Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#329895
En mindre systemopdatering til Xbox. Blandt andet med denne funktion:

Suspend game and speed up your downloads
Download your games as quickly as possible with the new suspend game feature in My games & apps. Today, the queue warns you when your active game is slowing download speeds. Now you’ll have the option to suspend your active game in order to free up bandwidth and get the most efficient download speeds. Then, with Quick Resume, you can jump right back into your game whenever you want to start playing again.

Link: https://news.xbox.com/en-us/2021/04/19/ ... pril-2021/
#330091
Det er ærgerligt at FPS Boost introducerer problemer i f.eks. Fallout 76.
Brugeravatar
Af TBC
#330681
Digital Foundry har taget et kig på PS5 og Xbox Series X og S versionerne af Resident Evil Village.

Den gode nyhed er at der er tale om veloptimerede (og identiske) versioner med sigte på 60 Hz til begge konsoller, den dårlige at det igen viser hvor lidt RayTracing implementering der reelt er plads til på den nye konsolgeneration.

Kort opsummeret: Både PS5 og Series X har flawless 60 hz modes uden brug af den smule RayTracing der er blevet plads til. Series X klarer sig under hensyn til at der trods alt er cap på begge maskiner (og man dermed ikke ser den friere dressurs forskelle) ca 10% bedre i forhold til den performance hit man ser nogle steder under 60 Hz ved implementeringen af den smule RayTracing der trods alt er - igen understregene både hvorfor VRR er vigtigt og understregende mønstret man ser angående at den hurtigere clockede GPU i PS5 ofte ses klare sig bedst i grafisk simple setting, mens Series X drager nytte af den større, men lavere clockede GPU konfiguration ifbm. mere komplekse grafiske settings. PS5 har fået spillet optimeret til dens SSD struktur, så den slår omvendt seres X på loadtime (ca 6 sekunder hurtigere ved initial load af spil).

Tilbage står bare at der er lavet et godt stykke arbejde af spiludvikleren til de nye konsoller, man får nogle fine veltilpassede konsolversioner af spillet, men at man mere overordnet set godt kan blive lidt bekymret på vegne af RayTracing og hvor meget konsolerne potentielt kommer til at holde tilbage at vi får større implementeringsgrader og fokus på RayTracing at se i spillene, så vi kan komme væk fra rasterization lighting og fake lighting og undgå den slags hybrid modes som desværre nok kommer til at plage denne generation og hindre det fuldstændige skridt ind i fremtiden mhp mere realistisk lys ved fuldt implementeret RayTracing. I det mindste kan man håbe på at der gøres højere RayTracing settings tilgængelig i PC versionen. Det ville man umiddelbart forvente, men det lover umiddelbart ikke voldsomt godt, idet spillet har over 100 fps (ca 90-120 fps) ved non-checkerboarded 4K rendering med RayTracing slået til på PC ved Max Quality setting på en high-end PC. Ikke desto mindre håber jeg at flere udviklere ligefrem ville kunne finde på at gå så radikalt til værks og lave regulære ægte RayTracing versioner af spillene (jeg taler generelt, ud over R.E.) også, som vi lige har set i forbindelse med Metro Exodux PC Enhanced edition. Desværre frygter jeg at det bliver undtagelsen, frem for reglen. Men man har da altid lov at håbe, selv om jeg frygter der skal endnu en konsolgeneration til før det for alvor slår bredere igennem.
#330944
Naiera skrev: 23. apr 2021, 17:36 Det er ærgerligt at FPS Boost introducerer problemer i f.eks. Fallout 76.
Uden FPS Boost synes F76 nu at køre i 60 FPS, og uden det største problem der i hvert fald til at starte med plagede spillet med funktionen sluttet til.
Brugeravatar
Af TBC
#331549
For dem der har interesse i Unreal Engine 5 er demoet blevet udgivet som en del af unreal engine, så man nu selv kan lege med det - Der er sågar kommet videoer med 4K rendering på nettet (det tidligere kuraterede demo vi oprindeligt så, kørte med variable renderresolutions op til 1440p@30 hz, men nu er der så også kommet klip med native 4K rendering. Selv om YouTube's kompression stadig ikke yder det retfærdighed, er man trods alt i stand til at ane hvor meget nanite teknologien kommer til at betyde på detaljegraden af et render i forhold til status i dag, som vi allerede så i det originale demo :-)

Hvis man selv vil prøve det - man kan jo altid køre det i 1080p (som giver >100 fps på high end udstyr) eller 1440p (ca 60-80 hz på high end udstyr) hvis man ikke har highest-end GPU og VRR og sigter efter 30 eller 60 fps på mindre GPU'er end highest end. Man kan prøve UE5 sandboxen kaldet "Valley Of The Ancient" via Unreal Engine 5 early access i Epic store launcheren. ...Det er fanme flot og ekstremt detaljeret sådan helt ukomprimmeret fra egen GPU.

Unreal 5 er bestemt noget at glæde sig over, og kommer som tidligere fremhævet til at få enorm betydning for konsollernes grafiske kvalitet også - Det er det som for alvor kommer til at facilitere Next gen grafik på både konsollerne og PC som allerede det første demo af Nanite teknologien indikerede.

Fra en sofa kan man sku ikke se forskel på om det er et 1080p checkerboarded og temporalt opskaleeret render eller et native 4K render - det skal man sidde tæt på en med en stor monitor på et skrivebord eller med en 4K projektor for at kunne se, hvilket er en relevant pointe at tage med, da Epic har meldt ud at performance target for X Box Series X og PS5 er 1080p@30 fps med Lumen hardware raytracing og 1080p@60 med nedskaleret Lumen software RayTracing. Men det kan altså sagtens komme til at fungere og kommer til at give fantastisk grafik på konsollerne også grundet de temporale opskaleringsteknikker der udnyttes i den forbindelse.


Senest rettet af TBC 3. jun 2021, 00:05, rettet i alt 1 gang.
#331631
Rasmus Larsen skrev: 12. maj 2021, 10:01 Maj-opdateringen til Xbox byder bl.a. på føromtalte Passthrough-funktion i apps samt forbedringer til Quick Resume.

Se Microsofts indlæg her: https://news.xbox.com/en-us/2021/05/11/ ... ox-update/


Billede
Jeg har fået leget lidt med denne nye indstilling. Den er smart i den forstand, at man kan køre PCM (som på Xbox hedder 'uncompressed') som udgangspunkt og så aktivere 'allow passthrough', der sørger for at skifte til passthrough (den originale, ubehandlede bitstream fra kilden), når det er relevant. F.eks. i streaming-apps.

At køre PCM (uncompressed) i udgangspunktet sikrer, at der ikke er lyd-forsinkelse i menuer og spil. Dolby Atmos kan godt køre over PCM (såkaldt Dolby MAT 2.0), men det lader ikke til at være sådan Xbox håndterer Atmos i streaming-apps.
#331632
Apropos Dolby Vision og Atmos, så bliver Halo Infinite et af de første Xbox-spil til at tage kombinationen i brug.

Der var kortvarigt en side online (her: https://www.dolby.com/experience/halo-infinite/ ) hos Dolby, før de fjernede den igen. Se screenshot nedenfor
Vedhæftede filer
halo_infinite_dolby-2060x976.jpg
halo_infinite_dolby-2060x976.jpg (170.14 KiB) Vist 2334 gange
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 42