Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#321436
hvis der er danske undertekster på ikke-dansk-Netflix så burde man opfordre andre udelukkende til at tegne et f.eks. amerikansk abonnement

Netflix betaler ikke skat i Danmark og her burde staten kræve følgende (burde gælde selvfølgelig alle andre aktører - ikke kun Netflix):

- vil Netflix ikke betale skat i Danmark så skal Netflix bruge tilsvarende beløb (det som de sparer ved IKKE at betale skat i Danmark) på dansk produceret indhold (lad os sige at de sparer 50mio ((jeg aner ikke hvad de sparer så det er blot et eks.)) - så skal Netflix bruge 50mio på dansk - RENT DANSK produceret indhold - produceret i Danmark; udelukkende danske skuespiller etc., dansk fra A til Å - det ville kun være fair og til gavn for alle
#321441
allo skrev: 2. nov 2020, 13:51 Netflix betaler ikke skat i Danmark og her burde staten kræve følgende (burde gælde selvfølgelig alle andre aktører - ikke kun Netflix):
Det er en fuldstændig urimelig påstand: Jeg (og alle dem jeg kender med Netflix abb.) betaler da 25% moms af mit 4K abb. - og jeg er endda jyde og kan stadig ikke forlig mig med det der moms :D men det er jo stadig skat - ligeså vel som alle andre afgifter i forklædning er skat.

Dernæst - Netflix betaler skat efter samme regler som alle andre virksomheder i DK (og danske virksomheder betaler skat i udlandet efter de regler der gælder her). Det er muligt, at Netflix ikke har overskud i DK - men så vidt jeg ved er vi da heldigvis ikke nået til stadie, hvor staten opkræver indkomst-/selskabsskat af ikke-eksisterende indkomster.
#321457
kimfrede skrev: 2. nov 2020, 15:17 Det er muligt, at Netflix ikke har overskud i DK - men så vidt jeg ved er vi da heldigvis ikke nået til stadie, hvor staten opkræver indkomst-/selskabsskat af ikke-eksisterende indkomster.
Præcis hvad vil overskud være for nogle som ikke rigtig er tilstede og vil lægge skattekroner af salg i Danmark. Du kan da ikke mene og tro at Netflix som tilbyder et bredt spectra af internationale film, og få danske titler, ikke kan tjene penge i Danmark.

Så burde de da vist lukke for Danmark <B
#321469
kimfrede skrev: 2. nov 2020, 15:17
Det er en fuldstændig urimelig påstand: Jeg (og alle dem jeg kender med Netflix abb.) betaler da 25% moms af mit 4K abb. - og jeg er endda jyde og kan stadig ikke forlig mig med det der moms :D men det er jo stadig skat - ligeså vel som alle andre afgifter i forklædning er skat.

Dernæst - Netflix betaler skat efter samme regler som alle andre virksomheder i DK (og danske virksomheder betaler skat i udlandet efter de regler der gælder her). Det er muligt, at Netflix ikke har overskud i DK - men så vidt jeg ved er vi da heldigvis ikke nået til stadie, hvor staten opkræver indkomst-/selskabsskat af ikke-eksisterende indkomster.
1. moms det er ikke det samme som skat :-) (man betaler skat af det overskud som er et resultat af alle indtægter minus alle udgifter der er rent arbejdsrelaterede)

2. de tjener nok OGSÅ 'lidt' på vores (det danske) marked ;-)
#321496
Helt generelt (og så slutter jeg herfra for ikke at afspore denne debattråd):

1. alle de penge en stat opkræver fra sine borgere, som ikke hidrører fra direkte erhvervsmæssig aktivitet, er da skat. Det er da ligemeget om man kalder det moms, ejendomsværdiskat, emballageafgiften på bæreposer og engangsservice, rullegardin-afgift (jo - det findes) og hvad ved jeg. Der er skat på ufattelig meget i dette samfund. Hvis I satte jer ned og kiggede på årsforbruget i en familie som min (2 voksne, 2 børn, 2 biler, hus), analyserede afgifter på forsikringer, vand, el (70% af din elregning er afgifter og moms - prøv at nærlæse den - her har man sq været kreativ), brændstof, osv. så vil I blive overrasket over jeres marginal-skat. I 2018 betalte min kone og jeg (samlet set) 63 kroner for hver 100 kr vi tjente til stat, region og kommune (og nej - dette tal indeholder ikke udgifter til børnepasning m.v. og ja - jeg har modregnet børnefamilieydelsen).

2. Jeg ved ikke hvordan I tror regnskaber opgøres - men der er ret stramme regler for hvad man kan og ikke kan - og der er revisionspligt - også for Netflix. Hvis de ikke har overskud i DK, er det fordi de kan dokumenterer investeringer, der understøtter dette - fuldstændig ligesom alle andre virksomheder i DK.

Disclaimer - jeg (eller nogen jeg kender (overhovedet) har ikke en relation til Netflix, men udtalelser som de her i tråden minder jo om den heksejagt der var i foråret på udvalgte virksomheder.
#321500
kimfrede skrev: 3. nov 2020, 12:26 2. Jeg ved ikke hvordan I tror regnskaber opgøres - men der er ret stramme regler for hvad man kan og ikke kan - og der er revisionspligt - også for Netflix. Hvis de ikke har overskud i DK, er det fordi de kan dokumenterer investeringer, der understøtter dette - fuldstændig ligesom alle andre virksomheder i DK.
Jeg tror lidt, med undtagelse af alt det andet gode du skrev, så skulle du have stoppet sætningen ved "jeg ved ikke " <B . Der er rigtig mange parameter jeg har hørt og set virksomheder bruge for at smide penge udenlands, midlertidige lån fra hoved selskab, afskrivning på investeringer og hvem ved hvad de opfinder for at skabe underskud, bar se og lyt til Trump som kunne fjerne milliarder på et hus han byggede, så tro mig, alle skatteregler kan bøjes hvis man har penge nok.
#321501
allo skrev: 2. nov 2020, 22:06 1. moms det er ikke det samme som skat :-) (man betaler skat af det overskud som er et resultat af alle indtægter minus alle udgifter der er rent arbejdsrelaterede)
Moms er en forkortelse for meromsætningsafgift (også kaldet merværdiafgift) og er en offentlig indirekte skat/afgift.
#321506
Nu kan der måske også være nogle forskellige satser for ting som ophavsrettigheder og licenser,som Netflix hænger på, - alt efter om de tilbyder feks "Godfather" i Tyrkiet, USA (hvor den er produceret), eller Danmark ? ?
Anyway, - så er 100kr nemmere at finde i lommen på den gennemsnitlige Dansker (og Amerikaner) - end hos den gennemsnitlige Tyrker. Og det er jeg sikker på (også) er en faktor når Netflix prissætter lokalt . .
#321529
bbplayer skrev: 3. nov 2020, 14:01
kimfrede skrev: 3. nov 2020, 12:26 2. Jeg ved ikke hvordan I tror regnskaber opgøres - men der er ret stramme regler for hvad man kan og ikke kan - og der er revisionspligt - også for Netflix. Hvis de ikke har overskud i DK, er det fordi de kan dokumenterer investeringer, der understøtter dette - fuldstændig ligesom alle andre virksomheder i DK.
Jeg tror lidt, med undtagelse af alt det andet gode du skrev, så skulle du have stoppet sætningen ved "jeg ved ikke " <B . Der er rigtig mange parameter jeg har hørt og set virksomheder bruge for at smide penge udenlands, midlertidige lån fra hoved selskab, afskrivning på investeringer og hvem ved hvad de opfinder for at skabe underskud, bar se og lyt til Trump som kunne fjerne milliarder på et hus han byggede, så tro mig, alle skatteregler kan bøjes hvis man har penge nok.
Virksomheder kan ikke bare "smide penge udenlands". Jeg har netop siddet og lavet transfer pricing-dokumentation for det firma, jeg arbejder i, og det er altså ikke småting, man skal dokumentere.

Skattereglerne er ufatteligt komplicerede, og eftersom virksomheder anser skat som en omkostning som alle andre, så vil man naturligvis forsøge at minimere den. Det gør konkurrenterne nemlig.

Der er lavet masser af undersøgelser, der viser, hvem der i sidste ende betaler virksomhedsskatterne, og det er to grupper. De fleste skatter betales af kunderne, og resten betales af medarbejderne i form af lavere løn.

Og ingen af disse selskaber gør noget ulovligt. Det har Trump heller ikke gjort, og det gør du heller ikke, når du med stor sandsynlighed tager alle de fradrag, du kan få, inden du godkender din selvangivelse.