6. feb 2021, 21:20
#326801
Det er I foto tilstand! Der benyttes primært kun 1 processor der. Jeg tror ikke der kan konkluderes noget ud af det.
I game tilstand yder begge konsoller identisk.
I game tilstand yder begge konsoller identisk.
bendix skrev: ↑6. feb 2021, 21:20Det er I foto tilstand! Der benyttes primært kun 1 processor der. Jeg tror ikke der kan konkluderes noget ud af det.Det er du så direkte uenig, ikke bare med mig, men også med Digital Digest omkring. Som de forklarer det: "To put it simply, dipping into Control's photo mode freezes the current game scene and allows you to navigate around with a free camera, letting you pick your best shot at your leisure. No changes are made to the game's rendering settings in the transition from gameplay and those settings are also the same between PlayStation 5 and Xbox Series X. So, basically, unlocking the frame-rate and ensuring that neither of them hits 60 frames per second (which effectively caps performance) opens the door to a benchmark of sorts - a like-for-like, no holds barred look at how Sony and Microsoft's new consoles power through some exceptionally demanding workloads, rendered by one of the most forward-looking and technically impressive engines on the market".
bendix skrev: ↑6. feb 2021, 21:20 I game tilstand yder begge konsoller identisk.Ja, grundet implementeringen af 30 fps cap - Konsollernes varige forbandelse - desværre også denne generation, har det generelt og stadig alt for ofte vist sig; Det er alt for ofte valget imellem endnu lavere grafiske settings eller 30 fps cap der viser sig at være trenden frem for hypen om 120 fps (på andet end grafisk meget simple titler). Men her var der via VRR (der hvor 120 fps output kompatibiliteten først og fremmest er vigtig) faktisk potentiale for et markarnt løft af oplevelsen i mere end bare en performance mode capped til 60 fps. Det var netop det jeg påpegede som det tabte potentiale i min tidligere post. Hvis Remedy havde sørget for at der kunnes spilles med VRR ville det kunne havde løftet oplevelsen på konsolen markant. Som Digital Digest også kommer ind på, så er det markant forskel at mærke fra 30 fps til bare 40 og endnu mere til 50 fps med VRR og man skulle med VRR kunne have spillet med fps i 50'erne. Nogle steder ville spillet med VRR kunne havde været afviklet med over 60 fps på Series X med de lave grafiske og Raytracing konsolsettings der er tale om, men dette som sagt langt fra dominerende eller alle steder, hvorfor 60 fps cap stadig er uden for rækkevidde, mens der viser at 120 fps output til VRR stadig har relevans. Hvis spillet havde haft VRR ville det stadig have været få steder der blev behov for LFC i et TV med VRR og man kunne have haft en langt bedre spiloplevelse på konsollen end man har fået med 30 fps cap. Så ikke alene gives der endnu et vidnespyrd om konsolernes forskellige hardware-designtilgange og deres fordele og ulemper (særlig højere GPU clock vs større GPU), der gives også et eklatant eksempel på spildte potentialer og konsollernes forbandende arv mht framerate caps - og en understregning af hvorfor der, ud over ydelsesaspekterne alene, er så mange af os der stadig sværger til den "Control" [pun intended] man har med en gamer-pc.
bendix skrev: ↑7. feb 2021, 08:11 Hej @tbc og tak for din uddybende forklaring. Digital Foundry har også lavet en sammenligning af spillet når man spiller og ikke er i fotoredigering.Bendix, den har jeg ikke alene set, den har jeg også selv gjort opmærksom på og posted her i tråden den 1. feb, kl 23:39 - tilbage på side 63 her i tråden.
Der har XSX længere dyk i fps ud over de 23ms som giver "stutter issues" på XSX. Digital Foundry har derfor kontaktet udvikleren for at påpege udfordringen. Du kan se videoen i mit link.
bendix skrev: ↑7. feb 2021, 08:11 XSX har markant flere muskler end PS5, som burde udløse bedre performance. Men i spil har det ikke udmøntet sig endnu, nærmere tværtimod. Men mon ikke at XSX kommer efter det med tiden. Jeg tror dog at XSS kommer til at hindre XSX i at udvikle sig fuldt i forhold til multi platform udviklereOg det er netop her også Control og dets uncapped fotomode bliver interessant. Bugs-aside, så er det lige som andre spil man har set på begge konsoller med til at optegne mønstret af forskellen man ser imellem konsollerne. F.eks. at PS5 gerne slår XSX i framerate i mere lige-til grafiske settings, inkl. titler med op til 120 fps afvikling der lader sig gøre ved mere simple grafiske settings, mens XSX gerne slår PS5 i fps ved mere komplekse tunge grafiske setting - Du kan se tilbage i Digital Foundrys materiale og bemærke dig det. PS5 har trods sit mindre men højere clockede grafikkort ganske ofte slået XSX i framerate på mere traditionelle titler, mens XS's redningskrans i disse har været en aktiveret VRR eller evt. en lidt højere grafisk setting. Men der findes omvendt også eksempler hvor PS5 har holdt en lidt højere dynamic resolution. Det er ikke så lige til og kan være ret mudret, med forskelle i settings og ydelse, men omtalte mønster er til stede.
Rasmus Larsen skrev: ↑10. feb 2021, 10:35 Der er meldinger om DualSense 'drift', som sender input selvom man ikke bevæger pindene. Det lyder som en garanti-sag, hvis man oplever det. Jeg havde i PS4-tiden problemer med gummidutter, der faldt af på analog-pindene. Dengang igangsatte Sony et supportprogram, men jeg fik dog aldrig taget mig sammen til at ombytte dem.Jeg oplever, at sticks er ultrafølsomme, så man ofte må bruge knapperne til at navigere i menuer i stedet. Måske samme problem.