Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ridderen
#325228
Hej

Jeg kan godt lide at se film man havder dårlig lyd, findes der streaming tjenester, hvor man kan streame fuld hd/4K billede og DTS-hd/truehd lyd?

Hvis ikke, findes der en tjeneste hvor man kan downloade filmen mod betaling og afspille med hd lyd. ? Som så er ugyldig efter 24 timer. Nogen der kan hjælpe?

Orker ikke fysiks Blu-ray diske.
#325232
Nej. I hvert fald ikke noget der er til at betale for almindeligt dødelige.
Af SUPER
#325233
ridderen skrev: 5. jan 2021, 22:47 Hej

Jeg kan godt lide at se film man havder dårlig lyd, findes der streaming tjenester, hvor man kan streame fuld hd/4K billede og DTS-hd/truehd lyd?

Hvis ikke, findes der en tjeneste hvor man kan downloade filmen mod betaling og afspille med hd lyd. ? Som så er ugyldig efter 24 timer. Nogen der kan hjælpe?

Orker ikke fysiks Blu-ray diske.
Blockbuster.dk udmærket lyd desværre ikke 5.1
#325240
Desværre findes det ikke.
her hjemme har valgt at kører med en lokal streamings server (plex media server) hvor vi så har rippet og ripper film ned på. Så vi har fuld kvalitet i lyd og billede. Men det er tidskrævende i starten. Men når den køer og man bare køber en ny film i ny og næ, så er der ikke så meget der
#325243
Så hvis man vil streaming-vejen, så er det optimale lyd setup Atmos incl de møbleringsfjendske lofthøjtalere ? Og hvor befinder Atmos sig så ca på skalaen til 100 - hvor det bedste lyd format på bluray er 100 ? ?
#325247
lennon skrev: 6. jan 2021, 10:47 Så hvis man vil streaming-vejen, så er det optimale lyd setup Atmos incl de møbleringsfjendske lofthøjtalere ? Og hvor befinder Atmos sig så ca på skalaen til 100 - hvor det bedste lyd format på bluray er 100 ? ?
Du tager helt fejl her. For atmos på streaming ligger i dolby digital plus, som har dårligere lydkvalitet end atmos på skive der ligger i trueHD.

Så 60 til atmos på streaming og 100 på skive
#325252
OK . . Var helt med på,at streaming lyd er en hørbar nedgradering i forhold til skive - har bare ikke kunnet gennemskue "atmos forskellen" . .
Kan man ikke frygte,at de gode AV lydformater ligeså stille dør ud i takt med,at folk vænner sig til komforten ved streaming ? Det er jo lidt det der er sket med hifi lyd . Komforten ved Blurtooth og kvantitet streaming i max 256 er jo totalt mainstream - og det der tilsyneladende styrer producenterne . .
#325253
Jeg tror ikke, at formaterne dør ud. Men i takt med at de fysiske medier udfases, vil der nok komme niche-tjenester, der tilbyder streaming og evt. filmkøb i en højere kvalitet. Dvs. lidt a la nogle af de musiktjenester som allerede findes med højopløselig lyd. Det vil igen afføde yderligere landvindinger indenfor tabsfri kompression.
#325261
lennon skrev: 6. jan 2021, 13:31 OK . . Var helt med på,at streaming lyd er en hørbar nedgradering i forhold til skive - har bare ikke kunnet gennemskue "atmos forskellen" . .
Kan man ikke frygte,at de gode AV lydformater ligeså stille dør ud i takt med,at folk vænner sig til komforten ved streaming ?
Det håber jeg ikke! Præcis i går fik jeg endelig sat min ATV 4K op og som det første blev e-AC3/DD+ med og uden Atmos testet af mod tilsvarende film på BluRay og resultatet var skræmmende ringe. iTunes udgaven af de film vi testede med var noget bedre end streaming udgaven på Netflix, men forskellen op til Dolby True HD eller DTS Master Audio var stadig enorm. Både dynamikken og klarheden er flere klasser bedre på BluRay.

Faktisk var eAC3 og Atmos den direkte anledning til at udskifte den gamle ATV 3rdGEN som med AC3 var rædselsfuld, men nu overvejer jeg om kassen skal pakkes sammen igen og sendes retur.

Faktisk er der noget at det vi testede som trods samme e-AC3 kodning umiddelbart lød bedre via ChromeCast end via ATV, så er der måske forskel i den bitrate Netflix-streamen tilbyder?
#325262
MovieViking skrev: 6. jan 2021, 18:14
lennon skrev: 6. jan 2021, 13:31 OK . . Var helt med på,at streaming lyd er en hørbar nedgradering i forhold til skive - har bare ikke kunnet gennemskue "atmos forskellen" . .
Kan man ikke frygte,at de gode AV lydformater ligeså stille dør ud i takt med,at folk vænner sig til komforten ved streaming ?
Det håber jeg ikke! Præcis i går fik jeg endelig sat min ATV 4K op og som det første blev e-AC3/DD+ med og uden Atmos testet af mod tilsvarende film på BluRay og resultatet var skræmmende ringe. iTunes udgaven af de film vi testede med var noget bedre end streaming udgaven på Netflix, men forskellen op til Dolby True HD eller DTS Master Audio var stadig enorm. Både dynamikken og klarheden er flere klasser bedre på BluRay.

Faktisk var eAC3 og Atmos den direkte anledning til at udskifte den gamle ATV 3rdGEN som med AC3 var rædselsfuld, men nu overvejer jeg om kassen skal pakkes sammen igen og sendes retur.

Faktisk er der noget at det vi testede som trods samme e-AC3 kodning umiddelbart lød bedre via ChromeCast end via ATV, så er der måske forskel i den bitrate Netflix-streamen tilbyder?
Apple tv understøtter ikke bitstream af dolby digital plus og opefter. Den konvertere dem til PCM, og med atmos på bl.a Netflix og iTunes, lægger den atmos delen ind i dolby mate 2.0 så atmos delen kommer med i PCM lyden.

Jeg håber heller ikke at HD formaterne dør. Men er bange for det, da flere og flere køber soundbar, hvor dem i de billige ende, som Sonos arc, Samsung, ikke kan spille med den klarhed, som et dedikeret højtaler setup
#325270
Stofferloffer skrev: 6. jan 2021, 19:57 Haha Tduck, det er jo bare dumt.
Sonos Arc er ikke high end eller derhenad overhoved, men at påstå den er i den billige ende....?

Hvad er der, en håndfuld soundbars der er dyrere?
Lige netop det er ikke High-End. Og derfor tror jeg HD lyd er en uddøende, da man ikke kan hører forskel på lossless og lossy på Sound bar i den prisklasse.

Ja der omkring
Senest rettet af OrigT-Duck 6. jan 2021, 22:41, rettet i alt 1 gang.
#325271
Det kunne jo blive en dødsspiral a-la loudnes-war i hifi verdenen. Altså hvor udbyderne/producenterne kigger på majoriteten af slutbrugere - og så minimerer kvalitet og båndbredde i forhold til det. Nedstigningen er jo lidt begyndt for os der har droppet skiverne . . .
#325289
Tak for de mange indlæg, jeg må konkludere at der ikke er noget på markeret der er værd at besøge. det er trist at man har udstyr til mange tusind kroner og så ikke kan udnytte dette.
Det med at købe/leje en disk og rippe og ligge på server har jeg ikke tolmodighed til, jeg ser også kun film en gang og så er jeg videre. Det er synd når man har pengene til at betale et abonnent eller give 40-50 kr for at leje en film, at man så ikke har mulighed for at vælge forskellige kvaliter af filmene. Har man forbindelsen eller tiden til at hente ned, vil jeg hellere end gerne vente 1-3 timer for at hive 40-50gb ned fra nettet, for at man kan få fuld udnyttelse af lyd og billede som film producenterne har brugt så meget krudt på, for at vi kan få den bedste oplevelse. Men jeg må fortsætte med at streame fra viaplay og Netflix, indtil der er nogen, som får den geniale ide, at man også skal have god lyd til sine film, også via streaming.