Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bendix
#322894
aalb1970 skrev: 21. nov 2020, 14:54
bendix skrev: 21. nov 2020, 14:09 Flue-knepperi, ja. Men interessant. I PS5 favør holder den 60fps hvor XSX kommer ned på 43-46 om det kan mærkes, I dont know.

Tror det er for tidligt at sige noget generelt om performance. Series X anvender et nyt API, hvorimod PS5 anvender det samme sdk som PS4 med extensions for den nye hardware. Det giver naturligt PS5 en fordel da AC Valhalla og andre tredje parts launch titler er udviklet til den forrige konsolgeneration og portet til de nye konsoller.
Ja jeg vil også mene at det er for tidligt at sige noget generelt om performance, denne video jeg lagde op fokuserer udelukkende på håndteringen af et enkelt spil.
Brugeravatar
Af bendix
#322918
Torben Rasmussen skrev: 20. nov 2020, 14:27 Coolshops chat kunne ikke oplyse noget om plads i køen eller forventet dato. De skriver, at de har 8 butikker, som alle får fra samme lager, men jeg synes ikke helt det forklarer hvorfor de ikke kan give et kønummer.
Jeg har gravet lidt I det. Og beskeden skulle ha været 8 lande og ikke 8 butikker (de har 15)
Coolgroup koncernen har bla butikker i Tyskland, England og Island.

Så det bevirker at jeg tror coolshop er vores bedste bud. De har en helt anden indkøbsmulighed end mange af de andre vi har prøvet.

Der var bestillinger indtil 14:58 af hvad kunder selv har beskrevet.
Vedhæftede filer
Screenshot_20201121-231219_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20201121-231219_Samsung Internet.jpg (614.61 KiB) Vist 2177 gange
Af Beckham
#322924
Interessant information. Var faktisk ikke klar over at Coolshop var så "internationale" om så at sige.

Mht. i torsdags udtalte Coolshop så selv at det hele var overstået på få minutter...
Af MrGlennDK
#322925
Min ps5 gik i sort idag , kunne ikke tænde på controllern dog kunne på Tænde på konsollen , den sagde fejl med usb harddisk med PS4 spil på , så nu er den taget fra indtil sony kan komme med en software Update ): andre der har oplevet det? Ellers har den kørt perfect efter den ekstern harddisk blev taget fra..
#322928
Har hørt advarsel om brug af ekstern harddisk med ps4 spil på samt problemer med restmode. Nogle har måtte genbygge databasen og enkelte har oplevet at de slet ikke kan tænde deres ps5 efter restmode.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Af bendix
#322932
MrGlennDK skrev: 22. nov 2020, 00:30 Min ps5 gik i sort idag , kunne ikke tænde på controllern dog kunne på Tænde på konsollen , den sagde fejl med usb harddisk med PS4 spil på , så nu er den taget fra indtil sony kan komme med en software Update ): andre der har oplevet det? Ellers har den kørt perfect efter den ekstern harddisk blev taget fra..
Ja en del brugere har haft problemer med spil på eksterne diske hvor PS5 er gået ned.

Jeg tror også det rigtige er midlertidigt at bare bruge PS5 standalone
Brugeravatar
Af bendix
#322933
Beckham skrev: 22. nov 2020, 00:28 Interessant information. Var faktisk ikke klar over at Coolshop var så "internationale" om så at sige.

Mht. i torsdags udtalte Coolshop så selv at det hele var overstået på få minutter...
Ja det gik jo hurtigt. Men hvis de første bestilte omkring kl 14:20 så er der en ret kort kø (hvis vi er i 20erne) hvis Coolshop "kun" nåede 3000 bestillinger indtil kl 15.
Af Beckham
#322939
Enig...hvis de første bestillinger rent faktisk først gik igennem omkring 14.20, så er der da lidt håb. Men ikke nemt at blive klog på hvad som er op og ned her. Fik så lige nu her svar på en mail jeg havde sendt efter den første SMS kom ud. Her fik jeg så også samme melding som Torben omkring at de ikke kunne fortælle mig noget om min plads i køen osv.
Brugeravatar
Af bendix
#322956
Rasmus Larsen: har du mulighed for at hjælpe med hvilke C9/CX settings der skal bruges for at udnytte PS5 bedst.

Både på PS og selve tvet.

Det er vidst ikke helt lige til for at undgå raised blacks og forstyrrelser i bevægelse. Men der snakkes også om manglende lyd med Blu-ray til de som har disk versionen.
Af VILLAFOREVER
#322960
Er der nogle PS5 ejere, der ved om man skal/kan fjerne folie fra det sorte på PS5. Kan ikke finde ud af om der er folie på eller ej fra fabrikken. Ser underligt ud når kan kommer tæt på, men vil ikke ridse maskinen, for at prøve at kradse folien af.

Nogle der har erfaret dette, på deres PS5?
Af aalb1970
#322979
Det lader til, at PS5 har en begrænsning på 32 gbps på HDMI 2.1 porten.



Konkret betyder det, at PS5 ikke kan vise 4K@120 Hz med HDR uden af reducere chroma-subsampling til 4:2:2.

Det er uklart, om det er en hardwarebegrænsning, eller om Sony kan tilføje understøttelse af 40 eller 48 gbps via en opdatering.

Rent praktisk er det nok de færreste som kan se forskel, men det kan undre, at PS5 har denne begrænsing, når Xbox Series X ikke har.
Af aalb1970
#322982
Et indspark i den "uundgåelige" sammenligning med Xbox Series X:

Som Bendix postede i et tidligere indlæg, viser de første benchmarks, at PS5 performer bedre end Xbox Series X. Helt konkret drejer det sig bl.a. om følgende spil:

Assassin's Creed: Valhalla
Call of Duty Blacks Ops: Cold War
Dirt 5
Devil May Cry 5

I de fleste tilfælde er der tale om mindre forskelle i fps, men i Dirt 5 er der også en tydelig forskel i billedkvalitet.

På nuværende tidspunkt står det ikke helt klart, hvad den bagvedliggende årsag er til disse forskelle, men p.t. performer PS5 generelt bedst i tredje parts launch titler.

Det interessante spørgsmål er selvfølgelig, om de aktuelle forskelle er udtryk for en reel forskel i ydelse som vil vare ved i hele den nye konsolgenerations levetid, eller om Microsoft kan indhente det tabte. Meningerne er delte.

En del spekulerer i, at Microsoft er skiftet til en ny unified udviklerplatform, som skal gøre det lettere at udvikle spil til både PC og Xbox. Det er en del af Microsofts strategi om større integration af Xbox og PC platformen, hvilket kan give mening ud fra et forretningsmæssigt synspunkt. Et af problemerne er, at det nye SDK først blev tilgængeligt for udviklerne for ca. 6 måneder siden, mens SDK for PS5 har været tilgængeligt for udviklere i et helt år. Ydermere bygger PS5 SDK blot oven på det eksisterende PS4 SDK, hvorfor spiludviklerne med minimal indsats har kunnet udnytte de nye kræfter og funktionaliteter i PS5. Omvendt har spiludviklerne skulle sætte sig ind i et helt nye Series X SDK og på den halve tid. En teori kunne derfor være, at spiludviklerne endnu ikke får det optimale ud af Xbox Series X. Der kan også argumenteres for, at en unified SDK giver et effektivitetstab, da det skal favne mange forskellige hardwarekonfigurationer foruden Xbox, hvorimod SDK til PS5 har det ene formål at presse maksimal ydelse ud af maskinen.

Andre spekulerer i, at PS5 faktisk er en hurtigere maskine end Xbox Series X, og at de aktuelle forskelle derfor er udtryk for det reelle styrkeforhold. Bl.a. argumenteres der for, at en fordel i Teraflops, Series X har 12 mod 10,28 for PS5, ikke er ensbetydende med bedre ydelse. Mark Cerny var i sin præsentation bl.a. inde på, at den markant højere clockfrekvens på RDNA2 grafikchippen sammenlignet med Series X har nogle afledte fordele som kan medvirke til at indhente forskellen, idet de forskellige systembusser også kører ved en højere clockfrekvens på PS5, hvilket kan gøre det nemmere at levere meningsfyldte opgaver til de 36 grafikprocessorer. Endelig peges der på, at RDNA2 chippen også har fået visse funktionaliteter fra den kommende RDNA3 arkitektur, som er indbygget i PS5 Geometry Engine, hvilket skulle give et boost i ydelse på op til 20 %.

Men det står klart, at de aktuelle forskelle til fordel for PS5 er et alvorligt slag mod Microsofts strategi og selve fundamentet under denne konsolgeneration. De havde helt klart satset på at være førende i tredje parts spil, som man har været vant til siden Xbox One X. Hvis ikke Microsoft kan rette op på dette, vil det potentielt kunne koste dem på bundlinjen i tabt salg, da de er langt mere afhængige af at have den hurtigste maskine end Sony, som altid vil kunne tiltrække kunder pga. et større udvalg af eksklusive spiltitler.

Personligt tror jeg, at der er et gran af sandhed i de fleste af ovennævnte spekulationer. Jeg er ikke i tvivl om, at PS5 er skruet bedre sammen end Series X, både på hardware- og software siden, hvilket gør at der kan presses mere ydelse ud. Men samtidig vil jeg ikke udelukke, at Microsoft kan lave et comeback.
#322984
MrGlennDK skrev: 22. nov 2020, 00:30 Min ps5 gik i sort idag , kunne ikke tænde på controllern dog kunne på Tænde på konsollen , den sagde fejl med usb harddisk med PS4 spil på , så nu er den taget fra indtil sony kan komme med en software Update ): andre der har oplevet det? Ellers har den kørt perfect efter den ekstern harddisk blev taget fra..
Det er en kendt fejl. Jeg havde til hensigt at skrive det her i tråden tidligere, men glemte det. Jeg skrev det som kommentar til artiklen her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1605850742

Ud over PS4-spil fra USB-harddisk så skal man indtil videre indgå at sætte PS5 i rest mode, når man er inde i spil, forlyder det. Man skal gå ud i hovedmenuen først.

Foreløbigt er min PS5 crashet 3 gange, dog ikke noget med "database corrupted". Den kan tændes igen umiddelbart efter.
#322987
aalb1970 skrev: 23. nov 2020, 09:22 Det lader til, at PS5 har en begrænsning på 32 gbps på HDMI 2.1 porten.



Konkret betyder det, at PS5 ikke kan vise 4K@120 Hz med HDR uden af reducere chroma-subsampling til 4:2:2.

Det er uklart, om det er en hardwarebegrænsning, eller om Sony kan tilføje understøttelse af 40 eller 48 gbps via en opdatering.

Rent praktisk er det nok de færreste som kan se forskel, men det kan undre, at PS5 har denne begrænsing, når Xbox Series X ikke har.

Det er ikke korrekt, hvad der bliver sagt i videoen.

HDMI 2.1 = FRL (Fixed Rate Link), altså en fast rate. Ligesom andre videosystemer så har HDMI 2.1 "modes" - tilstande. PS5 kører pt. som udgangspunkt i FRL rate mode 4, mens XSX kører FRL rate mode 5.

Bit-dybde (8, 10, 12-bit) er ikke et timing-signal, så som udgangspunkt kan EDID og HDMI-diagnostikværktøjer såsom det indbygget i LG TV eller i en videogenerator ikke aflæse bit-dybde (det kender kun kilden, så man skal diagnosticere på kilden). Der kan med HDMI-diagnostikværktøjer gættes, fordi nogle modes kun har 1 mulighed for bit-dybde. Andre modes har dog 2 eller 3 valg af bit-dybde. I disse modes kan man ikke aflæse eller gætte bit-dybde.

[*]Se eksemplet herunder ift. HDMI 2.1 FRL Mode til 32 Gbps.

Nogle diagnostik-apparater vil så gætte 8-bit, andre 10-bit, andre 12-bit. Det er et rent gæt, hvorfor receiver og LG TV siger noget forskelligt i ovenfornævnte eksempel. Intet kan udledes af det.

Alle "fakta" og konklusioner i videoen er forkerte:
- PS5 er ikke nødvendigvis begrænset til 32Gbps. Det er blot den mode, som den pt. kører i.
- PS5 er ikke nødvendigvis begrænset til 4:2:2. Det er bare den mode, som den pt. kører i (husk at f.eks. VRR først aktiveres med senere opdatering, hvilket vil være en firmware, der også ændrer på HDMI 2.1 opsætning).
- PS5 er ikke et 12-bit system. Aflæsningen er forkert.
- PS5 sender ikke i 8-bit ved 120Hz. Aflæsningen er forkert.
- Vi aner endnu ikke, om der teknisk er nogle forskelle i hvad XSX og PS5 kan på HDMI 2.1. Hverken diagnostikværktøjer internt i XSX eller PS5 kendes endnu af offentligheden, mig bekendt.

Det er ærgerligt, at der er så meget misinformation om HDMI 2.1 på nettet. Det hele startede, så vidt jeg kan vurdere, med alt dette pladder om 40Gbps på LG 2020 TV.

Der er tilsvarende fejlslutninger i nogle af HDTVTests andre videoer om HDMI 2.1 :((
Vedhæftede filer
Bit-dybde kan aflæses i denne HDMI-mode
Bit-dybde kan aflæses i denne HDMI-mode
hdmi21mode.jpg (110.56 KiB) Vist 2006 gange
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 205