Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#316952
35mm sammen med 65mm og 70mm, er der mega relevant da et flertal af gamle film er optaget på de medier. Mange af de nye storfilm bruger det stadig idag fx star wars ep 7-9 osv. Når man nu har negativerne og de indeholder mere information end alm SDR, hvorfor så ikke gør brug af det med HDR.

Det er jo ikke falsk eller manipuleret når det er en original negativ og den nye master bliver godkendt af en instruktør eller fotograf fra filmen, at du så ikke bryder dig om det er helt fair.

Men en kunstner bestemmer altså selv hvordan de benytter HDR. Alle moderne film idag bliver i post-production graded til SDR og HDR. Så stop med at skrive falsk og manipuleret.

Er du uenig med hvad en kunstner laver så stop med at se deres indhold.
#316965
Der findes masser af "falsk" og manipuleret HDR materiale. Det er bare at google løs...

Og nej, 35mm, 65mm og 70mm kan IKKE sammenlignes med HDR. Det er som, at blande pære og æbler sammen.

Enhver kan jo heldigvis selv vælge, hvorvidt de vil se en tv-serie eller en spillefilm med eller uden HDR. It´s that simple...! ;)
Senest rettet af Gromit 21. jul 2020, 19:29, rettet i alt 1 gang.
#317011
Torben Rasmussen skrev: 20. jul 2020, 19:05 Hvis du ser dit materiale fra en streamingtjeneste, så har du vel ikke valget?
Det har du så ganske ret i... endnu.

Fremtiden vil dog via 5G kunne tilbyde kunder på streamingtjenester alverdens afspilnings muligheder tilpasset nøjagtigt, som kunden ønsker det - både audio & video mæssigt.

Eksempelvis:

10.2.4.9 audio setup :
• 2 center
• 4 subwoofere
• 9 overhead – (3 left, 3 center, 3 right)

Video materiale:
- EVV - Extreme Visual Vision
- UDR - Ultimate Dynamic Range
- DIH - Directors Improved Enhancement
- eller bare ganske almindelig SDR.

...ja, digt selv videre... for noget nyt kommer der jo hele tiden. :D
#317013
Fremtiden gætter vi på.

Men dine listede ønsker kommer nok ikke de første år men om 5-10 år måske.
Tror nu ikke vi får alle de valgmuligheder

Flere streamings tjenester har ikke engang 1080p Så der er lang vej
#317014
Gromit skrev: 21. jul 2020, 18:56
Torben Rasmussen skrev: 20. jul 2020, 19:05 Hvis du ser dit materiale fra en streamingtjeneste, så har du vel ikke valget?
Det har du så ganske ret i... endnu.

Fremtiden vil dog via 5G kunne tilbyde kunder på streamingtjenester alverdens afspilnings muligheder tilpasset nøjagtigt, som kunden ønsker det - både audio & video mæssigt.

Eksempelvis:

10.2.4.9 audio setup :
• 2 center
• 4 subwoofere
• 9 overhead – (3 left, 3 center, 3 right)

Video materiale:
- EVV - Extreme Visual Vision
- UDR - Ultimate Dynamic Range
- DIH - Directors Improved Enhancement
- eller bare ganske almindelig SDR.

...ja, digt selv videre... for noget nyt kommer der jo hele tiden. :D
Hvis de kan lave det med 5G hvorfor har vi det så ikke på coax og fiber i dag, vi skal nok på 8-10G før du har de muligheder.

Hvis man ellers får indstillet tv’et så nogenlunde og det er et ok tv synes jeg HDR giver en fin oplevelse. På et dårligt tv så bare slå det fra.
Nogle af de demoer som findes hvor alt er skruet helt vanvittigt op ville jeg ikke kunne holde ud at se på i en hel films længde, og det er som om nogle tv prøver at ramme erg i deres standart indstilling.
#317022
Jeg tror det er nørdens drømme scenarie, at man ligefrem får lov at vælge format. Det gavner ikke just brugervenligheden, at man som bruger pludselig skal til at tage stilling til hvilken variant man skal vælge. Jeg tror ikke på, at vi ender et sted hvor du får disse valgmuligheder - hverken om 5 eller 10 år. Om noget, så tror jeg, at det går i den modsatte retning. Du får ingen mulighed for selv at slå HDR til eller fra. HDR er "hot" lige nu, men om 5 år, så er det standard, og så vil dit udstyr have andre formater at være forvirret over i stedet.
#317023
Revisionisme?

Der vil altid være modstand i overgange til ny teknologi. HDR kan efter min mening være en fantastisk oplevelse i særligt spil. Hvorfor ville man ikke give indholdsskabere større mulighed for at udtrykke sig visuelt?
#317024
Gromit skrev: 16. jul 2020, 15:26 "HDR et værktøj."

...lige præcis. Et manipulerende værktøj. :)
Hmm, det har du altså fået galt i halsen.

Hvordan en instruktør visuelt kan fremvise sit værk afhænger af den værktøjskasse, som findes. Begrænsningerne i det visuelle udtryk er defineret af fremvisningsteknologien (projektorer, skærme osv) på tidspunktet, hvor standarden blev sat. Nye standarder såsom HDR defineres ud fra nye fremvisningsteknologier, som kommer til.

24fps billedfrekvens, Rec.709 (i hjemmet) / DCI-P3 (i bio) farverum, SDR (op til 100 nits), 8-bit osv. er alle begrænsninger.

Bare fordi man giver en indholdsskaber en større værktøjskasse med f.eks. op til 120fps, Rec.2020 farverum og den udvidede dynamik i HDR, så behøver vedkommende jo ikke at tage det i brug. I en HDR-container kan du lægge samme film (identiske farver, lys osv.), som blev udgivet i SDR på f.eks. Blu-ray. Du kan også lægge en sort/hvid film. Dette er ikke falsk HDR.

Én ting er dog helt sikkert: Hvis man ikke rykker sig fra 24fps, SDR, Rec.709 farverum mv. så begrænser man indholdsskaberens muligheder på det visuelle område.

HDR er ikke et "look", som man lægger ovenpå noget eksisterende. Det er større lys/farvedynamik, som man kan tage i brug i skabelsesprocessen for indholdet. Lægger man det på kunstigt (f.eks. med en algoritme) via post-processering, så kan man godt tale om falsk HDR, men det er ikke sådan størstedelen af ældre film genudgives i HDR. Det gøres på baggrund af en ny scanning af f.eks. 35mm negativ, som man så tager ind i studiet og redigerer på ny - ofte med instruktøren og tekniske folk fra filmskabelsen i stolen.

-----
Jeg bliver nok nødt til at spørge, om du tror, at HDR indenfor video er det samme som HDR indenfor fotografi?
#317028
Gromit skrev: 14. jul 2020, 16:50 10Bit og HDR er som bekendt to meget forskelige tekniske begreber, omend de er beslægtede med hinanden til en vis grad.

- Kan man se 10 bit film materiale (uden) HDR? Ja, det man sagtens.
- Kan man se HDR film materiale uden 10 bit? Nej, det kan man ikke.

Slår man HDR, Dolby Vision, HDR10+, HLG (og hvad det ellers hedder) fra, så kan man stadigvæk se film i 10bit - aka - Deep Color.

Afslutningsvis, så skal man virkelig kende forskellen på "ægte" og "falsk" HDR materiale .
I teorien, ja - praksis er ofte anderledes :)

Hvis du "slår HDR fra" i dit TV eller din afspiller, så vil du som udgangspunkt i stedet få serveret et standard 8-bit SDR signal fra indholdskilden. Der ligger ikke en 10-bit SDR-version af filmen på en UHD Blu-ray-skive, så her skal der konverteres. Streamingtjenester som Apple TV+ og Netflix bruger kun 10-bit på HDR-indhold pt. Har man et 4K TV uden HDR (eller HDR deaktiveret), så får man den version af streamet, der ligger i 8-bit SDR, fra serveren. Streamingtjenester har som bekendt alt indhold liggende i et utal af versioner på serveren - 5G eller ej.

Man kan ikke bare slå HDR fra og så få 10-bit delen, for 10-bit er direkte koblet op på PQ (perceptual quantizer), altså den nye lystransfer-funktion (EOTF) der er introduceret som nyt fundament under HDR. Her bruges de 10-bit til at beskrive 1024 skridt per farvekanal fra sort (0) op til den maksimale lysstyrke (1000/4000).

Til SDR bruger man gamma som lystransfer-funktion. At gå fra PQ (HDR) til gamma (SDR) er en konvertering, hvor man skal omregne (tone re-mapping), hvad der skal ske med med alle disse skridt på lysskalaen.

Så hvordan vurderer du 10-bit SDR vs. 10-bit HDR objektivt i din opsætning?

Der findes enheder såsom HDFury (se HDFurys tilgang her: https://www.hdfury.com/product/hdfury-x4/ ), der kan sættes på HDMI-kæden for at konvertere HDR->SDR. Lignende funktioner findes i nogle få UHD Blu-ray-afspillere (se Panasonics tilgang her: https://www.panasonic.com/be/nl/corpora ... sound.html ) - det er ligeledes konvertering.

-------
Er du sikker på, at det bedre billede, som du får fra UHD Blu-ray (når du ikke bruger HDR) ikke i stedet skyldes den langt højere effektive bitrate (højere bitrate + HEVC-komprimering) kontra normal Blu-ray (lavere bitrate + MPEG4 AVC-komprimering)?
#317041
Gromit skrev: 21. jul 2020, 18:56
Torben Rasmussen skrev: 20. jul 2020, 19:05 Hvis du ser dit materiale fra en streamingtjeneste, så har du vel ikke valget?
Det har du så ganske ret i... endnu.
Man kan nu godt tage en del valg, hvis man har en streamingboks og en EDID "emulator" eller hvad man nu skal kalde sådan en imellem streamingboksen og skærmen, hvor man selv kan vælge hvilken EDID og dermed hvilke kompatibiliteter som streamingboksen og i forlængelse deraf streamingtjenesten indretter sig på at kæden har. Så retter f.eks. Netflix sig efter det og sender enten SDR (8 bit) eller HDR (10 bit), Stereo eller Dolby Digital+ osv, efter hvad EDID fortæller streamingboksen at ens kæde kan finde ud af. F.eks. en https://www.hdfury.com/product/dr-hdmi-4k/
Rasmus Larsen skrev: 22. jul 2020, 11:50 -------
Er du sikker på, at det bedre billede, som du får fra UHD Blu-ray (når du ikke bruger HDR) ikke i stedet skyldes den langt højere effektive bitrate (højere bitrate + HEVC-komprimering) kontra normal Blu-ray (lavere bitrate + MPEG4 AVC-komprimering)?
Der tror jeg personligt vi har fat i svaret, for det er det eneste der reelt giver mening og det giver netop det kvalitetsløft i forhold til streamingtjenesternes hådere komprimerede kvalitet, som Gromit fra start har beskrevet: Bedre dybde- og detaljegrad, samt mere nuanceret, homogen og præcis gengivelse af faverne.
#317055
En spændende og konstruktiv dialog, hvor mange kreative aspekter bliver præsensenteret og fremlagt - både fra de tekniske faglig orienterede, og fra den bagved kreative palette af personligheder - eksempelvis instruktørens visuelle visioner, fortid, nutid og fremtid af et givent projekt.

Jeg kan i denne forbindelse forsikrer Jer alle om, at der findes flere verdenskendte "kreative hoveder, almene navne & nye filmtalenter" som ikke blindt lader sig forføre af HDR og deslige manipulerende værktøjer, eksempelvis Christopher Nolan og Barry Sonnenfeld.

Uanset, hvordan man end vender og drejer det, og på den mest retoriske overbevisende og tekniske måde fremstiller det, så VIL og ER HDR være et teknisk manipulerende værktøj, som ikke har oprindelse i det originalevideo materiale og dens originale farvesammensætning. Det er indlysende ved enhver direkte sammenligning.

TBC, er inde på noget af det rigtige; hvor det handler om optimering af dybde- og detaljegrad, samt mere nuanceret, homogen og præcis gengivelse af farverne - som visuelt er direkte og æstetisk tro mod den "originale" præsentation.

Vi er efterhånden kommet dertil, hvor der findes flere visuelle farvesammensætninger af en spillefilm, som forbrugeren har mulighed for at vælge i mellem - alt efter deres præferencer og historiske temperament.

Vi har alle kun lige set begyndelsen fordi... når 5G kommer, så bliver det hele meget, meget vildere...! :)

Fremtiden, derimod, er en helt anden snak... og selvfølgelig vil den give alle forbrugere mulighed for, at vælge hvorledes de ønsker at "streame" deres valg af spilleflm eller seneste tv-afsnit: HDR, UDR, SDR eller noget helt fjerde samt det ønskelige audio setup - præcis som når man vælger sin tandpasta eller farvesammensætningen & interiør på sin nye bil, eller designet på ens nye sneakers...

Spillefilm vil blive NØJAGTIGT lige sådan, upåagtet, hvad instruktøren har af holdninger, da det er Produceren og filmstudiet, som har den overordnede magtbeføjelse. ;)
Senest rettet af Gromit 23. jul 2020, 18:47, rettet i alt 3 gange.
#317060
At Christopher Nolan ikke er fan af HDR er løgn. Han har stået bag den nye master af 2001 a space odyssey, som han er meget imponeret og stolt af, hans nyeste film Tenet er i Dolby Vision og Imax. Alle de nolan film der er udgivet i HDR har han forlangt at de var baseret på de originale 35mm interpositiver. En film instruktør med erfaring og et godt cv, vil i de fleste tilfælde forlange at have 100% director's cut på deres film.
Senest rettet af ferrarimik 23. jul 2020, 21:05, rettet i alt 1 gang.