Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Anders1101
#4109
Først vil jeg gerne takke for det dejlige arbejde med siden her, jeg har fundet meget hjælp. Er totalt LCD newbie og er godt rundtosset af at finde ud af hvilken skærm jeg skal købe :)

Jeg vil utrolig gerne finde mere info om Asus' nye PW191 19" widescreen, kan godt lide designet, men hvad med kvalitet og ydelse? Håber du kan hjælpe, al form for alternativ hjælp er utrolig velkommen hvis det ikke er muligt at få fingre i skærmen.

Har kun kunnet finde ét eneste review af skærmen, på norsk:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=291523
Og jeg så gerne nogle af tingene blev uddybet lidt mere. Specielt med henblik på spil. (Jeg spiller primært mmorpg & fps.)

Jeg er på udkig efter widescreen format på 19-20". Kom endelig med ris og ros til de størrelser. Jeg ved at 20" kører 1680x1050 og at 19" er 1440x900, er det samme ratio eller er den ene at foretrække??

Venlig hilsen Anders


Edit: Har også ledt efter reviews på Viewsonic's VA2012w, opfatter den som konkurrent til Asus skærmen.
Brugeravatar
Af hightower
#4113
Hvorfor overvejer du Asus'en når den ikke ligefrem har fået god kritik, og så til en pris på over 3000kr - Fujitsu-siemens 19" (også anmeldt på dinside.no) er ca 800kr billigere og får bedre kritik. Desuden synes jeg ikke du kan sammenligne en 19 og en 20" (dog er begge 16:10). Der er også en ulempe ved højere opløsninger - spillene kræver simpelthen mere gpu-kraft til at blive trukket rundt i spil - specielt FPS. Du kan udregne det aktive pixel areal: 1440x900 = 1296000, 1680x1050 = 1764000. Der er flere tråde om 20" wide under 'computermonitors', men når vi snakker 19" er der kun Asus, Viewsonic VA1912W og så F-S så vidt jeg ved, og de er alle baseret på TN-paneler (læs mere under 'paneltyper' her på siden). Jeg har ikke kunnet finde et review af den VA2012W. Om der kommer en anmeldelse af den Asus og andre widescreen anmeldelser i fremtiden, vil jeg lade op til Rasmus at svare på ;)
Af Anders1101
#4131
Har et geforce 7800GT, det skulle vel nok ku køre de opløsninger? Det jeg tænkte på var også om 1440x900 eller 1680x1050 er lige gode opløsninger til spil i widescreen format eller om fx 1680x1050 er understøttet af flere spil?
Brugeravatar
Af hightower
#4144
Har samme kort, og medmindre du går meget op i AA + AS på hele tiden, så burde det kunne trække det. Jeg har ikke problemer her da.. :) Jeg vil gætte på de fleste nye spil understøtter 1680x1050, men ellers kan man tvinge dem til det (se link i min signatur). Men det giver jo sig selv at jo færre pixels der skal bevæges, desto mere kraft til fx AA eller HDR ;)
Af Anders1101
#4149
Vil nødig spørge for dumt, men det er vist allerede for sent, jeg er bare på totalt bar bund her ;)

Hvad er AA/AS/HDR? Det er selvfølgelig rigtigt at det går hurtigere at få tingene til at køre rundt i 1440x900 da det handler om færre pixels, men hva nytter det hvis de fleste spil ikke understøtter den opløsning? (Eller gør de da det?)
Brugeravatar
Af hightower
#4154
AA = anti aliasing (udjævner kanterne)
AS = anisophic filtering (gør textures ser bedre ud)
HDR = speciel lightning som virker realistisk, fx i solskin. alt sammen kræver meget gpu kraft. på nvidia kort som 7800gt kan man ikke køre med AA og HDR samtidig, det er kun ATI's x1800/1900 linie som kan det, men sagtens AA+AS - typisk vil være 4x AA og 8x AS. søg lidt på nettet for billeder. Det vil være en skam ikke at udnytte dit kort som har mulighederne for det er guf for øjnene! de fleste nye spil understøtter 1440x900 - GTA:SA, COD2, ja selv det gamle Unreal 2. Men utroligt nok ikke et spil som Quake 4 - men intet problem - det kan man tvinge ved at ændre i .ini filer m.v. - se igen linket i signaturen ;)
Af Anders1101
#4177
Tusind tak hightower! Vil straks se nærmere på AA/AS, så lærte jeg også noget i dag :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#4178
Rasmus har vist Asus skærmen til test lige nu, så du kan også læse om den her på siden snart.
Af Anders1101
#4181
Det bliver bedre og bedre :)

Jeg må virkelig tilstå flatpanels.dk er *stedet* at finde info om fladskærme, når jeg færdes på UK/US forums er der ofte links hertil :)

Fortsæt endelig det gode arbejde! *thumbs up*
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#4228
Jep. Jeg har Acer AL1916W, ViewSonic VA1912ws, Fujitsu-Siemens W19-1 og Asus PW191 til test lige i øjeblikket. :)

Jeg må nok sige, at jeg ikke er helt enig med dinside.no, men alt det kan I snart læse meget mere om. Jeg forventer at udgive den sammenlignende tests af de 4 19 tommer widescreen skærme i næste uge. På nogenlunde samme tidspunkt kommer der også tests af LG L1770H og Samsung 940BF.
Af Anders1101
#4230
Fantastisk, intet mindre! Ser virkelig meget frem til det!
Brugeravatar
Af hightower
#4232
Lyder godt Rasmus. Men jeg bliver overrasket hvis ikke Fujitsu-Siemens vinder den round-up. ;)