kommentar tråden til at FlatpanelsDK har modtaget selv samme TV. Jeg formulerer det således:

"I manualen på side 48 står der, at hvis man fører lyden gennem en receiver via den optiske lyd udgang, og kilden til lyden er fra en digital enhed via HDMI, så vil TV'et kun videreføre lydsignalet i 2 kanaler, hvilket lyder som lidt af en kedelig down sampling."

Hvorvidt modtagelse fra DVB tuner kan betragtes som værende fra HDMI er nok diskutabelt. Ikke desto mindre er kilden dog digital, så man kan da frygte at noget tilsvarende gælder her.

Det virker som en ret skidt forringelse af et TV i den klasse - hvor svært kan det være at lave pass through til optisk?

Problemet løses forhåbentlig med en receiver der kan klare HDMI, men lidt upraktisk hvis man er nødsaget til at skifte hele grejet ud derhjemme...

Lad høre fra dig hvis du finder en løsning!
Af HSKS
#112116
Jeg har en Onkyo 705,en PS3 og PS50c7705
Anynet bruger jeg kun til at styre volume eller andre funktioner på min forstærker med tv fjernbetjeningen.

Lige nu ser jeg The Dark Half på DR HD som er Dolby Digital 2.0 og køre lyden til min receiver igennem optisk kabel.

De er koblet op så Hdmi fra ps3 til onkyo,onkyo til tv.
Optisk mellem tv og onkyo.
HVIS der er dolby digital lyd som der mange gange er på DR HD så kan man skifte mellem lydformaterne under Menu og derefter
Lydformat,der står som regel Mpeg,PCM,Dolby digital 2.0 eller 5.1
Under Menu og lyd,derefter under ekstra indstilling der skal der stå Dolby digital under SPDIF-output
Under Ekstra indstilling står Dolby Digital-komp på : line

Du kan også skifte mellem formaterne ved at trykke på knappen Tools på fjernbetjening,derefter gå ned på lydsprog og tryk pil højre eller venstre(hvilket virker lidt som en mærkelig måde da der ovenover under Dual I II skiftes mellem stereo eller Dolby )

Under brug af mediaplayer kan man også skifte lydformat under Tools på fjernbetjening,derefter lydindstilling,stereo,Dolby digital eller DTS

Men du skal være sikker på at det er Dolby digital og det kan du altid se om det er når du skifter over på kanalen og der er info i venstre øverste hjørne eller at du trykker på info knappen på fjernbetjeningen...

Håber ikke det lyder som en gang vrøvl :p
Af Hans CL
#112126
HSKS skrev:Jeg har en Onkyo 705,en PS3 og PS50c7705
Anynet bruger jeg kun til at styre volume eller andre funktioner på min forstærker med tv fjernbetjeningen.

Lige nu ser jeg The Dark Half på DR HD som er Dolby Digital 2.0 og køre lyden til min receiver igennem optisk kabel.

De er koblet op så Hdmi fra ps3 til onkyo,onkyo til tv.
Optisk mellem tv og onkyo.
HVIS der er dolby digital lyd som der mange gange er på DR HD så kan man skifte mellem lydformaterne under Menu og derefter
Lydformat,der står som regel Mpeg,PCM,Dolby digital 2.0 eller 5.1
Under Menu og lyd,derefter under ekstra indstilling der skal der stå Dolby digital under SPDIF-output
Under Ekstra indstilling står Dolby Digital-komp på : line

Håber ikke det lyder som en gang vrøvl :p
Tak for tippet, og det lyder bestemt ikke som en gang vrøvl! :)

Problemet er "bare", at jeg under "lydformat" aldrig får muligheden for at vælge Dolby Digital 5.1; jeg kan kun vælge mellem Dolby Digital 2.0 og MPEG, og det får man ikke meget surround sound ud af!

Det er min opfattelse, at grunden til, at du har flere valgmuligheder er, at dit TV kan registrere din Onkyo receiver som et Anynet kompatibelt apparat, og det kan mit TV altså ikke med min Denon.

Som Crax frygter jeg, at den eneste løsning for mig er at købe en anden receiver, som enten er Anynet kompatibel eller har Audio Return Channel, sådan at jeg kan få lyden til receiveren via et HDMI kabel i stedet for det optiske kabel. Og det er godt nok en sur løsning, når det er mindre end ét år siden, jeg købte min nuværende (og i øvrigt glimrende) receiver! :((
Af HSKS
#112131
Jeg har lige prøvet at pille Hdmi kablet ud og jeg får de samme resultater ligegyldigt om det er i eller ej. ;)

Er du sikker på at du modtager 5.1 dolby digital fra nogle af tv stationerne.

Jeg ved at jeg har set film fra DR HD i dolby 5.1.

Jeg har Yousee der kører over DVB-C
Har du prøvet 5.1 lyd over mediaplayeren :)
Brugeravatar
Af MigSelv
#112195
HSKS skrev:Jeg har lige prøvet at pille Hdmi kablet ud og jeg får de samme resultater ligegyldigt om det er i eller ej. ;)

Er du sikker på at du modtager 5.1 dolby digital fra nogle af tv stationerne.

Jeg ved at jeg har set film fra DR HD i dolby 5.1.

Jeg har Yousee der kører over DVB-C
Har du prøvet 5.1 lyd over mediaplayeren :)
Hej
Min erfaring med DR HD er, at der sendes i DTS 5.1 surround. Med optisk kabel fra VT20 til Denon 4308, og udsendelse fra DR HD, registreres lyden som DTS 5.1 surround.
Af Hans CL
#112317
HSKS skrev:Jeg har lige prøvet at pille Hdmi kablet ud og jeg får de samme resultater ligegyldigt om det er i eller ej. ;)

Er du sikker på at du modtager 5.1 dolby digital fra nogle af tv stationerne.

Jeg ved at jeg har set film fra DR HD i dolby 5.1.

Jeg har Yousee der kører over DVB-C
Har du prøvet 5.1 lyd over mediaplayeren :)
Jeg er nu blevet lidt klogere på problemet. Jeg dykkede nærmere ned i manualen til min Denon receiver og fandt ud af, hvordan jeg skulle slå HDMI genkendelsen til, sådan at receiveren nu er blevet god- og genkendt som et Anynet apparat.

Det viste sig imidlertid, at det ikke hjalp på mit problem; jeg modtog stadig kun DD 2.0 lyd fra TV'et, når jeg så Canal Digital parabol TV. Inspireret af jeres input prøvede jeg så i stedet at benytte luftantenne tuneren i TV'et, og her kunne jeg faktisk modtage HE-AAC 5.1 lyd, når jeg så DR HD.

Min konklusion er derfor, at "fejlen" ikke ligger i den digitale lydudgang via det optiske kabel, men at der simpelt hen ikke kommer 5.1 lyd, hvis man benytter S-tuneren (sammen med en Canal Digital kortlæser i hvert fald). Det er selvfølgelig ærgeligt, at TV'et ikke kan finde ud af det, når jeg havde vænnet mig til at få 5.1 lyd fra f.eks. Canal Plus' filmkanaler, når jeg benyttede Canal Digitals HD boks. Det er dog selvfølgelig positivt, at jeg har fundet ud af det, før jeg gik ud og investerede i en ny receiver, som alligevel ikke ville kunne afhjælpe problemet.

Hans CL