Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af NorDK
#322199
Hej

Når jeg ser Disney+ på AppleTV, så er billedet meget mørkt.

Jeg har ikke samme problem, når jeg ser Disney+ via app. på mit Sony A1 TV.

Har I et bud på, hvad der går galt på AppleTV?
Ja, jeg kan "nøjes" med at se det via Sony TV'et, men jeg er ellers glad for mit AppleTV, som jeg bruger til alle andre apps.

Jeg har ikke samme problem med øvrige apps på AppleTV, herunder Netflix, Viaplay, m.fl. samt på itunes indhold.

Tak for svar :)
Af filmfreak
#322204
Er det kun når du ser indhold med Dolby Vision ?
Hvis ja er det et kendt problem med Sony Oled tv. Her kan man så forsøge at kompensere ved at ændre nogle indstillinger for Dolby Vision profilen på tv.
Men så burde der også samme problem med Netflix med 4K Dolby Vision indhold via Apple Tv.
#322208
Ja, det er et problem med måde Sonys TV præsenterer sig overfor en afspiller. Fejlagtigt fortæller TV'et, at det er i stand til at vise 1000 nits i HDR, og så sættes lysniveauet i forhold til dette. I virkeligheden kan de fleste af Sonys OLED kun vise 6-700 nits, så billedet bliver derfor for mørkt. Det er kun et problem for ting tilsluttet via HDMI.

Vi har bekræftet, at problemet er det samme for Netflix mv. afspillet via ATV på et Sony TV. Se eventuelt testen af A8, hvor jeg viser samme scene fra Netflix afspillet via ATV og via app på TV:
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1591852046
Af NorDK
#322212
Det er kun testet med DV, så I har nok ret i, at det er det nævnte Sony problem (som jeg ikke havde hørt om før).

Det mystiske er bare, at jeg ikke fornemmer det samme problem med DV indhold på eksempelvis Netflix eller købte iTunes film.

Ærgerligt, at valget skal stå mellem scener der ikke kan ses på AppleTV, når der er tale om dunkle scener, eller mere uklart billede samt undertekster der blænder (ikke overdrevet) via app på Sony A1.

Øv, at Sony ikke kan gøre det bedre på produkter I den prisklasse.
Af Niels E
#322296
Jeg oplever det samme på mit Sony TV med Apple boks tilsluttet, så jeg bruger så vidt muligt apps på tv'et.
Nogen der ved om der kommer en rettelse fra Sony på dette punkt?
Af daneinsg
#322299
jeg havde et lignende problem på samsung q85r og q90r med filmen Brave på Disney+ app som pludselig en dag var alt for mørk. filmen stod som HDR og tv'et gik i HDR setting, men billedet var alt for mørkt.
Nu er titlen ikke længere i HDR på disney+ og farve+lys er rigtigt.. Det må have været en fejl med disneys kodning af en slags og jeg har kun oplevet det på den titel.
Af filmfreak
#322315
Niels E skrev: 16. nov 2020, 18:42 Jeg oplever det samme på mit Sony TV med Apple boks tilsluttet, så jeg bruger så vidt muligt apps på tv'et.
Nogen der ved om der kommer en rettelse fra Sony på dette punkt?
Tror ikke du skal forvente en rettelse fra Sony, da de ikke mener der er tale en fejl.

Du kan som jeg på Sony Oled tv kompensere ved at sætte Gamma =2 og avanc. Kontrastforbedring til ‘mellem’ på DV profilen (for HDMI)
Gør det mens du ser en film med DV fra Apple tv så er du sikker på at du retter i den rigtige profil og kan samtidig se resultatet.
Af Niels E
#322326
@filmfreak
Ja, det er også min tilgang til det for nuværende. Det burde bare ikke være nødvendigt...

Ved du, hvad der ligger bag, at de ikke mener det er en fejl? Har de en anden tilgang/filosofi? Er det mangel på standarder inden for HDR?
Af Niels E
#322356
Ja, men det var uddybning af netop din forklaring, jeg er interesseret i. Hvorfor melder fjernsynet, at det er i stand til at fremvise 1000 nits?

Er de opmærksomme på problemet, eller mener de, pga. en anden tilgang/filosofi, at det ikke er et problem?
Og ikke mindst - har de tænkt sig at rette det?