Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Naiera
#332273
Det kører pissegodt på den seriøse X.
Brugeravatar
Af Naiera
#332290
Nej, det er først i Q3 eller 4, at den kommer.
Brugeravatar
Af TBC
#332298
bendix skrev: 17. jun 2021, 20:36 Metro Exodus Gold Edition med DLC er meget nedsat pt hvis man har PS +. I morgen kommer der en PS5 version med Raytracing, Dualsense support og 3D audio. Digital Foundry har kigget nærmere på Seriex X versionen der også kommer i morgen.

Ser lækkert ud
Jeg spillede PC enhanched edition tilbage i Maj måned i 4K HDR med alt sat til maximale settings (undtaget VRS, Film Grain, motion blur og depth of field som er hhv 1 unødvendig billedkvalitetsforringende renderbesparelse og 3 imho i værste fald direkte distraherende og billedødelæggende post processing apekter jeg aldrig har kunnet fordrage for meget af - Film grain (og VRS) kan jeg aldrig drømme om at bruge, DoF og motion blur kun hvis den er meget nænsom og non-invasiv). ...Lad mig bare sige det på den måde: Jeg har aldrig før eller siden, heller ikke i de nyeste trailere fra E3, set lyssætning så gennemført og realistisk - og til tider ekstremt smukt når man lige ramte det rigtige tidspunkt på dagen - som med Metro Exodus EE's fuldstændige RayTraced Global illumination. Ja de nye E3 eksponerede spils in-engine grafik og textures er naturligvis langt bedre, jeg spillede også efterfølgende Resident Evil Village, men det var med det resultat at man efterfølgende til sammenligning næsten ikke kunne fornemme på dynamikken i lyset i RE-Village at der overhovedet var tale om RayTracing, når man kom direkte fra Metros Raytraced Global illumination. Ja, grafikken i det nyere RE-Village er relativt godt lavet, textures flottere mv, men lyssætningen var bare langt fra den samme og med samme dynamik og nuanceringsgrad som man kunne erfare i Metros Global illumination 100% og ekslusivt baseret på RayTracing.

Også selv om konsolversionernes raytracing er tydligt nedskallerede og mangler flere af RayTracing aspekterne fra PC, så er der ingen anden titel derude med egentligt rendyrket og ekslusiv global illumination helt ekslusivt baseret på RayTracing - Så spillet kan BESTEMT anbefales til enhver der har interesse for RayTracing og hvad det kan gøre for selve lyssetningen i et spil, som det også fremgår af Digital Foundry videoen - Og så er det jo for den sags skyld også bare et ganske glimrende spil i sin helt egen ret - Så 'give it at try', i særdeleshed hvis du har en PC med et nyere RTX kort, men for så vidt også hvis du har en af de nye konsoller og har interesse for hvad en større end sædvanligt grad af RayTracing kan gøre for lysnuancerne og farverne i et spil :)
#332321
Der er kommet beta-program på ny PS5 software. Kræver dog, at man har en konto i USA eller andre store regioner: https://blog.playstation.com/2021/06/17 ... a-program/

Det er måske ikke smart at installere på sin PS5, hvis det er ens primære maskine i stuen, men min mavefornemmelse siger mig, at de laver det nu fordi der kommer en større funktion, der kræver feedback/kompatibilitetstest på mange forskellige TV-modeller. Måske VRR?
Brugeravatar
Af bendix
#332329
Så fik de sat PS5 og XSX op imod hinanden. En anelse højere opløsning på XSX og et mere smooth gameplay på PS5 med en mere stabil framerate. Det lader til de foretrækker PS5 versionen. Jeg har spillet et par timer og det virker som et fint spil, lækker grafik.

Af aalb1970
#332330
PS5 versionen lider desværre a black crush, hvilket DF også er inde på. Forhåbentlig blive det patchet.

Hvad angå anvendelse af PS5 Tempest 3D audio er Metro Exodus en af de bedre implementeringer.
Brugeravatar
Af bendix
#332332
Black crush? Mangler der detaljer i de mørke områder? Jeg havde fået forståelsen af at billedet blot var mørkere men ikke med deciderede skavanker.
Af aalb1970
#332337
bendix skrev: 18. jun 2021, 21:51 Black crush? Mangler der detaljer i de mørke områder? Jeg havde fået forståelsen af at billedet blot var mørkere men ikke med deciderede skavanker.
DF viser, at detaljer i de mørke områder ikke er synlige, selv hvis man skruer helt op for spillets gamma. Den grå kasse længst til venstre kommer ganske enkelt aldrig frem. Uden at kende den eksakte definition vil jeg kalde det "black crush".

Hvad mere sært er, at det tilsyneladende kan fikses ved at indstille tv'et til RGB full range (0-255). Jeg troede, at HDR altid var begrænset til HDR limited (16-235).
Brugeravatar
Af TBC
#332350
aalb1970 skrev: 19. jun 2021, 09:18
bendix skrev: 18. jun 2021, 21:51 Black crush? Mangler der detaljer i de mørke områder? Jeg havde fået forståelsen af at billedet blot var mørkere men ikke med deciderede skavanker.
DF viser, at detaljer i de mørke områder ikke er synlige, selv hvis man skruer helt op for spillets gamma. Den grå kasse længst til venstre kommer ganske enkelt aldrig frem. Uden at kende den eksakte definition vil jeg kalde det "black crush".

Hvad mere sært er, at det tilsyneladende kan fikses ved at indstille tv'et til RGB full range (0-255). Jeg troede, at HDR altid var begrænset til HDR limited (16-235).
Ja, jeg har også set og hørt videoen - Og det er ret evident at der er tale om black-chrusing ved default settings. Det er netop også derfor det kan navigeres HVIS man får ibrugtaget den information der ligger fra 0-15 (og formentligt også 236-255=?, selv om det ikke var nået at blive analyseret) som ellers chruches ud grundet den fejlagtige implementering til en enhed der normalt kører limitied range som normalt forbundet til et TV. Én ting er standarden for film og TV (limited) og en anden er standarderne på f.eks. PC hvor også selv SDR på PC længe har kunne præsenteres som full-range RGB med 0-255 (Det kunne det potentielt også på konsol, men der har det af praktiske hensyn dog generelt fulgt standarderne for film og TV eftersom det gerne har skullet vises på samme skærm)

Så jeg vil sige det på denne måde: Hvis man ikke kan finde ud af manuelt af at navigere det ved at miss-matche TV og konsol specifikt til spillet, så vent med at spille det på PS5 ind til et update/fix.

Af andre ting jeg kunne tage med mig af det sete hen over de seneste 2 videoer fra Digital Foundry:
- Den 20% højere opløsning på XBox Series X, svarer meget godt til forskellen i ydelse og GPU de to konsoller imellem på en grafisk tungere titel, et mønster man også har set tidligere konsollerne imellem, hvor Xbox gerne har fordel på mere komplese grafiske titler mens PS5 har fordel på grafisk mindre komplekse titler.
- FPS stabiliteten konsollerne imellem svarer også meget godt til hvad man har set tidligere mht forskellene i renderopløsningsoptimeringer og settings til en højere clocket vs en fysisk større GPU - Det er ligeledes et mønster man har set før konsollerne imellem.
- Så igen vil spillet (hvis man ser bort fra blackcrush og renderopløsning) samlet set fra fjern sofa-afstand være at fortrække at spille på PS5 sålænge man ikke har et TV med VRR, mens det vil være at fortrække at spille på XBox series X hvis man har et nyere TV med VRR, som endnu et mønster man har set gå igen.
- Jeg bekræftes også igen i at være glad for at have high-end gamer PC, men er bestemt også ekstremt glad for hvor meget af det vigtigste der trods alt kan bringes med over til den nye generation af konsoller - og at der overhovedet kan afvikles titler med Global illumination baseret på RayTracing på dem via den lavere renderopløsning. Det er SÅ vigtigt at det ikke kan undervurderes for hvad vi cross-platform kan forvente mht de næste adskillige års spil design, særligt når hensynet til de forrige generationer lægges i graven - Så lidt et glædens og lettelsens suk herfra. Konsollerne behøver ikke nødvendigvis at holde graden af RayTracing lige så meget tilbage (læs: kun som hybrid implemetering) som frygtet, det kræver blot begavet snilde, stategiske nedskaleringer og godt håndværksarbejde fra udviklerens side, og så vil man med lidt held sagtens kunne håbe på at komme til at se andre fremtidige titler ekslusivt baseret på ægte RayTraced global illumination <B
Af Holm86
#332469
bendix skrev: 23. jun 2021, 10:39 Forspoken vil bruge AMD's Fidelity FX super Resolution

Lidt skuffet over Fidelity FX i forhold til Digital Foundry's test.
Ikke engang tæt på at komme i nærheden af Nvidia's DLSS desværre
  • 1
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 205