Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af zerocool
#578
For at citere fra Tv-sektionen, under beskrivelsen af "HD Ready":
"For at et produkt skal opfylde kravene skal følgende gælde:

1. Skærmen skal mindst kunne vise en opløsning på 720 linjer i 16:9 widescreen.
2. Skærmen skal enten have en DVI eller HDMI indgang med understøttelse af kopibeskyttelsen HDCP.
Hvis skærmen ikke har en af ovenstående, skal den mindst have en analog komponent (YPbPr1)
I de to HDTV kompatible opløsninger 1280x720p og 1920x1080i skal skærme kunne håndtere inputs i 50 og 60 Hz progressive eller interlaced for de to respektive standarder.
"

HD ready mærkede skærme skal både have digital- (HDMI eller DVI) og analog (komponent YPbPr1) tilslutningsmuligheder.
For at opnå mærkningen kan producenten, modsat hvad ellers kunne være antagelsen ud fra ovenstående citat, altså ikke kun nøjes med kun det ene eller andet. Læs evt. EICTA's krav her - http://www.eicta.org/files/LicenseAgreement-114600A.pdf.

Derudover skriver du, at "Nogle skærme nedskalerer signaler trods de er i samme opløsning, som skærmens opløsning, for derefter at opskalere dem igen. Det er f.eks. tilfældet for Philips Pixel Plus 1 og 2 modeller, men ikke de nye Pixel Plus 2 HD.".
Pixel Plus 2 HD nedskalerer da også, omend kun til 1366x768:
Billede
og derudover, på PL2HD udstyrede skærme, efterfølgende igen for at få billedet inden for safe-action området.
Formuleringen "Nogle skærme" kan også give formodningen om, at der faktisk er et godt antal skærme, der ikke skalerer. I virkeligheden er det kun en lille promille af de fladskærme, som produceres i dag - ikke mindst pga. at producenterne stadig anvender 1940'ernes safe-action -værdier til at overscanne billedet, men også pga. af de forskellige billed-"forbedrende" videokredsløb.

Ellers hilser jeg Tv-sektionen velkommen og keep up the good work, Rasmus :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#579
Det er sandt at PixelPlus 2 HD også nedskalerer men den opskalerer jo ikke igen efterfølgende, hvilket er hvad kommentaren går på. Der er som sådant ikke noget galt i at nedskalere et 1080 signal til 720 hvis skærmen kun kan køre 720. Hvis den derimod nedskalerer til noget lavere end hvad skærmens opløsning ret fysisk magter, er lidt skidt.
Brugeravatar
Af zerocool
#582
yakken skrev:Det er sandt at PixelPlus 2 HD også nedskalerer men den opskalerer jo ikke igen efterfølgende, hvilket er hvad kommentaren går på. Der er som sådant ikke noget galt i at nedskalere et 1080 signal til 720 hvis skærmen kun kan køre 720. Hvis den derimod nedskalerer til noget lavere end hvad skærmens opløsning ret fysisk magter, er lidt skidt.
Hvis man fulgte din formodning, at et PP2HD-Tv ikke efter billebehandlingen opskalerer billedet fra 1366x768p, ville man se billedet på et Tv med en fysisk opløsning på 1920x1080 (som ex. Philips 37PF9830) med en sort ramme omkring, på 554x312 pixels.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#583
Det er sandt, men jeg antog i min udtalelse at det TV man benyttede havde en native opløsning på 1366x768 ;)

Det er klart at de nye versioner der følger 1080 formatet nødvendigvis må opskaleres igen.
Brugeravatar
Af zerocool
#586
yakken skrev:Det er sandt, men jeg antog i min udtalelse at det TV man benyttede havde en native opløsning på 1366x768 ;)
Den antagelse har du nu heller ikke ret í. Selv om et PL2HD-Tv, med en fysisk opløsning på 1366x768, modtager et signal-input på præcis 1366x768, vil det stadig skalere. Det skyldes dels at Philips anvender en safe-action værdi på ca. 5%, med dertil hørende overscan og skalering, men muligvis også andre skaleringsprocessor jeg endnu ikke har sat mig ind í.