Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
#267467
Hvis man ser på de uddelte karakterer for billedkvalitet, så ligger OLED helt i toppen og alt andet halter langt bagefter. Går ud fra at det i ret høj grad er den bedre gengivelse af HDR på OLED der bevirker den store forskel, så måske det kunne give mening at give separate karakterer for SDR og HDR? HDR udgør vel stadig en ret lille del af hvad der bliver set rundt omkring i hjemmene, så måske ikke helt fair hvis det tillægges alt for stor vægt ved den samlede bedømmelse af billedkvaliteten.

HDR kunne måske sammenlignes lidt med 3D (bortset fra at HDR vel nok vil vise sig mere langtidsholdbar). Hvis et TV ikke kunne vise 3D, så var det vel ikke noget der påvirkede bedømmelsen af billedkvaliteten i så høj grad som det er tilfældet med HDR.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267474
Det er ikke kun HDR, men det generelle løft du får af et dybere sortniveau. Du skal nok tænke således: Lige nu hedder det SDR og HDR. På et tidspunkt, så er normen HDR og SDR er bare noget man putter i HDR-containeren når man skal vise "gammelt" indhold.

Vi vil ikke over og have separate scores på alting ligesom Rtings har. Vi har endvidere en hel del kode bundet op på den måde vores system virker, så hvis vi ændrer noget nu, så har vi en bunke JS som skal ændres, for ikke at snakke om de enkeltstående sider vi har kørende, som kører udenom vores globale JS-samling.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#267504
OLED løfter groft sagt billedkvaliteten i alle former for materiale fra 720p til 4K SDR til 4K HDR (og for den sags skyld 3D dengang det var relevant).

Men hvis det specifikt er HDR man søger, så har vi også denne oversigt: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1503046255

Mht. HDR så er det helt klart forventningen, at det bliver normen på et tidspunkt. Det er det nærmest allerede for nye, store amerikanske produktioner og på spilfronten velsagtens i endnu højere grad. Ser man primært dansk indhold, så går der længere tid.
Af Steen Bay
#267557
Jeg har stadig til gode at opleve både OLED og HDR i hjemlige omgivelser, og der kan nok gå et stykke tid før det bliver ændret da jeg afventer OLED TV i mindre størrelser. Tvivler ikke på at OLED er klart bedst hvis man vil have 4K og HDR (ellers kan plasma vel stadig gøre det ganske udmærket), men studsede lidt over de høje karakterer på 97-98% for billedkvalitet. OLED har vel stadig en del 'udfordringer', såsom panelernes homogenitet (banding/tint), lysstyrken ved HDR og gengivelsen af bevægelse. BFI er vel næppe vejen frem mht. bevægelse da det yderligere vil hæmme lysstyrken ved HDR, så måske der skal satses på bedre interpolation mens der ventes på HFR engang i fremtiden.

Vel også lidt et problem at den nuværende 'acceptable' lysstyrke på OLED er opnået vha. RGBW subpixels. Den hvide subpixel er vel ikke meget bevendt hvis der skal vises rene farver med høj lysstyrke/intensitet. RGBW er vel et nødvendigt kompromis pt. på OLED, men en høj lysstyrke med almindelige RGB subpixels (som på de fleste LCD) må være bedre.
Nå, men mht. de høje karakterer, så fik jeg studeret artiklen om karaktersystemet lidt nærmere og kan se at en karakter på f.eks. 98% (98 a 100) automatisk vil blive ændret til f.eks. 89% (98 a 110) hvis der fremover sættes nye normer for opnåelig billedkvalitet. Systemet har altså så at sige 'dynamiske metadata' indbygget, og det er da egentlig ganske smart ;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267563
Overliggeren er ikke 100 længere. Det var den da vi startede, men den er justeret op siden da. Vi har netop lavet det sådan for, at vi ikke ender samme sted som alle andre, hvor deres anmeldelser reelt er ubrugelige året efter og hvor man ikke kan sammenligne TV på tværs af årgange, fordi man har ramt loftet for karakterer.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#267570
Steen Bay skrev:JDen hvide subpixel er vel ikke meget bevendt hvis der skal vises rene farver med høj lysstyrke/intensitet. RGBW er vel et nødvendigt kompromis pt. på OLED, men en høj lysstyrke med almindelige RGB subpixels (som på de fleste LCD) må være bedre.
RGBW panelstrukturen på OLED er en hel del anderledes end den på LG LED RGBW

Har selv taget en del microscop-billeder af disse to paneltyper her for LG 2017 lineup, dels RGBW UJ701 og B7V. (ligger i flere tråde her på flatpanels)
på LED RGBW er der 3x3840 (11.520) for RGBW og hvor den hvide pixel crasher RGB-trenigheden kontinuerligt, og hvor der i praksis kun er 2880* egentlige RGB dioder og så + 960*W og også derfor at visse kalder denne afart af RGBW-panel for fake UHD (4K) og nærmere 2.9k RGB

Hvor derimod RGBW-panelet på OLED vitterlig har 4x3840 pixels [15.360] og besidder native UHD for samtlige RGBW.

LED 2017 LG UJ701
Billede

OLED B7V
Billede
Billede


OLEDs RGBW ser umiddelbart ud til max at kunne arbejde med 3 "farver" samtidig da ingen af billederne har samtlige 4 RGBW diode lysende samtidig og ej ligesom med LED RGBW hvor samtlige RGBW kan lyse på samme tid. .
Den blå diode som er slukket på ovennævnte OLED B7V billede ligger under den hvide.

Har prøvet kigge på nogle af billederne jeg tog' og har ikke nogen af helt rene farvslides, men virker som panelet er istand til kun at levere native farver som ej forurenes, hvis det er påkrævet...
Men hvis der fx er brug for en ren blå slide, så vil kun de blå lyse op, lidt a'la tilfældet her.
Billede
Senest rettet af DaneLaw 18. feb 2018, 17:04, rettet i alt 2 gange.
Af Steen Bay
#267576
@DaneLaw - Enig i at opløsningen ikke påvirkes negativt af RGBW pixelstrukturen på OLED. Ville umiddelbart have troet at alle de 4 subpixels ville lyse samtidig hvis der vises hvid med høj lysstyrke på skærmen. Hvis det ikke sker har det sikkert noget med farvetemperaturen at gøre. Det er vel i høj grad den hvide (ret store, ser det ud til) subpixel der gør OLED i stand til at opnå ganske pæne lysstyrker når man måler denne (med et hvidt skærmbillede), og lyse, umættede farver (lyserød, lyseblå, osv.) kan nok også gengives med en pæn lysstyrke, men med rene, mættede farver hvor den hvide subpixel ikke kan benyttes, der må den opnåelige lysstyrke være betydeligt mindre end på et RGB panel (hvis begge paneler kan gengive hvidt med samme lysstyrke).
Brugeravatar
Af DaneLaw
#267583
Det er ikke lysstyrke du mangler på nutidens OLED, selvom jeg som udgangspunkt gerne vil mene man ikke kan få for meget effekt,men bevares der er knald på drengen og næsten for meget af det gode ved visse lejligheder når det famøse HDR-logo tryner frem og det er bestemt heller ikke mangel på mættede farver, men jeg tror det kræver at man selv stifter bekendtskab med en OLED-model i dagligdagen som får lov til at strække benene på stort og småt' for rigtig at fornemme potensen i disse paneler og intensiteten.

Der jo en grund til at hele anmelder-feltet, ligger sig fladt ned på billedkvalitet -
Flatpanels har en glimrende rettesnor, modellerne imellem.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1503046255

Mener også at en af brugerne her i forummet som ellers ejede ZD9 og valgte at skifte det ud med et A1 OLED og gav et glimrende indblik og en sammenligning som falder rimelig i tråd med dem man finder online når toppen af LCD sammenlignes med OLED og det var trods alt A1, som er et af de bedste OLED i 2017 imo, men dog med en lysstyrke som iflg Rtings målingere faktisk er mere på niveau med 2016 niveauet.

fandt kommentaren //
MigSelv skrev: Jeg har skiftet fra Sony’s øverste hylde lcd ZD9, til deres A1 Oled ( begge 65” ). Og på nær et punkt, lysstyrke, er der intet der kommer i nærheden af A1 Oled. Ikke dermed sagt, at lysstyrken på et A1 er for lav/problem, der er mere end rigeligt til HDR.
Jeg har haft crt, plasma, lcd og nu oled, og kan blot konstatere, at oled har leveret det bedste billede på alle parametre. Til trods for panellotteri, og hvad vi ellers skal kalde det, jeg har måske været heldig, men har har aldrig haft et tv før, med et så nært 100% perfekt billede.
Er oled den perfekte teknologi, måske ikke, men det er f..... tæt på. Det eneste der nager lidt, som jeg tydeligt så på plasma, er risikoen for retention og i værste fald burn in. Men har endnu ikke set skyggen af det, og nej, jeg tæsker ikke løs på samme kanal med logo. Men to timer på DR1, med den lille røde firkant osv, gav ikke anledning til noget som helst.
On topic igen, størrelse frem for bedste billede, det er let nok. Spar lidt mere op, og vælg oled i ønsket størrelse :-)
Ps. Jeg er den lennon refererer til på Recordere.dk.