Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#319558
Hej Alle!

Klart at en helt almindelig Blu-Ray udgivelse kommer til kort overfor en 4K UHD/HDR udgivelse, men hvad siger I til 4K - HDR stream vs 1080p SDR?

Det er klart at lyden lider en del, men hvad synes I om Dolby Visionen af f.eks. Guardians of the Galaxy fra Disney+ vs den almindelige Blu- Ray? Blot et eksempel, hvor jeg har prøver A-B sammenligning.

Jeg er ret imponeret over streaming billedekvaliteten!
Senest rettet af Pede8000 26. sep 2020, 09:18, rettet i alt 1 gang.
#319560
Grundlæggende burde UHD materiale være bedre, alene fordi du bruger 4x flere punkter til at vise det du ser på 1080p.
Du kan nok sammenligne det en smule med Blu-ray og UHD blu-ray , det ligner hinanden godt men alligevel bliver UHD udgivelsen en tand bedre da den bruger flere punkter/pixel til at vise dig samme billede.

At bitrate så også er vigtig er jo en anden sag, så her forventer vi stadig god bitrate, ellers bliver emnet for kompliceret.
#319562
Jeps, tænkte blot på den samlede pakke (lyd/billede-komprimering) på 65" OLED. En god 4K oplevelse kræver et minimum af komprimering og en meget stabil forbindelse, ellers er en fysisk SD disk nok at foretrække.

Det er netop bitrate der er det spændende, jeg oplever ikke at Disneys stream er for komprimeret.
Dog har jeg sammenlignet Avengers Endgame på 4K fysisk med 4K stream, og der er en forskel i Blu-rays favør. (seføli).

Jeg bruger ATV 4K (kablet) til Sony OLED, og det kan klart anbefales.