Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bendix
#326801
Det er I foto tilstand! Der benyttes primært kun 1 processor der. Jeg tror ikke der kan konkluderes noget ud af det.

I game tilstand yder begge konsoller identisk.
Brugeravatar
Af TBC
#326807
bendix skrev: 6. feb 2021, 21:20Det er I foto tilstand! Der benyttes primært kun 1 processor der. Jeg tror ikke der kan konkluderes noget ud af det.
Det er du så direkte uenig, ikke bare med mig, men også med Digital Digest omkring. Som de forklarer det: "To put it simply, dipping into Control's photo mode freezes the current game scene and allows you to navigate around with a free camera, letting you pick your best shot at your leisure. No changes are made to the game's rendering settings in the transition from gameplay and those settings are also the same between PlayStation 5 and Xbox Series X. So, basically, unlocking the frame-rate and ensuring that neither of them hits 60 frames per second (which effectively caps performance) opens the door to a benchmark of sorts - a like-for-like, no holds barred look at how Sony and Microsoft's new consoles power through some exceptionally demanding workloads, rendered by one of the most forward-looking and technically impressive engines on the market".
bendix skrev: 6. feb 2021, 21:20 I game tilstand yder begge konsoller identisk.
Ja, grundet implementeringen af 30 fps cap - Konsollernes varige forbandelse - desværre også denne generation, har det generelt og stadig alt for ofte vist sig; Det er alt for ofte valget imellem endnu lavere grafiske settings eller 30 fps cap der viser sig at være trenden frem for hypen om 120 fps (på andet end grafisk meget simple titler). Men her var der via VRR (der hvor 120 fps output kompatibiliteten først og fremmest er vigtig) faktisk potentiale for et markarnt løft af oplevelsen i mere end bare en performance mode capped til 60 fps. Det var netop det jeg påpegede som det tabte potentiale i min tidligere post. Hvis Remedy havde sørget for at der kunnes spilles med VRR ville det kunne havde løftet oplevelsen på konsolen markant. Som Digital Digest også kommer ind på, så er det markant forskel at mærke fra 30 fps til bare 40 og endnu mere til 50 fps med VRR og man skulle med VRR kunne have spillet med fps i 50'erne. Nogle steder ville spillet med VRR kunne havde været afviklet med over 60 fps på Series X med de lave grafiske og Raytracing konsolsettings der er tale om, men dette som sagt langt fra dominerende eller alle steder, hvorfor 60 fps cap stadig er uden for rækkevidde, mens der viser at 120 fps output til VRR stadig har relevans. Hvis spillet havde haft VRR ville det stadig have været få steder der blev behov for LFC i et TV med VRR og man kunne have haft en langt bedre spiloplevelse på konsollen end man har fået med 30 fps cap. Så ikke alene gives der endnu et vidnespyrd om konsolernes forskellige hardware-designtilgange og deres fordele og ulemper (særlig højere GPU clock vs større GPU), der gives også et eklatant eksempel på spildte potentialer og konsollernes forbandende arv mht framerate caps - og en understregning af hvorfor der, ud over ydelsesaspekterne alene, er så mange af os der stadig sværger til den "Control" [pun intended] man har med en gamer-pc.

Der er vel ingen grund til at fighte det, det er jo bare endnu et skridt til at blive klogere på mønstret der har åbenbaret sig angående potentialerne, forskellene, fordelene og ulemperne forbundet med den nye generation. :)
Brugeravatar
Af bendix
#326813
Hej @tbc og tak for din uddybende forklaring. Digital Foundry har også lavet en sammenligning af spillet når man spiller og ikke er i fotoredigering.

Der har XSX længere dyk i fps ud over de 23ms som giver "stutter issues" på XSX. Digital Foundry har derfor kontaktet udvikleren for at påpege udfordringen. Du kan se videoen i mit link.
XSX har markant flere muskler end PS5, som burde udløse bedre performance. Men i spil har det ikke udmøntet sig endnu, nærmere tværtimod. Men mon ikke at XSX kommer efter det med tiden. Jeg tror dog at XSS kommer til at hindre XSX i at udvikle sig fuldt i forhold til multi platform udviklere

Brugeravatar
Af TBC
#326825
bendix skrev: 7. feb 2021, 08:11 Hej @tbc og tak for din uddybende forklaring. Digital Foundry har også lavet en sammenligning af spillet når man spiller og ikke er i fotoredigering.

Der har XSX længere dyk i fps ud over de 23ms som giver "stutter issues" på XSX. Digital Foundry har derfor kontaktet udvikleren for at påpege udfordringen. Du kan se videoen i mit link.
Bendix, den har jeg ikke alene set, den har jeg også selv gjort opmærksom på og posted her i tråden den 1. feb, kl 23:39 - tilbage på side 63 her i tråden. ;)

bendix skrev: 7. feb 2021, 08:11 XSX har markant flere muskler end PS5, som burde udløse bedre performance. Men i spil har det ikke udmøntet sig endnu, nærmere tværtimod. Men mon ikke at XSX kommer efter det med tiden. Jeg tror dog at XSS kommer til at hindre XSX i at udvikle sig fuldt i forhold til multi platform udviklere
Og det er netop her også Control og dets uncapped fotomode bliver interessant. Bugs-aside, så er det lige som andre spil man har set på begge konsoller med til at optegne mønstret af forskellen man ser imellem konsollerne. F.eks. at PS5 gerne slår XSX i framerate i mere lige-til grafiske settings, inkl. titler med op til 120 fps afvikling der lader sig gøre ved mere simple grafiske settings, mens XSX gerne slår PS5 i fps ved mere komplekse tunge grafiske setting - Du kan se tilbage i Digital Foundrys materiale og bemærke dig det. PS5 har trods sit mindre men højere clockede grafikkort ganske ofte slået XSX i framerate på mere traditionelle titler, mens XS's redningskrans i disse har været en aktiveret VRR eller evt. en lidt højere grafisk setting. Men der findes omvendt også eksempler hvor PS5 har holdt en lidt højere dynamic resolution. Det er ikke så lige til og kan være ret mudret, med forskelle i settings og ydelse, men omtalte mønster er til stede.

Control bliver så særligt interessant idet at der som Digital Foundry angiver er tale om nøjagtig samme settings og det giver et indblik i [med deres ord] "en krævende arbejdsbyrde, leveret af en af de mest fremadrettede og teknisk imponerende game-engines på markedet."

Og så tror jeg paradoksalt nok at det ikke så meget er XSS der kommer til at holde XSX tilbage i forhold til multi platform udviklere at mere krævende grafisk komplekse titler, men faktisk snarere PS5. XSS er så meget svagere end de to andre at den gives sin egen version, eller rettere sine egne langt lavere renderresolution og/eller grafiske settings i forhold til de to andre, mens XSX og PS5, som netop set her i eksemplet med Control, ofte gives [mange af de] samme settings, for Controls vedkommende endog nøjagtigt de samme settings inkl. et 30 fps cap, selv når der åbenlyst er potentiale for at der med større headroom og allerede implementeret VRR funktion på XSX var mulighed for at kunne gøre det bedre og give en bedre spiloplevelse, som Digital Foundry også på det nærmeste efterlyser fra udvikleren.

Jeg har ikke "aktier i klemme" ved at eje nogen af konsollerne (Jeg har tidligere ejet Playstations [flertal], aldrig en XBox), så jeg kan uden sådanne økonomiske eller mentale investeringer måske bedre tillade mig at følge interesseret med og bare finde det interessant at følge med i hvad der sker og hvad der tegner sig af konturer om konsollernes potentialer, uanset hvad det viser, uden at det støder mig imod og jeg skal føle mig motiveret til at forsvare den ene konsol frem for den anden. De potentialer er nemlig så afgørende vigtig for hvilke spil der udvikles og hvilken barre udviklerene kan tillade sig at sigte efter når de udvikler et spil, ikke mindst XSX ekslusivtitler som Microsoft spiltitelmæssigt forsøger at gifte/sammefedte mere eller mindre med PC-platformen, men altså også begge konsoller for de fleste spils vedkommende, da der jo også er en kontekst for udviklerne af multiplatform titler hvor de "hænger sammen". Det har med andre ord stor betydning for mig der sidder og spiller på en gaming-pc. F.eks. finder jeg det sindsygt vigtigt at begge konsoller er blevet stand til at afvikle en vis grad af ray-tracing ved typisk 30 fps, så udviklerne begynder at udvikle og designe langt flere spil og miljøer med raytracing i tanke, som så altid kan skaleres op i scope og gives flere frames på kraftigere hardware. Og på samme måde bliver spil-design på mange andre måder og områder også tit indrammet af hvad der er praktisk muligt på konsollerne - Så det er bare væsentligt at have for øje hvad der i den forbindelse har tegnet sig af konturer og udviklinger og hvad der i øvrigt viser sig down the line :)
#326942
Der er meldinger om DualSense 'drift', som sender input selvom man ikke bevæger pindene. Det lyder som en garanti-sag, hvis man oplever det. Jeg havde i PS4-tiden problemer med gummidutter, der faldt af på analog-pindene. Dengang igangsatte Sony et supportprogram, men jeg fik dog aldrig taget mig sammen til at ombytte dem.

Af Beckham
#326943
Den har jeg ikke oplevet endnu....men havde problemet med dutterne på PS4 controllerne. De gamle jeg har er mere eller mindre slidt helt ned på alle min controllere. Anede dog ikke at der fandtes et support program til dette...
Brugeravatar
Af bendix
#326949
Liste med 60fps samt opløsning der kan spilles på PS5

Assassin's Creed Valhalla - Performance mode at 1440p/60 FPS

Assassin’s Creed Unity (before patch) - 900p/60 FPS

Astro's Playroom - 4K/60 FPS

Attack on Titan 2 - 1080p/60 FPS

Ace Combat 7 - 1080p/60 FPS

APEX Legends - 1440p/60 FPS

Bio Shock Collection - 1620p/60 FPS

Borderlands: The Handsome Collection - 1080p/60 FPS

Borderlands 3 - 4K/60 FPS or 1080p/120 FPS in performance mode

Battlefield Hardline - 1080p/60 FPS

Battlefield 1 - 1658/60 FPS

Battlefield 4 - 1080p/60 FPS

Battlefield 5 - 1658/60 FPS

Black Desert - 1080p/60 FPS

Bee Simulator - 1080p/60 FPS

Bugsnax - 4K/60 FPS

Call of Duty: Black Ops III - Checkerboard 4K/60 FPS

Call of Duty: Modern Warfare - 1080p/60 FPS

Call of Duty: Warzone - 1528p/60 FPS

Call of Duty Black Ops Cold War - 4K/60 FPS and Dynamic 4K/120 FPS

Crysis Remastered (before patch) – 1080p/60 FPS

CODE VEIN - 1080p/60 FPS

Crash Bandicoot 4 - 1080p/60 FPS

Cyberpunk 2077 - 1080p/60 FPS

Days Gone - 4K/60 FPS

Dead by Day Light - 4K/60 FPS

Dark Souls Remastered - 1080p/60 FPS

Dark Souls 2 - 1080p/60 FPS

Dark Souls III – 1080p/60 FPS

Demon's Souls - Dynamic 4K/60 FPS

Destiny 2 - 4K/60 FPS and 1080p/120 FPS during PVP

Doom 2016 - 1440p/60 FPS

Doom Eternal - 1440p/60 FPS

Devil May Cry V: Special Edition - 4K/60 FPS and 1080p/120 FPS

Dissidia Final Fantasy NT - 4K/60 FPS

Disaster Report 4: Summer Memories – 1080p/60 FPS

Dirt 5 - 4K/60 FPS and 1080p/120 FPS

Dreams - Now at 1440p/60 FPS

Dead Or Alive 6 - 1080p/60 FPS

Earth Defence Force 5 - 1080p/60 FPS

Elite Dangerous - Boost to 1080p/60 FPS

Everybody’s Gone to the Rapture - 1080p/60 FPS

Far Cry 6 - 1620p/60 FPS

Fall Guys - 4K/60 FPS

For Honor - 4K/60 FPS

Final Fantasy XIV - 1080p/60 FPS

Final Fantasy XV - 1080p/60 FPS in Performance Mode ‘lite’

Fortnite - 4K/60 FPS and 1440p/120 FPS

Fifa 21 - 4K/60 FPS

Genshin Impact - 1080p/60 FPS

Ghost of a Tale - 1080p/60 FPS with VSync on

Ghost of Tsushima - Resolution Mode & Frame Rate Mode both run in 60 FPS!

Ghost Recon: Breakpoint - Performance Mode at 1080p and 60 FPS

Godfall - 4K/60 FPS

God of War (only disc version without the latest patch) - Dynamic 4K/60 FPS

Gran Turismo 7 - 4K/60 FPS

Hellblade - 1080p/60 FPS (before patch)

Hitman and Hitman 2 - Now at 1080p/60 FPS

InFamous: Second Son – 4K/60 FPS

InFamous: First Light – Boost to 60 FPS

Immortals: Fenyx Rising - Dynamic 4K/60 FPS

JETT - The Far Shore - 1080p/60 FPS

Just Shapes & Beats - 4K/60 FPS.

Kholat – Boost to 60 FPS

Killzone: Shadow Fall – Boost to 60 FPS with 1080p resolution

Kingdom Hearts 3 + basically all kingdom Hearts titles - 1080p/60 FPS

Knack 1 & 2 - Now at a stable 60 FPS even in high-resolution mode.

Maneater - 4K/60 FPS

MLB The Show 20 - 4K HDR 60 FPS

Madden NFL 21 - 4K/60 FPS

Marvel's Avengers - 1080p/60 FPS Mode

Marvel's Spider-Man Remastered - Performance mode with raytracing at 60 FPS

Marvel's Spider-Man Miles Morales - Performance mode with Raytracing at 60 FPS

Monster Boy And The Cursed Kingdom - 4K/120 FPS

Monster Hunter World - resolution mode now at 60 FPS and 4K!

Metal Gear Solid V definitive edition - 1440p/60 FPS

MGS Ground Zero - 1080p/60 FPS

Medievil - 4K/60 FPS

Mortal Kombat 11 - 4K/60 FPS

Mirror's Edge Catalyst - 1080p/60 FPS

NBA 2K21 - 4K/60 FPS

Nier: Automata - 1080p/60 FPS

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch - 1440p/60 FPS

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom - 1620p/60 FPS

Naruto to Boruto: Shinobi Strikers - 1080p/60 FPS

Need for Speed™ Hot Pursuit Remastered - 1080p/60 FPS

Nioh Collection - 120 fps and 60 fps

No Man's Sky - Boost to 60 FPS

Overcooked! All You Can Eat - 1080p/60 FPS

Overwatch - 1080p/60 FPS

Observer: System Redux - 1620p/60 FPS

One Piece: Pirate Warriors 3 & 4 - 1080p/60 FPS

Planetside 2 - 4K/60 FPS

Plants vs. Zombies: Garden Warfare 1 & 2 - 1080p/60 FPS

PUBG - 60 FPS in performance mode

Quantum Error - 1080p/60 FPS

Rainbow Six Siege - Dynamic 4K/120 fps and Native 4K/60 fps

Rise of the Tomb Raider - 1080p/60 FPS in Frame Rate Mode

Rage 2 - 1080p/60 FPS

Rocket League - 4K/60 FPS

Resident Evil 2 Remake - 1620p/60 FPS

Resident Evil 3 Remake - 1620p/60 FPS

Resident Evil 7 - 1800p/60 FPS

Ratchet & Clank: Rift Apart - 60 FPS using performance mode

Riders Republic - 1080p/60 FPS

Scarlet Nexus - 1080p/60 FPS

Sonic Forces - 1080p/60 FPS

Sniper Elite 4 - 1080p/60 FPS

SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom Rehydrated - 1080p/60 FPS

Saints Row The Third: Remastered - 1080p/60 FPS

Star Wars: Jedi Fallen Order – 1080p/60 FPS

Star Wars: Squadrons - 4K/60 FPS

Star Wars Battlefront I - 1080p/60 FPS

Star Wars Battlefront II - 1440p/60 FPS

Sackboy: A Big Adventure - 4K/60 FPS

Sekiro: Shadows Die Twice – Boost to 60 FPS

Shadow of the Tomb Raider – Now at 60 FPS in 1080p Resolution

Shadow of The Colossus - 60 FPS using performance mode

Strange Brigade - 1080p/60 FPS

Star Ocean: The Last Hope – Now at 60 FPS in 4K Resolution

Terminator: Resistance Enhanced - 1080p/60 fps

TitanFall 2 - 1080p/60 FPS

The Evil Within 2 – Now at 60 FPS!

Train Sim World 2 - 1620p/60 FPS

Tales of Vesperia: definitive edition - 1080p/60 FPS

Tales of Berseria - 1080p/60 FPS

The Talos principle - 1080p/60 FPS

Tearaway unfolded - 1080p/60 FPS

The Last Guardian: 60 FPS in 1900p if we use the disc version (not digital)

The Pathless - 4K/60 FPS

The Dark Pictures Anthology: Little Hope - 1080p/60 FPS

The Witcher 3 - 60 FPS if you use the disc version with no updates (not digital)

The Last of Us Remastered - 1800p/60 FPS

Tomb Raider: Definitive Edition - 1080p/60 FPS

Team Sonic Racing - 1080p/60 FPS

Tom Clancy's The Divison 2 - 1080p/60 FPS (in a future patch)

Temtem - 4K/60 FPS

The Witness - 1080p/60 FPS

The Surge 2 - 60 FPS in both resolution and performance modes

Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 - 60 FPS

Until Dawn - 1080p/60 FPS

UFC 3 - 1080p/60 FPS

Warframe - 4K/60 FPS

War Thunder - 1080p/60 FPS

Wipeout Omega Collection - 4K/60 FPS

WRC 9 - 120 FPS using Performance Mode

Zombie Army 4 - 1080p/60 FPS

Zombie army trilogy - 1080p/60 FPS
#326951
Rasmus Larsen skrev: 10. feb 2021, 10:35 Der er meldinger om DualSense 'drift', som sender input selvom man ikke bevæger pindene. Det lyder som en garanti-sag, hvis man oplever det. Jeg havde i PS4-tiden problemer med gummidutter, der faldt af på analog-pindene. Dengang igangsatte Sony et supportprogram, men jeg fik dog aldrig taget mig sammen til at ombytte dem.
Jeg oplever, at sticks er ultrafølsomme, så man ofte må bruge knapperne til at navigere i menuer i stedet. Måske samme problem.
#327005
Nogen nyheder om hvornår man forventer at forhandlerne igen får PS5 til salg? Jeg var desværre ikke heldig for nyligt hos Power, Elgiganten eller Bilka (hvor sidstnævnte i denne omgang satte til salg uden nogen heads up så vidt jeg kunne se).

Coolshop regner med en ny forsendelse til marts, men denne vil kun dække de preorders de fik sidste år 😳
Senest rettet af oliver.saylor 12. feb 2021, 13:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af elcom
#327006
Elgiganten har kørt med lodtrækning på det parti de har fået af både disc og digital version. Det kan anbefales at følge deres gaming instagram profil, det var der de havde mest info om processen.

Powers proces var frit salg, ved ikke helt hvor det blev meldt ud, ud over deres hjemmeside.
Af rallew
#327016
Jeg modtog min PS5 Standard version fra Bilka i dag. Fik en bestilling igennem i tirsdags. Til dem der endnu ikke har en konsol, kan jeg anbefale at melde sig ind i facebook-gruppen Playstation 5 - Restock Danmark. Der var en med insiderviden i mandags, der sagde at de blev sat til salg hos alle Salling Groups butikker tirsdag. Ganske rigtigt. Men der var stadigvæk pres på Bilka, Føtex osv. Men det lykkedes dog.
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 205