Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#321328
Lunddal har da en pointe . Netflix skal have en eller anden pris for deres produkt - hvad der så bliver lagt på lokalt, af moms eller afgifter,er udenfor Netflix rækkevidde.

Måske grundprisen i Tyrkiet, Columbia, Congo osv er beregnet udfra købekraft ?
#321329
lennon skrev: 30. okt 2020, 12:14 Måske grundprisen i Tyrkiet, Columbia, Congo osv er beregnet udfra købekraft ?
Det er de selvfølgelig overalt. Tidal Hi-Fi koster 17,- om måneden i Tyrkiet. Der er jo ikke 182 kroners afgifter til forskel mellem os og dem :)
#321331
lennon skrev: 30. okt 2020, 12:14 Lunddal har da en pointe . Netflix skal have en eller anden pris for deres produkt - hvad der så bliver lagt på lokalt, af moms eller afgifter,er udenfor Netflix rækkevidde.

Måske grundprisen i Tyrkiet, Columbia, Congo osv er beregnet udfra købekraft ?
Hvordan afspejles grundprisen så i at USA priser + dansk moms, skulle være den samme som i DK. hvis grundpris i Tyrkiet + dansk moms ikke er den samme? At der nu er andre parametere at tænke på? Skal vi fortsætte i mange år frem med at lave købs spekulationer i Netflix?

Hvad er pointen så? I hvert fald ikke at USA og Danmark ligner hinanden , det tvivler jeg på kunne være det, vi er slet ikke i samme gruppe af antal indbyggere.

Lad mig lige uddybe, som oprindeligt blev kaldt pointe, at Netflix havde en grundpris, og den var +DK moms den samme overalt, tak, det vil jeg godt se med Tyrkiet, som jo er et rigtig godt modsvar på det ikke er en standard grundpris for hele verden.
#321332
Naiera skrev: 30. okt 2020, 11:55
lunddal skrev: 30. okt 2020, 07:27
Min pointe var, at priserne i USA er noget billigere, fordi der ikke pålægges 25% moms.
Netflix tager selvfølgelig højde for lokale forskelle som denne, når de sætter priserne.
Ja, det gør alle virksomheder da. Og vi betaler så fuld pris sammenlignet med USA (ergo Netflix får samme beløb i kassen).

Andre lande kan have en lavere pris pga. lavere købekraft. Det er jo også årsagen til at mange købte cd'er via visse asiatiske lande, da priserne der er lavere.
#321333
bbplayer skrev: 30. okt 2020, 13:43 Lad mig lige uddybe, som oprindeligt blev kaldt pointe, at Netflix havde en grundpris, og den var +DK moms den samme overalt, tak, det vil jeg godt se med Tyrkiet, som jo er et rigtig godt modsvar på det ikke er en standard grundpris for hele verden.
Hvor skriver jeg, at grundprisen er ens overalt? Det har jeg godt nok aldrig påstået.

Min pointe (igen) var, at mange danskere (og den linkede artikel) har brokket sig over, at Netflix kræver mest i abonnement af danskere, men Netflix tager samme pris som i USA.

De tjener ikke fem flade øre mere på en dansker end en kunde i deres hjemland.
#321334
bbplayer skrev: 30. okt 2020, 11:19 Jeg giver op, din begrundelse er værdiløs i dette sammenhæng.
At forsøge at beregne sig frem til et sammenligningsgrundlag, bare fordi det gør noget bedre eller dårligere giver ingen mening her, og det lyder som ikke gennemtænkt logik. Jeg betaler stadig den pris jeg betaler ligemeget om produktet er billigere eller dyrere med dansk/tysk/fransk/belgisk moms :) Sooo what?

Flere skriver Tyrkiet har billigste pris, hvorfor tager du ikke udgangspunkt i den og ikke US priser? Den er jo billigere, så rækker din strategi vel ikke.
Hvilken strategi. Du misforstår mig totalt.

For at kunne sammenligne Netflix-priser mellem lande, er du nødt til at have samme sammenligningsgrundlag, hvilket så også betyder, at du er nødt til at fjerne evt. moms fra den tyrkiske pris også.

Jeg påstår på ingen måde, at prisen i Tyrkiet er den samme som i Danmark før afgift, men du kan kun se den reelle forskel ved at fjerne afgifter.

Og så er det vi ender med, at Danmark ikke er dyrere end bl.a. USA.
#321340
pointen (for mig) er at Danmark ligger helt i bunden når det gælder både prisen og hvad man får for sine penge (næsthøjeste pris samt det dårligste indhold)

uanset hvad man kigger på (moms, afgifter og U name it) så er det et faktum at i Danmark der får man mindst for sine penge (og det mens man man betaler den næsthøjeste pris - af samtlige lande - for sit abonnement)
#321346
allo skrev: 30. okt 2020, 18:37 pointen (for mig) er at Danmark ligger helt i bunden når det gælder både prisen og hvad man får for sine penge (næsthøjeste pris samt det dårligste indhold)

uanset hvad man kigger på (moms, afgifter og U name it) så er det et faktum at i Danmark der får man mindst for sine penge (og det mens man man betaler den næsthøjeste pris - af samtlige lande - for sit abonnement)
Og det er nogle gode pointer generelt , og så behøver man ikke grave mere i det, for der er jo andre lande, som nok får mindre, og jo, USA som generelt får mere.
#321436
hvis der er danske undertekster på ikke-dansk-Netflix så burde man opfordre andre udelukkende til at tegne et f.eks. amerikansk abonnement

Netflix betaler ikke skat i Danmark og her burde staten kræve følgende (burde gælde selvfølgelig alle andre aktører - ikke kun Netflix):

- vil Netflix ikke betale skat i Danmark så skal Netflix bruge tilsvarende beløb (det som de sparer ved IKKE at betale skat i Danmark) på dansk produceret indhold (lad os sige at de sparer 50mio ((jeg aner ikke hvad de sparer så det er blot et eks.)) - så skal Netflix bruge 50mio på dansk - RENT DANSK produceret indhold - produceret i Danmark; udelukkende danske skuespiller etc., dansk fra A til Å - det ville kun være fair og til gavn for alle
#321441
allo skrev: 2. nov 2020, 13:51 Netflix betaler ikke skat i Danmark og her burde staten kræve følgende (burde gælde selvfølgelig alle andre aktører - ikke kun Netflix):
Det er en fuldstændig urimelig påstand: Jeg (og alle dem jeg kender med Netflix abb.) betaler da 25% moms af mit 4K abb. - og jeg er endda jyde og kan stadig ikke forlig mig med det der moms :D men det er jo stadig skat - ligeså vel som alle andre afgifter i forklædning er skat.

Dernæst - Netflix betaler skat efter samme regler som alle andre virksomheder i DK (og danske virksomheder betaler skat i udlandet efter de regler der gælder her). Det er muligt, at Netflix ikke har overskud i DK - men så vidt jeg ved er vi da heldigvis ikke nået til stadie, hvor staten opkræver indkomst-/selskabsskat af ikke-eksisterende indkomster.
#321457
kimfrede skrev: 2. nov 2020, 15:17 Det er muligt, at Netflix ikke har overskud i DK - men så vidt jeg ved er vi da heldigvis ikke nået til stadie, hvor staten opkræver indkomst-/selskabsskat af ikke-eksisterende indkomster.
Præcis hvad vil overskud være for nogle som ikke rigtig er tilstede og vil lægge skattekroner af salg i Danmark. Du kan da ikke mene og tro at Netflix som tilbyder et bredt spectra af internationale film, og få danske titler, ikke kan tjene penge i Danmark.

Så burde de da vist lukke for Danmark <B
#321469
kimfrede skrev: 2. nov 2020, 15:17
Det er en fuldstændig urimelig påstand: Jeg (og alle dem jeg kender med Netflix abb.) betaler da 25% moms af mit 4K abb. - og jeg er endda jyde og kan stadig ikke forlig mig med det der moms :D men det er jo stadig skat - ligeså vel som alle andre afgifter i forklædning er skat.

Dernæst - Netflix betaler skat efter samme regler som alle andre virksomheder i DK (og danske virksomheder betaler skat i udlandet efter de regler der gælder her). Det er muligt, at Netflix ikke har overskud i DK - men så vidt jeg ved er vi da heldigvis ikke nået til stadie, hvor staten opkræver indkomst-/selskabsskat af ikke-eksisterende indkomster.
1. moms det er ikke det samme som skat :-) (man betaler skat af det overskud som er et resultat af alle indtægter minus alle udgifter der er rent arbejdsrelaterede)

2. de tjener nok OGSÅ 'lidt' på vores (det danske) marked ;-)
#321496
Helt generelt (og så slutter jeg herfra for ikke at afspore denne debattråd):

1. alle de penge en stat opkræver fra sine borgere, som ikke hidrører fra direkte erhvervsmæssig aktivitet, er da skat. Det er da ligemeget om man kalder det moms, ejendomsværdiskat, emballageafgiften på bæreposer og engangsservice, rullegardin-afgift (jo - det findes) og hvad ved jeg. Der er skat på ufattelig meget i dette samfund. Hvis I satte jer ned og kiggede på årsforbruget i en familie som min (2 voksne, 2 børn, 2 biler, hus), analyserede afgifter på forsikringer, vand, el (70% af din elregning er afgifter og moms - prøv at nærlæse den - her har man sq været kreativ), brændstof, osv. så vil I blive overrasket over jeres marginal-skat. I 2018 betalte min kone og jeg (samlet set) 63 kroner for hver 100 kr vi tjente til stat, region og kommune (og nej - dette tal indeholder ikke udgifter til børnepasning m.v. og ja - jeg har modregnet børnefamilieydelsen).

2. Jeg ved ikke hvordan I tror regnskaber opgøres - men der er ret stramme regler for hvad man kan og ikke kan - og der er revisionspligt - også for Netflix. Hvis de ikke har overskud i DK, er det fordi de kan dokumenterer investeringer, der understøtter dette - fuldstændig ligesom alle andre virksomheder i DK.

Disclaimer - jeg (eller nogen jeg kender (overhovedet) har ikke en relation til Netflix, men udtalelser som de her i tråden minder jo om den heksejagt der var i foråret på udvalgte virksomheder.
#321500
kimfrede skrev: 3. nov 2020, 12:26 2. Jeg ved ikke hvordan I tror regnskaber opgøres - men der er ret stramme regler for hvad man kan og ikke kan - og der er revisionspligt - også for Netflix. Hvis de ikke har overskud i DK, er det fordi de kan dokumenterer investeringer, der understøtter dette - fuldstændig ligesom alle andre virksomheder i DK.
Jeg tror lidt, med undtagelse af alt det andet gode du skrev, så skulle du have stoppet sætningen ved "jeg ved ikke " <B . Der er rigtig mange parameter jeg har hørt og set virksomheder bruge for at smide penge udenlands, midlertidige lån fra hoved selskab, afskrivning på investeringer og hvem ved hvad de opfinder for at skabe underskud, bar se og lyt til Trump som kunne fjerne milliarder på et hus han byggede, så tro mig, alle skatteregler kan bøjes hvis man har penge nok.