Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Huleboer
#315922
Jeg forstår det ikke... Historisk har jeg altid set dine inlæg som kritiske, men fornuftige, så det er mig et mysterie hvorfor du er så ensporet på at Sony er "do-all evil" i den her sag.

Det er jo lige præcis det modsatte Sony prøver på. Det er korrekt ift. PSP og især PS Vita med deres "SD" kort, men de fik jo i den grad også negativ omtale på grund af det.
Omvendt har både PS3 og PS4 understøttet at man selv frit har kunne installere den HDD man havde lyst til.
Det samme kommer til at ske til PS5, bortset fra der denne gang er en række strenge krav den skal leve op til, hvorfor Sony vil teste forskellige 3. parts SSD'er og lave en liste over modeller som fysisk passer i PS5 og er hurtige nok til at give samme oplevelse som den indbyggede.
Min tanke er klart at dette er den bedste løsning da det tillader folk løbende at opgradere ud fra et frit marked. Så kan folk selv bestemme om de vil smide 1, 2 eller 8TB ekstra i maskinen.

I xbox er Microsoft gået PS Vita vejen og har lavet et proprietært interface i samarbejde med Seagate så man indtilvidere _kun_ kan købe en ekstra 1Tb SSD. Det er lige præcis her jeg ser risikoen for at Microsoft fastsætter en pris, og holder fast i den i mange år, uanfægtet af hvordan priser på SSD markedet ellers udvikler sig.
#315923
Jeg kommer til at skulle klippe de der hvide vinger af for at få den ind i møblet... Foden kommer i hvert fald ikke på. Der er 10 cm frigang ind i det møbel både Rasmus og jeg har, og der sidder en metalskinne både i top og bund, som stjæler af den højde, så forhåbentlig kan boksen lige flekse lidt, så den kan presses sammen - og naturligvis aldrig nogensinde komme ud igen...
Billede
Brugeravatar
Af TBC
#315934
Holm86 skrev: 12. jun 2020, 09:31
TBC skrev: 17. maj 2020, 04:25Epic har dog også gjort en dyd ud af at fortælle hvor skalerbar UE5 og nanite er på tværs af forskelligt hardware. PS5 demoet her kørte angiveligt med dynamisk rendering opløsning, oftest omkring de 1440p - Det er i sig selv ret imponerende på det hardware niveau med alle de mange små triangles UE5 er i stand til at rendere.
Jeg ved ikke om jeg vil kalde PS5 for denne genrations svageste konsol. Jo hvis man udelukkende måler i tflops.
Tilgengæld har PS5 et langt hurtigere I/O, som kan sende informationer mellem SSD og processor/gpu meget hurtigere.
Det er at blande to forskellige aspekter sammen, som ingenlunde kan aflede fra det faktum at PS5 ER denne generations hardwaremæssigt grafisk svageste konsol (som du nu framede det) når men ser på grafisk power og formåen, med mindre der kommer andre konsoller med i mikset - PS5 vil som det eneste den har hurtigere kun have den hurtigste I/O af de næste konsolgeneration og der vil formentligt ligefrem gå nogle år før den på det punkt overgåes af PC. Men det gør jo ikke PS5'eren kraftigere rent grafisk! ...Det handler om hvor hurtigt den kan loade og hvilke leveldesign spildesigneren dermed kan gøre sig ambitioner om. Og så er det da muligt at fans af PS5 allerhelst vil tale mest om det som afledning, men det ændrer jo ikke på de bestående forskelle i grafisk power. Jeg har som sådan ikke aktie i den ene konsol frem for den anden, så jeg er mere interesseret i det overordnede billede.

Hvis en bil med færre hestekræfter kan accellerere fra 0 til 100 et halvt sekund hurtigere end den næste der med sine flere hestekræfter kan køre f.eks. 25% eller måske ligefrem dobbelt så hurtigt, så kommer den hurtigere accellererende bil med færre hestekræfter ikke hurtigere til den næste by end den med flere hestekræfter og større tophastighed af den grund. Den hurtigere acceleration er udelukkende en fordel på nogle få særlige strækninger hvor det ikke er tophastigheden der kan udnyttes. Men det gør jo ikke den mindre bil stærkere eller kraftigere end den større.

Faktum er at XBox Series X og PS5 begge ligner hinanden meget i opbygning og hardware. De har begge tilsvarende Zen 2 CPU'ere og de har begge RDNA 2 grafikkort. MEN forskellene består bl.a. i at at PS5's CPU både er clocket lavere og benytter variable clock speed og yderligere balancerer strømforbruget mellem CPU og GPU mere aggressivt. Det er noget man gør for at begrænse varmeudledning, det handler ikke om kompromisløs vedvarende maksimal ydelse og hænger formentligt sammen med hvordan de 2 konsoller er tænkt og desinget fra bunden af. Hos XBox har man helt åbenlyst prioriteret [og altid udmeldt sigtet mod] så kraftig grafisk ydelse som muligt for pengene og med desinget. Vi har således være vidne til et mere kedeligt udseende, men efter en hver rationel logik nok også mere køleeffektivt design, for at kunne understøtte de højere CPU clocks og det større grafikkort i Series X - tingene SKAL skal passe sammen for at det kan spille sammen og lade sig i praksis! Og fakum er altså at man er i stand til at have både en højere clocket CPU, hvor der som sagt er tale om den samme grundlæggende CPU struktur i begge systemer: Begge har Ryzen Zen 2 med 8 kerner, bare men med den forskel at den højere clockede CPU i XBox Series X har fixed frekvens, mens clock speed er variable og capped til højest 3.5 GHz på PS5. Det betyder at PS5'erens CPU clocker lavere når brugen/krav til hardewaren og varmeudviklingen bliver høj i PS5'eren (eller bare hvis den står varmt), mens XBox Seriex X processoren vil blive ved med at kværne derud af ved frekvenser der er højere end hvad der er PS'erens højeste trin, selv ved SMT. Det kan lade sig gøre når og hvis man først og fremmest har prioriteret thermals mere end f.eks. et flottere udseende.

Af allerstørst betydning er naturligvis at XBox Series X' hurtigere arbejdende CPU så yderligere sidder sammen med et andet og noget større grafikkort i AMD RDNA 2 serien, der med sine 3328 Shading Units og 52 Compute Units således er større og kraftigere og der med i øvrigt også tilsvarende genererer både større ydelser og mere varme og således også har større kølebehov end PS'5erens mindre GPU i RDNA 2 sersien der begrænser sig til at have 2304 Shading units og 36 Compute Units. Selv om den større GPU som er lavere clocket grundet dens flere units og større varmeudvikling, kommer man ikke uden om at XBox'en ER den grafisk kraftigste konsol i næste generation med en betydelig kraftigere GPU - uanset hvor meget man tripper over og afleder snakken til at handle om hurtige I/O

Selv tillæger jeg ikke den hurtigere I/O den største betydning i verdenen eller systemerne. Det vigtigste er at begge konsoller begge har fået SSD, ikke så meget marginalerne imellem disse. Det er først og fremmest noget man kan hidste sig op over som spil-udvikler der kan forsøge med lidt angående spildesignet på "nogle få særlige strækninger" hvis vi går tilbage til bilmetaforen. Men i virkelighedens verden, kender man jo allerede det forhold fra PC, at mens der er en verden til forskel på at have en HHD og en SSD, så er forskellen på at have en relativt langsom og en high-end SSD ikke noget selv garvede anmeldere kan spotte forskellen på i real-life spil afvikling. Det er noget de kan måle sig til. OG som det vægtigste argument for at det ikke kommer til at udgøre den store betydende forskel i praksis, så er det jo stadig sådan at det slet ikke er noget man kommer til at se udnyttet med langt langt størstedelen af spillene, da det jo ikke er noget man overhovedet kan sigte efter at presse til den yderste grænse med multiplatform-spil, der jo skulle kunne afvikles på tværs af alle platformene de eksisterer på. Det er kun noget nogle spiludviklere vil kunne komme til at hygge sig med på nogle "særlige strækninger" i nogle ganske af de få ekslusivtitler der laves til at udnytte det (f.eks. det kommende Rachet & Clank)

Summa sumarrum: Når man står i junglen med det næste Tomb Raider spil, eller et eller andet fremtidigt UE5 spil, så vil man i praksis ikke have oplevet den store forskel i loadtimes, da begge konsoller har meget hurtige SSD'ere, men vil heller ikke have oplevet forskelle i leveldesign (ud over at udviklerne i næste generation generelt ikke behøver at lave samme "særlige strækninger" med intermediate level-design mens næste område loades i baggrunden, som nu, da begge konsoller kan loade hurtigt. Den forskel man til gengæld VIL kunne opleve i praksis er den at den grafisk kraftigste konsol naturligvis kan rendere grafikken men enten højere renderopløsning og detaljer, evt. højere med højere grafiske settings eller med flere FPS - For sådan er det hvis der er flere grafiske kræfter den ene sted frem for det andet - Og det er noget man altid vil kunne finde på tværs af spil, hvorfor jeg tillæger det langt større, generel og "universal" betydning.

Det er også altsammen derfor jeg betragter snakken om I/O som en reeelt ligegyldig afledning, gerne af folk der vil dække over at den anden konsol denne gang løber med prisen for kraftigste hardware, da I/O aspektet ikke er noget der kommer til at ændre på den grundlæggende forskel i grafiske kræfter og ydelse i det gennemsnitlige spil. Det er egentlig først og fremmest interessant for den enkelte udvikler der skal lave en ekslusiv titel og ønsker at presse det aspekt til den yderste kant i den givne ekslusive titel.

Men Hey! ...Der kan jo komme en PS5 Pro på et tidspunkt som kan vende op og ned på sagen ...Det håber jeg personligt at der gør, da jeg altid håber på så kraftige som mulige konsoller, da det også har betydning for ikke alene konsolspillerne, men også PC spillerne. Som PC gamer er jeg faktisk MEGET glad for at der kommer ny og denne gang faktisk relativt kraftig konsolgeneration - Jeg håber også at der ikke skal gå 7 år igen før vi ser den næste igen.
Senest rettet af TBC 16. jun 2020, 15:42, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af Huleboer
#315935
TBC man kan nok med rette argumentere for at folk der ignorere Sonys I/O løsning i den grad også gerne vil dække over nogle ting.

Faktum er at det kommer til at spille en stor rolle. Mere end vi endnu kan forstå.

GPU i xbox er for øvrigt clocket en hel del lavere end den i PS5. 1.8Ghz mod 2.2Ghz.
Den smule forskel der er i CPU clock til Xbox's fordel vil blive undermineret af at den skal lave langt mere end CPU i PS5 da PS5 har special hardware til en lang række ting Xbox er nød til at lave i CPU. Det er f.eks. en masse af de ting som foregår i I/O komplekset (ikke alle, MS har også hardware dekomprimering f.eks.) og i særdeleshed lyd. Så den fart forskel der er i GHz er hurtigt undermineret.
Brugeravatar
Af TBC
#315939
Jeg har ikke dækket over noget - Jeg har netop selv beskrevet hvad jeg ser at det i nogle særlige specfikke tilfælde kan og vil gøre godt for og suppleret med hvad det ikke kan ændre på. Misforså mig ikke, jeg er endog meget begejstret for at Sony har lavet et godt stykke arbejde på I/O området, som viser vejen frem - også for fremtidige PC'er, mens jeg så bare har tilladt mig og tydeligt forklaret hvorfor det ikke er dét aspekt der vender fuldstændigt op og ned på sagerne eller ændrer naturlovende angående grafisk ydelse - slet ikke i forbindelse med langt størstedelen af alle spil der jo designes til multiplatform afvikling [og indtjening]

Den væsentligste forskel i grafisk ydelser er helt sikkert GPU'erne - Det er jeg ikke et sekund i tvivl om. Der er primært dér den grafiske ydelsesforskel vil være at finde (duh! ..og vand er vådt!). GPU har LANGT større betydning end mHz forskelle i arbejdshastigheder på ellers ret ens CPU'ere - Javel, det betyder noget, men ikke meget i forhold til forskellene på en GPU - Der vil så for at øgede forholdets kompleksitet jo også være stor forskel fra spil til spil angående hvor meget clockfrekvensen i en CPU betyder relativt til andre faktorer! Men at the end of the day er det Series X større GPU det der kommer til at udgøre den allerstørste, vigtigste og betydeligste forskel i ydelse, hvad angår mulige renderopløsninger og fps. GPU'ens større dimensionering og flere units vil klart endog lang mere end blot 'underminere' forskellen i GHz - Du gør jo selv en dyd ud af at forklare at andre faktorer kan udligne mindre forskelle i Mhz og det er der slet ikke tvivl om når man betragter forskellen i størrelsen af GPU'erne. Dét er velkendte fakta, mens det at man i tro og håb at peger mod betydningerne af en nyopdaget stjerne på himmelen jo er svært at debattere fornuftigt. Jeg tror naturligvis at det kommer til at have sine gavn med optimeringerne, men jeg er ikke hoppet på det hypetrain der ligefrem forestiller sig at det kommer til at ændre radikalt på universets eksisterende og etablerede naturlove og ville kunne flytte så meget at det opvejer den markant større og dyrere GPU i Series X. At tro på mirakler der ophæver kendte og etablerede naturlove er noget man skal være religiøs believer for at kunne tro på.
Senest rettet af TBC 16. jun 2020, 16:52, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af TBC
#315941
Jeg tror personligt ikke man kommer til at kunne se afgørende forskel på selve grafikken 3½ meter væk i en sofa fra en blot 65 tommer stor skærm (Den slags skal der Digital Foundry analyser til for at afsløre). F.eks. har man allerede set hvordan selv checkerboarding og temporal deinterlacing på PS4 Pro har kunnet hente meget, om end ikke alt hjem mht opfattet kvalitet - ikke mindst fra sofa-afstand. Den største forskel på konsollerne regner jeg egentlig med kommer til at være hvilke fps man kan få glæde af med brug af VRR.

Det jeg grundlæggende vender mig imod er hvis som tilhænger af det ene eller det andet forsøger at tale tingene op eller løbe fra eller forvrænge virkelighedernes implikationer, så man nærmest begynder at forsøge at vende tingene på hovedet.

Min forrige indlæg var en respons til en det åbenbart fald en for brystet at jeg med stor glæde og begejstring tale om hvor skalerbar Epic havde fortalt at UE5 og nanite er på tværs af forskelligt hardware og forskellige hardware dimensioner og samtidig GLÆDEDE mig over hvor pæne resultater man allerede havde været i stand til at opnå selv på næste generations svageste grafiske hardware. Det faldt åbenbart ikke i god jord og bragte mig ud i at måtte forsvare og begrunde et mindre aspekt af mit udsagn, der egentligt var et argument for hvorfor jeg var så super optimsitisk over potentialerne på baggrund af hvad vi allerede havde set mht UE5. Faktisk er jeg grundlæggende meget glad for hvad de 2 nye konsoller bringer til bordet og i særdeleshed oppe og ringe over UE5 og de perspektiver de åbner for det grafiske udseeende på fremtidige spil - også på GPU'er langt større end dem der kommer i PS5 og XBox Series X.
Senest rettet af TBC 16. jun 2020, 19:58, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af TBC
#315947
Ja, det er MEGET glædeligt at begge producenter har oppet sig så meget denne gang og vi ser så relativt kraftige konsoller i lyset af de realistiske hardwaremuligheder de ville kunne bygges med på den tid de udgives :-) ....Så må man bare håbe at der ikke skal gå 7 år igen før vi ser det næste spring.
#315956
Rasmus Larsen skrev: 12. jun 2020, 07:04 Baseret på meget grove optegninger i Pixelmator.

Den må være omtrent 36-39 cm på den lange led baseret på disc-drevet. Og vel noget á la 10 cm imellem de to hvide flader (i udgaven med disc-drev).

PS4 Pro er 29,5 x 5,5 cm (og 32,7cm i dybden).
I forlængelse af dette så fandt jeg målene på tidligere konsoller og lavede lidt forskellige estimater. Det ser ud til at PS5 i rumfang ligger på niveau med PS3.

Hvor stor er Sony PlayStation 5?

En bruger på reddit har også været så flink at opstille konsollerne side om side i denne grafik.

Billede
Af KRM
#315972
Hmmm ! kunne de ikke lave en high-end udgave med børstet stål på siderne ??
Det kunne bruges til ekstra køling, og WAF er reddet. Hvis man så fik lavet et "Stelton" klistermærke til at sætte på, så vil alle kærester/koner have den stående med begejstring :).
Den er dog længe ventet, da PS4 jo ikke har 4K-drev. håber bare den kommer i sort ?? gerne højglans.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 205