Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holm86
#309104
Jeg tror personligt ikke selv det er det endelige design, jeg inkluderede det bare fordi jeg synes det er meget sjovt at spekulere, og samle rygter :-D Der er jo ikke så meget andet at lave, før Sony tager sig sammen og viser den frem :-p
Brugeravatar
Af TBC
#309105
Rasmus Larsen skrev: 17. jan 2020, 05:30 Cyberpunk 2077 er blevet forsinket til 17. september 2020. Så kommer det jo næsten til at falde sammen med lanceringen af PlayStation 5. Så ved jeg godt, hvordan jeg selv skal spille det.

https://twitter.com/CDPROJEKTRED/status ... 12/photo/1
Ja, det ved jeg også - og glæder mig. :)
Til den tid bliver det formentligt på et formentligt >20 Tflops RTX 3080 Ti. Turing (RTX 20xx) er op til 16 Tflops og de kommende 7nm Ampere skulle angiveligt blive 50% hurtigere med det halve strømforbrug.

Så der er af gode grunde en anden Playstation-relevant udvikling som jeg holder øje med:

Én ting er at MicroSoft, der har upped deres game på ekslusivtitler (hvis man ellers stadig kan kalde dem det) til næste konsol-generation betragtelig, og er begyndt at sidestille Windows-PC'er med XBox og gøre deres Microsoft finansierede ekslusivtitler ala Gears m.v. tilgængelige på PC via bl.a. XBox Game pass til PC'en - Den forretning kan man for så vidt umiddelbart hurtigt forholde sig til.

Mere overraskende er det imidlertid at se at der også er en vis opblødning at spore fra Sony side. Selv om det så ikke er med samme release datoer, så er selv Sony begyndt at lade nogle af sine fundede game-studier der skaber spil til Playstation platformen skabe indtægt fra PC salg ved siden af også. 2020 skulle ikke alene se Death Stranding, men også Horizon: Zero Dawn, som jeg længe gerne har ville spille, udkomme på PC'en. Derforuden har man tidligere set Playstation-titler som EverQuest, Heavy Rain, Beyond: Two Souls, og senest Detroit: Become Human udkomme på PC'en. Det kommende Dreams forventes også at udkomme på et senere tidspunkt. Så der er altså ved at ske en stille ændring til det bedre mht til Sony financierede spiltitler, så i det mindste nogle spil bliver tilgængelige og kan spilles på PC uden samme begrænsninger som på konsollen. - "It's time to play" som Sony siger det ;)

Man må mistænke at det handler om at man er ved at bevæge sig mere imod at spil i fremtiden vil findes mere i ecosystemer end på platforme. MicroSoft har allerede i høj grad omfavnet det aspekt mht. XBox Game pass og Project xCloud. Men Sony er altså også i bevægelse, ikke alene med PS Now, men også i det mindste en vis opblødning på enkelte Sony-fundede spil, der også skal ud og tjene penge på PC platformen.

I øvrigt: Skal du som tech-interesseret virkeligt kun have en PS5, selv hvis X-Box Se-X skulle vise sig at blive måske 30-40% kraftigere eller skal du have begge to og spille CyberPunk 2077 på hvad der så end viser sig at blive den kraftigste?
Af Korreborg
#309113
TBC skrev:I øvrigt: Skal du som tech-interesseret virkeligt kun have en PS5, selv hvis X-Box Se-X skulle vise sig at blive måske 30-40% kraftigere eller skal du have begge to og spille CyberPunk 2077 på hvad der så end viser sig at blive den kraftigste?
Hvor kraftig den er, er jo underordnet. Kan den køre spillet flydende så kan du jo kaste de ekstra 30-40% over højre skulder.

Største delen af dem der køber det konsol skidt spiller FIFA eller et eller andet FPS og spiller måske et par gange om ugen. Sådan er det i hvertfald i min vennekreds. Og de er "komplet" ligeglade med performance. Det skal bare virke og være let at gå til. Og tv'et skal man alligevel konkurrere med fruen om Billede

Så er det sgu lettere at gå på kontoret og smadre nogle på PC Billede

Af Hanga
#309119
Rasmus Larsen skrev: 17. jan 2020, 05:30 Cyberpunk 2077 er blevet forsinket til 17. september 2020. Så kommer det jo næsten til at falde sammen med lanceringen af PlayStation 5. Så ved jeg godt, hvordan jeg selv skal spille det.

https://twitter.com/CDPROJEKTRED/status ... 12/photo/1
Det ved jeg også.... altid på PC :p

Hvis PS5 også bliver en god medieafspiller kan den blive interessant... For FIFA er undtagelsen til reglen ovenfor, men det er ikke nok til en nyanskaffelse.
Brugeravatar
Af bbplayer
#309121
TBC skrev: 18. jan 2020, 01:08 I øvrigt: Skal du som tech-interesseret virkeligt kun have en PS5, selv hvis X-Box Se-X skulle vise sig at blive måske 30-40% kraftigere eller skal du have begge to og spille CyberPunk 2077 på hvad der så end viser sig at blive den kraftigste?
Hvis de mange firmaer med streaming har ret, så har du jo et ringe argument i at nogle ser på kraftigere cpu på konsoller, hvis de alle går hen og bruger streaming løsninger til titlerne, så vil det jo være totalt underordnet om deres maskine er hurtigt.

Ved godt det nok ikke er sandt men det er jo bare at se på tvskærme. Folk køber og taler kvalitetet og kalibrering og jeg ved ikke hvad, så går de hjem og starter viaplay eller yousee streaming over nettet, eller ser boxertv via en mobil app. Hvor er kvalitetsbevidste folk lige henne idag?
De kunne lige så godt få deres CRT 28" skærm igen og en atv bagpå :)
Google Stadia vil jo være totalt ligeglad med de 40% mere cpu , den vil hellere have 1Gbit internet som minimumskrav :)
Brugeravatar
Af TBC
#309149
Korreborg skrev: 18. jan 2020, 10:07
Hvor kraftig den er, er jo underordnet. Kan den køre spillet flydende så kan du jo kaste de ekstra 30-40% over højre skulder.
Dér er vi så bestemt ikke ligefrem sådan helt enige. Men nuvel, det handler naturligvis om perspektiv, med ovenstående indstilling gør det jo reelt fuldstændigt ligegyldigt at opgradere og overfløddigør jo fuldtrændigt konceptet forbundet med de eksisterende X Box X'er og PS5 Pro'er.

Ideen med at have højere ydelse, hvad enten det er på konsoller eller PC, er jo at spillet vil kunne afvikles i højere kvaliteter (grafiske indstillinger, renderopløsning, framerate mv). Det ser man allerede ved at samme spil kan afvikles pænere på PS4 Pro end på alm. PS4, at samme spil er pænere på XBox One X end på PS5 Pro og samme spil er pænere endnu på high-end gamer PC end på XBox one X. Sådan vil det altid være med højere ydelse - også på konsol.

Hvis det bare handler om at spillet skal køre "flydende", så kan man jo lige så godt beholde sin XBox One S og spille de samme spil på den i 720p@30 hz som man kan komme til at spille på næste generations antageligvis kraftigste konsol X Box Se-X i 4K >60 fps VRR. (spillene i næste generation vil skaleres i grafiske setting til afvikling over de forskellige Xbox konsoller, lige som man også vil kunne spille mange af de samme spil på PS4 som på PS5 - bare i langt højere kvalitet på PS5'eren. (Nogle spil vil være så krævende at de kun udkommer til den nye generation)
Korreborg skrev: 18. jan 2020, 10:07 Så er det sgu lettere at gå på kontoret og smadre nogle på PC Billede
Gad vide hvor du arbejder ;)
På mit arbejde svarer PC'erens grafiske ydelser til noget der kan kan matche og lige slå en PS2, men jordes fuldstændigt af selv en gammel PS3. PC er jo mange forskellige ting - en MEGET skalerbar størrelse. Sagt på en anden måde har jeg en PC hjemme der med sine 16 Tflops (OC RTX 2080 Ti) har over 1000 gange så mange grafiske kræfter som PC'en på mit arbejde (0,013 Tflops). Jeg kan sku ikke spille noget som helst meningsfuld på min arbejds-PC der som det eneste har en Core i5-3470 med Intel® HD Graphics 2500. (som en meget typisk arbejds-pc)
bbplayer skrev: 18. jan 2020, 11:27
Hvis de mange firmaer med streaming har ret, så har du jo et ringe argument i at nogle ser på kraftigere cpu på konsoller, hvis de alle går hen og bruger streaming løsninger til titlerne, så vil det jo være totalt underordnet om deres maskine er hurtigt.
Selv om både MicroSoft og Sony har deres egne streamingservices har det jo ikke ligefrem afholdt dem fra at lave kraftigere konsoller. Og for de mere dedikerede gamere er streaming heller ikke en løsningen til andet end et supplement der indebefatter et kvalitativ trade off, hvis der skal spilles på farten (f.eks. arbejdet eller mobil/tablet). For det har vist sig at spil streaming indebærer et betydendlig kvalitetstab. Man har slet og ret slet ikke samme billedkvalitet på streamingløsningerne som man med en lokal afvikling af spillene. https://youtu.be/x6y4MnlFLNE?t=192 Så mens det sikkert kommer til at kunne gøre sig fint i forhold til et større casual segment af spillere der har det fint med at spille på telefoner, tv-bokse og med streamingudbydernes videokvalitet, så kommer det ikke til at true Nvidia's high-end GPU'er eller den kommende X Box Se-X, da man må påregne at det er et andet segment der brænder penge på at købe disse.
bbplayer skrev: 18. jan 2020, 11:27 Ved godt det nok ikke er sandt men det er jo bare at se på tvskærme. Folk køber og taler kvalitetet og kalibrering og jeg ved ikke hvad, så går de hjem og starter viaplay eller yousee streaming over nettet, eller ser boxertv via en mobil app. Hvor er kvalitetsbevidste folk lige henne idag?
There you are ...I hear you! :)
Af Korreborg
#309184
TBC skrev: 19. jan 2020, 00:42
Korreborg skrev: 18. jan 2020, 10:07
Hvor kraftig den er, er jo underordnet. Kan den køre spillet flydende så kan du jo kaste de ekstra 30-40% over højre skulder.
Dér er vi så bestemt ikke ligefrem sådan helt enige. Men nuvel, det handler naturligvis om perspektiv, med ovenstående indstilling gør det jo reelt fuldstændigt ligegyldigt at opgradere og overfløddigør jo fuldtrændigt konceptet forbundet med de eksisterende X Box X'er og PS5 Pro'er.
Tror du misforstår mig. Hvis man vil spille spil X og det kører som det skal. Så er 99% ligeglade.

Jeg gamer på på PC, og lige i tiden primært Division 2. Jeg gamer kun PVE, og kører 80-90fps selvom jeg har en 165hz skærm. Jeg har bare vægtet grafik over performance. PUBG, der er der skruet ned for øjeguf for at få flere FPS. (OC 1080TI)
TBC skrev: 19. jan 2020, 00:42
Korreborg skrev: 18. jan 2020, 10:07 Så er det sgu lettere at gå på kontoret og smadre nogle på PC Billede
Gad vide hvor du arbejder ;)
På mit arbejde svarer PC'erens grafiske ydelser til noget der kan kan matche og lige slå en PS2, men jordes fuldstændigt af selv en gammel PS3. PC er jo mange forskellige ting - en MEGET skalerbar størrelse. Sagt på en anden måde har jeg en PC hjemme der med sine 16 Tflops (OC RTX 2080 Ti) har over 1000 gange så mange grafiske kræfter som PC'en på mit arbejde (0,013 Tflops). Jeg kan sku ikke spille noget som helst meningsfuld på min arbejds-PC der som det eneste har en Core i5-3470 med Intel® HD Graphics 2500. (som en meget typisk arbejds-pc)
Hjemmekontoret. Min Dell lorte internetbærbar på job kan sgu heller ikke trække noget. Og min primære arbejdspc er på lukket intranet :( (I øvrigt samme model Dell :) )
Af bromberg
#309189
Jeg har egentlig ikke fulgt med på ps5 fronten, selvom jeg helt sikkert er med på release.
Jeg har en Pro nu og er egentlig fint tilfreds med den, men glæder mig som altid til en nu generation.
Hvad er der at se mest frem til med den nye konsol.
Selvfølgelig bedre grafik og for nogen måske uhd drev. Men hvad har der ellers været af spændende nye tiltag?
Jeg har et virkelig kedeligt ønske, men et jeg virkelig gerne vil have - en mere støjsvag maskine. Det er jo grotesk som den nuværende larmer
Af Holm86
#309227
bromberg skrev: 19. jan 2020, 18:56 Jeg har egentlig ikke fulgt med på ps5 fronten, selvom jeg helt sikkert er med på release.
Jeg har en Pro nu og er egentlig fint tilfreds med den, men glæder mig som altid til en nu generation.
Hvad er der at se mest frem til med den nye konsol.
Selvfølgelig bedre grafik og for nogen måske uhd drev. Men hvad har der ellers været af spændende nye tiltag?
Jeg har et virkelig kedeligt ønske, men et jeg virkelig gerne vil have - en mere støjsvag maskine. Det er jo grotesk som den nuværende larmer
Grafikken bliver selvfølgelig en hel del bedre, da hardwaren bliver en hel del kraftigere, og mere effektiv. Og det er sjovt nok den del folk snakker mest om.

Derudover kommer de nye konsoller til at have et lyn hurtigt interface, med lynhurtigt DDR6 ram og SSD harddisk, hvilket virkelig kommer til at give nye muligheder, og noget som virkelig vil kunne mærkes.

Den del som folk snakker mindst om er CPU'en, som også bliver langt kraftigere, og som jeg synes var den største bottle neck i den nuværende generation. Med en langt kraftigere CPU kan det forventes en del bedre AI og physics i den næste generation, noget jeg glæder mig meget til.
Brugeravatar
Af TBC
#309257
Helt sikkert. Selv relativt simple ray-tracing bruger-mods benyttet på current-gen titler gør en betydelig forskel for stemningen i spil oprindeligt lavet uden raytracing: https://www.youtube.com/watch?v=hII7HkwCPkA

Det bliver spændende at finde ud af hvor meget ray-tracing der kommer på konsollerne, da det siges at det er udvalgte mindre processing tunge "lightning effects" fra full-scene raytraycing der kommer i konsollerne. Så mon ikke RDR2 videoen som minimum giver en god ide om at selv meget blot nogle få og udvalgte lightenings effects fra RayTracing's kan have en betydende rolle, da jeg også tænker at det RDR2 moddet er en relativt simpelt lightning-effect endog lagt ret groft og upoleret oven på en titel der ikke er produceret til raytracing fra start?
#309680
PlayStation 5 vs. Xbox One X fra en person, der påstår at have erfaring med udviklerkits:

CPU PS5 = XSX
GPU PS5 < XSX (less the 1TF)
RAM PS5 > XSX (BW and size)
SSD PS5 > XSX (Speed and size)
Performance PS5 > XSX

This is what info i have gathered over the last few weeks. Final dev kits for PS5 are out.


Kilde: https://twitter.com/Tidux/status/1222416357066727424
Brugeravatar
Af TBC
#309691
Rasmus Larsen skrev: 29. jan 2020, 12:59PlayStation 5 vs. Xbox One X fra en person, der påstår at have erfaring med udviklerkits.

CPU PS5 = XSX
GPU PS5 < XSX (less the 1TF)
RAM PS5 > XSX (BW and size)
SSD PS5 > XSX (Speed and size)
Performance PS5 > XSX
Lige så meget som jeg håber det er sandt (for 2 relativt kraftige next-gen konsoller er bedre end 1), lige så meget vil jeg se det før jeg tror det. For der er et par ting der simpelt hen stritter imod sund fornuft i forbindelse med oplysningerne.

Vi har hele tiden hørt at CPU skulle være så godt som identiske (plus/minus frekvens). SSD og RAM har ikke det store direkte betydning for grafisk performance, sålænge der bare er rigeligt til 4/8K opløsningen og spillets textures mv.. Til gengæld betyder GPU (og CPU) regnekraft rigtigt meget - og der hvor kæden virkeligt begynder at falde af er at hvad vi hidtil har hørt, så skulle GPU ikke alene være betragteligt større, men også være af en nyere arkitektur (RDNA 2.0) i XBOX Se-X .Så det efterlader altså meget lidt plads til at tage påstandende her for pålydende. Enten så er de iøvrigt uunderbygede og påfaldende detaljeløse påstande her ukorrekte eller også må alle de detaljer vedrørende den datamining og de leaks vi hidtil har hørt være ukorrekte.

Vi kan da altid håbe at det er sandt (mine fingre er krydsede da jeg som PC-spiller ønsker næste konsolgeneration så kraftig som mulig), men det er godt nok et tyndt og fuldstændigt uargumenteret grundlag at håbe på :(

Edit: Hvis man kigger nærmere på hans profil åbenbarer det sig hurtigt at han vist ikke ligefrem kan kategoriseres som en objektiv analytiker som f.eks. Digital Foundry, techpowerup, Tomshardware og lign, men snarere lander i kategorien fanboy med andre direkte usande udtalelser i bagagen - Øv
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 205