Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fidoble
#332191
Gammerby skrev:Ja den kommer med en eller anden fejl. Virker på iPhone.
Ok, det virker også på min Android telefon?

Håber det snart bliver fixet...
Af Alkapato
#332192
Samme problem på Chromecast Ultra. Den står bare og loader, når man har castet det. Sindssygt ringe at man har haft så lang tid til det og så er det ikke køreklart alligevel...
Af Alkapato
#332195
Kan man ikke caste UHD efter kampen er startet? Kan godt starte den "normale" stream, men ikke UHD.
Brugeravatar
Af TBC
#332197
Man plejer også at kunne starte V Sport UltraHD streamen på selve telefonen (før man caster) - Nu kan man kun starte den normale version fra "viaplay" (ikke "V Sport UltraHD") på telefonen. Starter man V Sport UltraHD udgaven forsøger telefonen bare at buffere videoen der ikke kommer og der skrives ligefrem "ingen internetforbindelse", hvilket jo ikke er hele sandheden, da man lige har kunnet starte den normale Viaplay udgave ...Så der er åbenbart aktuelt ikke noget at hente/ramme i den anden side af det link til "V Sport UltraHD" stremen der jo ellers gerne også skulle kunne startes ...Ups! ::l

V Sport UltraHD streamen virker heller ikke på mit ATV 4K
Brugeravatar
Af TBC
#332203
Nu virker det også igen hos mig. (V Sport UltraHD transmissionen far ViaPlay)

Og den gode nyhed er at [lige] nu ligner det faktisk noget man kan tillade sig at kalde for 4K - i modsætning til hvad jeg så de første 2 dage (har ikke set noget siden Danmark-Finland), hvor det mere lignede noget der mindede om opskaleret 1080i end om 4K.

Der er MARKANT højere spatial opløsning i det billede jeg ser lige nu. Hvor f.eks. banelinjerne under de tidligere transmissioner flimrende som om det var opskaleret fra interlaced, ser man nu i stedet flere detaljer/huller/helligdage i linjernes optrækninger uden den tidligere flimren, man kan se dybere i græsset, spillernes stømper/tøjmønstre ved closeups og dybere ind i publikum på tribunerne idet billedet er langt bedre spatialt opløst og defineret end hvad jeg så for nogle dage siden. Man har en meget bedre fornemmelse af stadion og miljøet nu, end hvad tidligere var tilfældet, hvilket er hvad jeg vinder af oplevelse, når den spatiale opløsning øges. :) ...Nu ville jeg jo faktisk godt kunne være bekendt at invitere venner til at se EM bold på 123 tommer 4K projektor i modsætning til tidligere hvor det ville have været direkte dårlig reklame.

Edit: Damn. Det holdt desværre ikke så længe. Signalet er stadig overall bedre end for et par dage siden (sidst jeg så) - F.eks. er det med linjernes tidligere flimren stadig fixed og den spatiale opløsning overall stadig bedre end for nogle dage siden. MEN i løbet af 2 halvleg er encodets spatiale opløsning i flere perioder faldet markant :( Nu bærer encodet igen tydeligt præg af kompromitteret spatial opløsning grundet for lav bitrate, med tydelige nedgang i quantizerværdier i encodet med klare og tydelige artifacts i encodet, f.eks. i overgangen fra spillere til græs, detaljeringen af publukum og plamager af græsset hvor den tidligere detaljegrad forsvinder til fordel for mere diffuse og mindre definerede områder osv osv ...Alt sammen tydelige tegn på for lav bitrate.

Mit gæt er at ViaPlay på en eller anden måde har fået forbedret signalindgangen til deres encode og det jeg så i perioden efter at signalet kom tilbage, og der endnu ikke var så mange om streamen, var et encode med tjenestens maksimale bitrate, mens jeg nu ser et 4K signal med tydeligt kompromitteret bitrate. Desværre kan jeg ikke aflæse bitraten på mit ATV (Idet ATV'et jo xenofobisk nægter at snakke sammen med andet end andre Apple enheder), men spørger jeg min router, så påstår den at jeg på mit 5 Ghz netværk (hvor ATV'et aktuelt er den eneste aktive enhed) i gennemsnit benyttes 9,6-9,9 Mbps mod 17,4-19,7 Mbps når det kører godt. I slutningen vise routeren f.eks. 19,52 Mbps, men signalet på lærredet var stadig ikke fuldt ud så godt som helt i starten?!? :(( ...Det er sku mærkligt! Desværre nåede jeg ikke at se hvad bitraten var helt i starten :(

Edit 2: Så lige i noget ventetid også de sidste 10 min af Tyskland-Frankrig. Det stod godt igen.
Af mbm
#332228
Nu pressede jeg mig selv til at se det meste af tyskland-frankrig i går på viaplay appen UHD.
Farverne var ihvertfald bedre end de seneste kampe jeg havde set. Der er forskel på dette UHD stream og så DRTV. Det er måske en smule skarpere på UHD, men om det er bedre er jeg stadig i tvivl om. Noget andet jeg oplever på viaplay app UHD er at det er noget flimren igang i mellem.

Helt generelt var mine forventninger LANGT højre til at se EM bold i 4K.
Af Fidoble
#332232
Alkapato skrev:Virker stadig ikke her. Hvilken fremgangsmåde bruger du?
Jeg gjorde ikke andet end at prøve at starte app'en og se 4K streamen.
mbm skrev:Nu pressede jeg mig selv til at se det meste af tyskland-frankrig i går på viaplay appen UHD.
Farverne var ihvertfald bedre end de seneste kampe jeg havde set. Der er forskel på dette UHD stream og så DRTV. Det er måske en smule skarpere på UHD, men om det er bedre er jeg stadig i tvivl om. Noget andet jeg oplever på viaplay app UHD er at det er noget flimren igang i mellem.

Helt generelt var mine forventninger LANGT højre til at se EM bold i 4K.
Jeg prøvede at se kampen på DRTV nu hvor Viaplay var lidt ustabil og jeg vil gerne medgive at forskellen ikke er ret stor. Viaplay's 4K stream er ikke ligefrem verdens bedste, men jeg syntes det er et skridt i den rigtige retning.

Er der nogen der ved hvorfor kvaliteten varierer så meget fra udbyder til udbyder? Er det deres udstyr der sætter begrænsningen eller prisen på den båndbredde de benytter eller noget helt tredie...?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#332236
Fidoble skrev: 16. jun 2021, 09:00 Er der nogen der ved hvorfor kvaliteten varierer så meget fra udbyder til udbyder? Er det deres udstyr der sætter begrænsningen eller prisen på den båndbredde de benytter eller noget helt tredie...?
Der er mange led i kæden, der påvirker slutresultatet. Til at starte med kameraet. Ideelt set bør man optage i højere end 4K-opløsning, hvis man f.eks. også vil zoome.

Når man streamer live, så bliver det et kompromis mellem forsinkelsen på signalet og billedkvaliteten. Når Netflix eller andre komprimerer en film til 4K, har de lang tid til enkodning, hvorfor slutresultatet generelt bliver bedre. Bitraten er en indikator for hvor hård komprimeringen er, men man kan sige, at alt andet lige så kan bitrate ikke kan sammenlignes 1:1 mellem live- og arkiv-indhold. Viaplay burde nok skrue lidt højere op for bitraten på 4K-streamet.

På vejen ud til seeren kan der være "huller" i forbindelsen; både i knudepunkter undervejs og hjemme. Et streamingsignal skalerer automatisk op og ned i kvalitet ift. udstyr og internethastighed. Prioriteten i tilfælde af "huller" vil altid være at holde streamet kørende, fremfor at sikre højeste kvalitet (og så risikere signaludfald). Jeg prøvede at streame 4K fra Viaplay med diagnostisk kørende i en hel kamp, og jeg kan se, at signalet løbende rykker op og ned i kvalitet. Det kan skyldes både vejen ud til mig og pres på Viaplays servere.

Jeg ved ikke, hvordan DR modtager feedet, men hvis deres kilde også er 4K-signalet, der så nedskaleres til 1080p før udsending, så vinder DR også noget.
Af Beckham
#332237
mbm skrev: 16. jun 2021, 08:05 Nu pressede jeg mig selv til at se det meste af tyskland-frankrig i går på viaplay appen UHD.
Farverne var ihvertfald bedre end de seneste kampe jeg havde set. Der er forskel på dette UHD stream og så DRTV. Det er måske en smule skarpere på UHD, men om det er bedre er jeg stadig i tvivl om. Noget andet jeg oplever på viaplay app UHD er at det er noget flimren igang i mellem.

Helt generelt var mine forventninger LANGT højre til at se EM bold i 4K.
Den der flimren har de også på UHD tv kanalen.

Ang. forventningerne så var mine også væsentlig højere efter at have set sidste slutrunde i 4K. Her var kvaliteten væsentlig højere. Og det samme gælder på de 4K kampe de har til hverdag fra PL, Superligaen osv.
Af Beckham
#332242
Jeg har nu rapporteret det til Viaplay. Nok tvivlsomt om der sker noget, men hvis man ikke siger noget sker der jo 100% ikke noget....;-) Har også sendt dem link til den her tråd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12