Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hugosarang
#317140
Jeg har en lg oled C7, er den god nok til kommende konsoller?
Den har ikke hdmi 2.1 er det nødvendigt for at få det maksimale ud af xbox series?..
Ellers har jeg kig på et lg gx.
Af Beckham
#317141
Din C7 vil helt sikkert være rigtig fin til de kommende konsoller. Men det er klart at for at få den ultimative oplevelse så skal du have et tv med hdmi 2.1. Men spørgsmålet er jo også hvor mange af spillerne somvvvil understøtte alle mulighederne ved hdmi 2.1 fra start af. Personligt ville jeg nok lige afvente lidt og se hvad der sker efter at konsollerne er kommet ud.
Af hugosarang
#317146
Beckham skrev: 26. jul 2020, 11:01 Din C7 vil helt sikkert være rigtig fin til de kommende konsoller. Men det er klart at for at få den ultimative oplevelse så skal du have et tv med hdmi 2.1. Men spørgsmålet er jo også hvor mange af spillerne somvvvil understøtte alle mulighederne ved hdmi 2.1 fra start af. Personligt ville jeg nok lige afvente lidt og se hvad der sker efter at konsollerne er kommet ud.
Tak for input men er tvivl om man får en bedre tv/film oplevelse med gx fremfor C7 :)
Af Beckham
#317159
Ok....har ikke set GX i aktion, men har læst en del anmeldelser\tests de senere år. Min fornemmelse er at der selvfølgelig er sket nogle forbedringer på OLED panelerne, men det er på ingen måde en revolution. Så umiddelbart vil jeg ikke tro du vil få en voldsom forbedring i generel billedkvalitet ved at gå fra C7 til GX.
Brugeravatar
Af TBC
#317166
Fandt et side med linkt til diverse Trailers af de annoncerede spil fra de nyligt overståede game-event (Link nederst)

Lidt en skam med alle cross-platform spillene, der ikke rigtigt får vist boksens potentialer og virkeligt skuffende at Halo viste sig at være en cross-platform titel der endog blev fremvist uden den Ray Tracing enhancement der skulle være i posten engang efter efter release - Det er direkte en PR blunder fra MS imho.

Men der er vist kun sådan lige Senua spillet, som nu er verificeret er skabt med tidlig UE5 teknologi, der for alvor så ud til at trække fra land - det kommer sikkert til at se helt fantastisk ud, jævnfør tidligere UE5 demo. (Der er så også nogle sko at udfylde ifht 1'eren) - og så Forza og måske Fable og Avowed der måske kunne ende med at udnytte konsolens kræfter og vise sig at være egentlige next-gen titler, men det er dog svært at vurdere fra nuværende videoer der kunne være ren CGI (Fable er umuligt at vide noget om fra videoen, Awowed traileren ser ud til at have dele med in-engine grafik, mens Forza meget vel kan være 100% in-engine)

Artikel med links til ordentlige 4K videoer af announcement-trailers:
https://www.eurogamer.net/articles/xbox ... sives-6400
Senest rettet af TBC 27. jul 2020, 09:00, rettet i alt 1 gang.
Af Sploink
#317172
Der var ikke så meget af verdens kraftfulde konsol, som vi ellers havde hørt så meget om den er. Det var lidt fesent.

Havde virkelig håbet mere på Senua. Men det kommer nok senere. Everwild ser også ud til at have potentiale
The Medium ser også spændende ud med det dual reality
Brugeravatar
Af bbplayer
#317175
Den del af det showcase jeg gad se, var heller ikke noget at råbe op om. Synes nogle titler lignende en omgang 80'r hits i cartoon grafik, altså ikke noget som minder om super konsol præsenstation. Så måske springer jeg næste gen. over når det gælder ms, der mangler altså nogle detaljer i titlerne og effekter.
Brugeravatar
Af TBC
#317180
Sploink skrev: 27. jul 2020, 07:13 Der var ikke så meget af verdens kraftfulde konsol, som vi ellers havde hørt så meget om den er. Det var lidt fesent.
Nej, og det er synd, det er jo ikke konsollens skyld. Det er ligefør at MS bare skulle have udgivet konsollen med kun at have fokuseret på udvalgte titler der har Next gen grafik at gøre godt med (som Senua, Forza, måske Fable og et par andre stykker) og så ladet det være op til "nettet" af generere buzz om hvor meget den større GPU giver af performance over PS5 når anmeldere ala Digital Foundry m.fl. kaster sig over sammenligninger af cross-platform titlerne på konsollerne. Det ville nok ligefrem kunnet have givet konsollen et bedre ry end associationen til et langvarigt spilshow med flest current-gen XBox One titler.

Sploink skrev: 27. jul 2020, 07:13Havde virkelig håbet mere på Senua. Men det kommer nok senere. Everwild ser også ud til at have potentiale
The Medium ser også spændende ud med det dual reality
XBox Series X + PC only spillene [der sikkert også har været kortere tid under udvikling] som Senua, kommer nok generelt noget senere kunne jeg frygte, så desværre tror jeg at konsollen kommer PR mæssigt sløjt fra start og det mere inferiøre VHS format ender med at vinde dagen igen fordi det har mere porno. Man kan håbe at Series X, når folk har set den bedre performance på alle cross-platform spillene (som trods alt tæller langt de fleste spiltitler) og evt. har set potentialet fra nogle tungere next gen titler, så begynder at fatte interesse i den bedre hardware i Series X som tiden går. Som PC player har jeg i hvert fald alt mulig grund til at håbe på at den bliver en succes, både grundet dens kraftigere en PS5 hardware og ikke mindst med den nasty politik Sony generelt kører (selv om der er begyndt at tø op på nogle PS4 titler i den mindste) ...Men satme nej om jeg vil tvinges til at skulle spilde penge på deres inferiøre hardware, bare for at kunne spille en mindre håndfuld udvalgte ekslusive titler. Så venter jeg hellere et par år til at Horison forbidden West formentligt kommer til PC (som man vel kan have grund til at tro, nu hvor 1'eren iblandt flere andre PS4 titler har fået lov)

Mht 'Everwild' og as 'Dusk falls', ja så er det nogle kunstnerisk/artistisk interessant udseende spil, men det er svært at se hvad der skulle kræve mere end en XBox One X ved dem. Ok Everwild havde nogle shadows på partikel effekter, hvilket var rimeligt frækt og ikke noget jeg kan mindes at have set før, men det er jo ikke den simpe art-tegnefilm eller 80'er cartoon grafik der overbeviser folk, der skal der UE5 titler som Hellblade 2 til for folk flest der ikke kan læse og forstå specifikationer, men forstår hvad de ser på skærmen.

Generelt har spillene vi har set til både PS5 og XBox Series X, med få undtagelser været lidt "underwhelming" i betragtning af hvor stor et spring hardwaren denne gang faktisk tager. Jeg tror det hænger sammen med at man allerede har set meget af Next Generation fra PC mht RayTracing og at det der for alvor bringer next generation til live på næste generation konsollerne (og PC) ud over RayTracing er game-engines. Og så er det en også generelt nok også en dårlig PR ide at satste på også at associere Series X til XBox One cross platform titler. Decima er generelt en god engine der giver flotte resultater og UE5 kommer for alvor til at sparke røv med både lumen og Nanite. Med verificeringen af at Hellblade 2 bygges på UE5 teknologi, ser jeg virkeligt frem til at se mere til det end nogen anden titel (med mindre man også begynder at høre om andre spil hemmligt på vej bygget på pre-release UE5 teknologi)
Brugeravatar
Af TBC
#317304
Noget som hidtil ikke har fået så meget opmærksomhed i forhold til next-generation er AI aspektet. Det har i noget tid været ude at Series X i sin GPU skulle have AI-funktioner i retning af hvad man f.eks. kender fra DLSS 2.0 bare i mindre præcission antagelig vis hen efter det man kender fra DLSS performance mode - Det har hidtil stået hen i det uvisse mht Sony's mindre GPU arkitektur der ikke skulle have alle de RDNA 2 funktioner som Series X's GPU skulle have det, men nu er der så lige leaket et patent som kunne tyde på at der også er grund til at tro at der skulle være en eller anden udstrækning af tilsvarende funktioner i Sony's mindre RDNA 1½ GPU. Der er i hvert fald spottet et patent, som godt nok handler mest om AI læringsdelen og antages at kunne have forbindelse til f.eks. scanningen af ansigter til brug for f.eks. emojies og avatarer - Men i om med at denne AI læring jo skal bruges et eller andet sted er der altså tændt et håb om at også PS5 kan vise sig at indkoorporere i hvert fald nogle AI funktioner, der vides ikke meget endnu, men et lys af håb er altså nu også blevet tændt ifht PS5 og verificeret på Series X.

Så måske kan man på næste generation af konsoller håbe på noget der ligger kvalitativ et sted imellem checkerboarding og DLSS 2.0 måske i nærheden af det man kalder DLSS performance mode? ...Det ville vi hvert fald være en god nyhed hvis begge konsoller kunne det.

For dem der vil vide mere om hvad Nvidia DLLS 2.0 (Den reference vi aktuelt har at gøre godt med) handler om: https://youtu.be/9ggro8CyZK4
Brugeravatar
Af TBC
#318179
APU'en i Series X er nu officielt blevet præsenteret i flere detaljer på Hot Chips 2020 og Digital Foundry har en initial analyse på baggrund af det man nu i ret stort omfang ved om APU'en i XBox series-X

Og det er sku slet ikke så tosset - ud over et den har fået verificeret fuld RNDA 2 funktionalitet (PS5 har skåret noget mindre væsentligt bort fra fuld RDNA 2), så har den som vi længe har vidst naturligvis velocity architecture OG nu ogsp verificeret tada... AI acceleration af bl.a. resolution scaling. Alle der har fulgt med i AI billedrekonstruktion og set Nvidia's DLSS 2.0, ved hvor afgørende en faktor det er for at konsollerne skulle kunne afvikle next-gen titler i 4K@60 hz. Spil der ikke udnytter det vil hurtigt kunne komme til at kæmpe hårdt med framerates på begge konsoller i spil hvor pixel-quality proiriteres, hvis der skulle genereres et native 4K render. Og er kvaliteten i nærheden af hvad man har set fra Nvidia's DLSS 2.0 så vil et 1440p render kunne slå et native 4K render i kvalitet med AI billedrekonstruktionen, og selv et 1080p render slå et native 4K render på nogle områder (dog ikke alle), hvis AI billedkonstruktionen skulle være i samme liga som Nvidia's DLSS 2.0. ...Så verificeringen af dette er spændende, så må vi se ved senere analyser hvor godt det, hvor mange kræfter det reelt er givet og hvor gode resultater det kan præstere - Men under alle omstændigheder godt nyt for de titler der kommer til at udnytte det!

Naturligvis har den også raytracing, variable rate shading, mesh shader og Shader feedback streaming der alle er DX 12 teknologier, så det forventer man som minimum også PS5 har. Men det bliver spændende, når man engang bliver begavet med den information, at høre hvordan PS5'eren er konstitueret. Der er optimistiske rygter om costum RDNA funktioner der ligefrem kunne være hentet fra RDNA 3 i GPU'en, men der er ikke noget konkret på den front - kun internettets rygtemagere og håbet som special sauce der skulle kunne lukke hullet op til series X - Men det bliver i hvert fald afgørende om PS5 er forberedt på AI-billedrekonstruktion eller ej - Ellers vil den kunne få endnu mere alvorlige klø på fremtidige next-gen titler der udnytter konsollernes nye features mere fuldt ud, end allerede ved forskellen i GPU størrelsen. Så jeg forventer selv at PS5 også vil have det, ellers vil det nærmest være at betragte som en katastrofe mht forskellen i ydelsesperspektiv.

Til gengæld tyder alt på at Sony kommer til at give klø de første år mht færdige spil-titler der rent faktisk udnytter konsollernes nye funktioner og muligheder, selv om MS i dag har lige så mange ekslusive studier som Sony, men de er både kommet for sent i gang og hæmmes af den sympatiske men svært hæmmende ide om at skalere flere spil de første år hen over konsolgenerationerne.

Nå, jeg har ævlet nok, her er Digital Foundrys preliminære analyse af hvad man nu faktisk VED om X Box Series X's APU: https://youtu.be/Qsu0J-yw0CI
Af Sploink
#318184
Det er super at MS giver os et indblik indmaden på konsollen, og der var også et par billeder af konsollen.

Det kunne Sony godt lære lidt af. Der har de været lidt sparsomme med info. Det kunne de godt komme med snart.
Og begge måtte gerne snart åbne op officielt for priser og forudbestilling, så vi slipper for alt det rygte snak hele tiden.
Brugeravatar
Af TBC
#318193
Ja, det er sku lækkert. Det er helt klart to vidt forskellige PR strategier, hvor MS generelt og meget mere hen over tiden har lænet sig langt mere i retning af full-discousure mens Sony er meget mere tight-lipped om stort set alt andet end deres SSD løsning. Man kan så undre sig over at det er næsten umuligt at finde mere end ganske få relativt overfladiske konkrete oplysninger fra Sony om selve boskens ydelse og features , i de meget få tilfælde Sony har meldt noget ud. De har primært fokuseret på deres SSD, som de har grund til at være stolte over, og så ellers fokuseret mere på selve oplevelserne (spil, hepatisk trigger i controller og den slags) end på de mere tekniske data og features - Det kan der sagtens være god mening i rent PR-mæssigt. Full disclousure kan hurtigt back-fire; Jævnfør cross-generation Halo - og fokus på oplevelsen giver nok mere mening for den average Joe at forholde sig til. Men som tech-interesseret kunne man altså virkeligt godt ønske sig meget mere information fra Sonys side end man begaves med. Det er jo trods alt de 2 konsoller - med netop en PS4 der formentligt kommer til at dominere salgstallene - der kommer til at tegne det næste halve årti's konsoller og dermed også hvad man som PC spiller generelt vil kunne regne med at se af ambitioner i forbindelse med de næste 5-7 års multiplatform spiludvikling. Så tag nu et hint fra MS og kom nu please snart ud af busken Sony!
Brugeravatar
Af TBC
#318636
I min quest for at blive klog på om dét der giver RTX 3000 serien 14 GB/s read fra SSD var samme teknik som udnyttes i Series X, fald jeg over nedenstående artikel. Uden at jeg blev fantastisk meget klogere på om det var helt samme teknik, er da da i hvert fald for begges vedkommende tale om at der benyttes decompression i GPU'en der læser direkte fra SSD'en uden om CPU'en, så de som minimum har dét tilfælles - og at det i det mindste er på bl.a. den måde at series X får read og texture streaming fra SSD på 4.8GB/s, i samme boldgade som PS5'erens 5,5 GB/s

https://arstechnica.com/gaming/2020/07/ ... om-memory/
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 42